REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Max Trela
Akumulator bezobsługowy naładujemy prostownikiem.
Akumulator bezobsługowy naładujemy prostownikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Akumulatory nowej generacji nazywane są „bezobsługowymi”. Ta nazwa może nieco mylić, ponieważ jeżeli taki akumulator zostanie rozładowany, możemy go naładować przy pomocy powszechnie znanego prostownika.

W porównaniu z akumulatorem starszego typu, akumulator bezobsługowy nie posiada korków, przez które można dolać wodę destylowaną (elektrolit). Dzięki zastosowaniu technologii wapniowo-srebrowej znacznie ograniczono odparowanie elektrolitu, przez co płytki akumulatora cały czas są zalane elektrolitem. W obudowie akumulatora bezobsługowego znajdują się jednak otwory, przez które odparowują gazy powstające w czasie ładowania. Na obudowie znajduje się również charakterystyczne oczko, pokazujące stan naładowania akumulatora. Kolor oczka powinniśmy porównać z legendą i jeżeli akumulator jest rozładowany, możemy przystąpić do ładowania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak odłączać i podłączać akumulator?

Przed wymontowaniem akumulatora należy sprawdzić napięcie wytwarzanego przez niego prądu. Jeżeli napięcie wynosi mniej niż 10V, akumulator jest już zasiarczony i zaszły w nim nieodwracalne zmiany - jeżeli gwarancja jest ważna, powinniśmy zanieść go do sklepu. Gdy okres gwarancyjny upłynął, możemy próbować ładować akumulator, ale należy liczyć się z tym, że problem z rozładowaniem zacznie pojawiać się coraz częściej. W przypadku napięcia wyższego niż 10V, ale niższego niż 12.5V śmiało możemy przystąpić do ładowania.

Akumulator należy wyjąć z samochodu. W domu lub garażu przypinamy klemy prostownika do akumulatora, pamiętając, że zacisk dodatni przypinamy do dodatniego bieguna akumulatora, a ujemny do ujemnego. Następnie podłączamy prostownik do prądu z gniazdka sieciowego. Zasada ładowania jest taka sama jak w akumulatorach starszego typu - jeśli bateria ma pojemność 60Ah, to na prostowniku ustawiamy prąd ładowania o natężeniu 6A (czyli 1/10). Oczywiście, nie wykręcamy żadnych korków (bo ich nie ma), tak jak w przypadku starszego akumulatora, ani nie dolewamy elektrolitu.

Zobacz również: Jak kontrolować bilans energetyczny w samochodzie?

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Czas ładowania obliczamy tak jak przy ładowaniu zwykłego akumulatora. W przypadku pojemności 60Ah i natężenia 6A będzie to około 10 godzin, gdy dysponujemy prostownikiem generującym prąd o natężeniu 4.5A czas ładowania wyniesie 15 godzin. W ostatnich godzinach ładowania powinniśmy zwracać uwagę na akumulator - jeżeli elektrolit zacznie intensywnie gazować i bulgotać, należy przerwać ładowanie odłączając prostownik. Można też sprawdzać napięcie ładowania (na wskaźniku prostownika lub podłączając do biegunów akumulatora woltomierz) i gdy wyniesie ono ponad 14.4V powinniśmy zakończyć ładowanie. W przypadku prostowników z zabezpieczeniem przed przeładowaniem nie musimy się o nic obawiać - po osiągnięciu napięcia maksymalnego prostownik sam się wyłączy.

Zobacz też: Jak dbać o akumulator?

Naładowany akumulator podłączamy do samochodu i możemy cieszyć się jazdą. Należy pamiętać, że przy odpiętym akumulatorze centralny zamek może nie zadziałać, więc po odpięciu akumulatora upewnijmy się, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    REKLAMA

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA