Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań
REKLAMA
REKLAMA
Zanim kupimy nowy akumulator, spytajmy w sklepie o możliwość zmierzenia czasu samorozładowywania oraz gęstości elektrolitu dotychczasowej baterii. Sprawdźmy też, czy w naszym samochodzie nie mamy problemu z wysokim poborem prądu na postoju. Taka sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli instalacja samochodu posiada zwarcie (które może być spowodowane nawet przez zaśniedziałe styki masy). Jeżeli rzeczywiście taka usterka występuje i nie zlokalizujemy jej przed kupnem nowego akumulatora, doprowadzimy ponownie do szybkiego rozładowania, a przy większej ilości cykli – do trwałego uszkodzenia.
REKLAMA
Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?
Jaka pojemność, prąd rozruchowy i typ?
Jeżeli dotychczasowy akumulator został zamontowany przez producenta i spełniał swoje zadanie bez zarzutów przez kilka lat, powinniśmy odczytać z etykiety jego pojemność (wyrażaną w Ah – amperogodzinach), wartość prądu rozruchowego (w amperach – A) oraz jego typ. Jeśli akumulator jest nieoryginalny, a nie jesteśmy przekonani do jakości jego działania, w instrukcji obsługi samochodu możemy sprawdzić zalecaną pojemność. Natomiast wartość prądu rozruchowego zmierzymy miernikiem cęgowym (nigdy zwykłym amperomierzem). Dobrze, jeżeli wartość podana na akumulatorze znacznie (nawet dwukrotnie) przekracza faktyczną wartość prądu do rozruchu.
Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi
Czy kupić drogi akumulator AGM?
Jeżeli samochód potrzebuje akumulatora o szczególnej trwałości, producent również zaznacza to w instrukcji samochodu. Takim oznaczeniem może być np. AGM, które będziemy stosować w samochodach z systemami Start-Stop oraz w autach z napędem hybrydowym. Skrót AGM (Absorbent Glass Mat) to informacja a zastosowanej technologii. Elektrolit takich akumulatorów jest zgromadzony (zaabsorbowany) przez separator zbudowany z włókien szklanych. Ogranicza to opad masy czynnej podczas niedoładowania akumulatora. Jak informują producenci, taka bateria jest nawet trzykrotnie bardziej odporna na działanie wielu zmiennych cykli ładowania. Mogą one współpracować z samochodami wyposażonymi w układ zwracania energii do akumulatora podczas hamowania. Zakup akumulatora AGM do samochodu będzie wiązał się z wydatkiem minimum 700 zł i jest uzasadniony w zasadzie tylko w przypadku posiadania samochodu z systemami Start-Stop. Nieco tańsze będą akumulatory z separatorem polimerowym. Charakteryzują się one dwukrotnie większą odpornością na zmienne cykle ładowania, jednak nie zaleca się ich stosowania z systemami doładowywania akumulatora podczas hamowania. Są przeznaczone do podstawowych rozwiązań z systemem Start-Stop.
Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?
Akumulatory żelowe
Kolejnym rozwiązaniem, są tak zwane akumulatory żelowe, gdzie elektrolit jest zagęszczony krzemionką lub żywicami silikonowymi. Poprzez ich budowę są bardziej odporne na wstrząsy – nie występuje w nich opad masy czynnej. Taki akumulator jest również odporny na głębokie rozładowanie. Posiada jednak gorsze właściwości rozruchu w bardzo niskich temperaturach. Jego potencjał będzie wykorzystany w przypadku pojazdów używanych sezonowo. Akumulatory żelowe mają niską tendencję do samorozładowywania. Po pół roku przestoju jego napięcie spadnie tylko o około 20%. Dlatego akumulatory te są świetnym rozwiązaniem dla motocykli, czy quadów.
Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy
Akumulatory bezobsługowe?
REKLAMA
Pozostałe akumulatory, te o najbardziej popularnym rozwiązaniu, w którym elektrolit jest w postaci płynnej, to większa część rynku. Standardowe akumulatory renomowanych firm dostępne są już od 150 zł a osiągają ceny w granicach 400-500zł. Rozpiętość będzie uzależniona od pojemności i prądu rozruchowego oraz od zastosowanej technologii. W zależności od konstrukcji kratki ogniw oraz korków zamykających akumulatory są szeregowane w ramach umownych klas: standardowej, średniej klasy (o podwyższonym standardzie) lub premium. Wybór akumulatora droższego zasadny będzie do samochodu, który jest wyposażony w dużą ilość systemów podtrzymujących napięcie podczas postoju oraz z silnikami większej pojemności (lub silnik diesla), czy rozbudowanego systemu anty-kradzieżowego. Jednak należy pamiętać, że takie akumulatory również nie są całkowicie odporne na głębokie rozładowanie. W ekstremalnych sytuacjach, gdy używamy mocnego zestawu audio na postoju lub przejeżdżamy jedynie krótkie trasy i w dodatku nie jeździmy autem zbyt często, również może dojść do jego przedwczesnego, trwałego uszkodzenia.
Akumulatory o podwyższonym standardzie są określane czasem, jako bezobsługowe, ponieważ zgodnie z normą nie wymagają stałej obsługi. Jednak poziom elektrolitu również z biegiem czasu zmniejsza się w ich celach i należy go uzupełniać (a korki znajdziemy pod listwą maskującą). Akumulatory całkowicie bezobsługowe to akumulatory żelowe, AGM lub klasy premium z labiryntowymi zabezpieczeniami przed nadmierną ucieczką elektrolitu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.