Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie wszystkie samochody osobowe są zbudowane w oparciu o nadwozie samonośne. Oznacza to, że nadwozie w ich przypadku jest głównym elementem odpowiedzialnym za przenoszenie wszystkich sił i momentów pojawiających się podczas jazdy. Są to wszelkie siły pojawiające się podczas , postoju, jazdy, a także naprężenia wywołane przemieszczaniem się po nierównej nawierzchni. Elementy zawieszenia (np. kolumna McPhersona) i inne zespoły są zamontowane do nadwozia, które jest elementem nośnym całego osprzętu pojazdu.
REKLAMA
Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?
Elementy nadwozia samonośnego
REKLAMA
Zgrzane w jedną całość elementy (słupki, progi, podłużnice, dach, błotniki tylne, podłoga) tworzą swoistą puszkę zapewniają odpowiednią sztywność (aby samochód jechał prosto), a także ochronę pasażerów. Nadwozie samonośne pozwoliło na obniżenie masy samochodów. Progi, słupki i dach przejęły na siebie obciążenia, które w starszych samochodach działały na ramę. Konstrukcja ramowa charakteryzuje się dużą sztywnością samochodu, natomiast podczas kolizji to właśnie kontrolowane strefy zgniotu w nadwoziu samonośnym odpowiadające za rozproszenie działających wtedy sił, zapewniają większą ochronę kabiny pasażerskiej.
Jak odróżnić nadwozie samonośne od ramy? Samochody posiadające nadwozie samonośne, wyposażane są czasem w ramę pomocniczą (inaczej zwaną – szczątkową), która ma za zadanie przenieść część sił. Zamontowane są do niej m.in. elementy zawieszenia oraz silnik. Rama może występować z przodu i z tyłu – i są to stalowe profile, które mogą być zespawane w kształt prostokąta, kształt litery H, bądź mieć zwartą budowę z rozchodzącymi się na końcach kilkoma odgałęzieniami. Jeżeli spojrzymy pod podłogę samochodu z nadwoziem samonośnym, zobaczymy wytłoczony arkusz blachy. Tylko nieznacznie wyróżniać się będą na obrzeżach samochodu progi, które są najsztywniejszą częścią podłogi. Ramy pomocniczej szukajmy pod silnikiem, pomiędzy elementami zawieszenia.Konstrukcję ramową poznamy po stalowych profilach zamkniętych, które znajdują się pod podwoziem. Są zdecydowanie bardziej widoczne, bo nadwozie jest po prostu „położone” na ramie. Najczęściej stosowaną ramą jest rama niezależna, podłużnicowa. To właśnie ona składa się z dwóch długich profili ciągnących się przez całą długość samochodu, dodatkowo połączonych belkami poprzecznymi. Główne podłużne belki nie muszą być proste – w okolicy bagażnika i silnika mogą wznosić się do góry przyjmując łamane kształty niezbędne do prawidłowego zamocowania podzespołów.
Samochody wyścigowe też mają ramę
Samochody osobowe przystosowywane do rajdów wyposażane są w klatkę bezpieczeństwa. Jednak niektóre z nich projektowane są od podstaw i wyposażane w konstrukcje ramowe. Często jednak nie przypomina ona w ogóle ramy znanej z innych typów pojazdów. Posiadają one tzw. ramę przestrzenną (kratownicową) z zespawanych ze sobą stalowych lub aluminiowych rurek. To, co widzimy na zewnątrz, jest jedynie poszyciem, czyli lekkimi elementami karoserii zamontowanymi do ramy. W tym przypadku również zawieszenie i inne podzespoły są osadzone na ramie.
Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?
Rama kratownicowa jest także stosowana w nowoczesnych autobusach. Również one posiadają poszycie zewnętrzne, które po kolizji może być łatwo zdemontowane i naprawione lub wymienione na nowe. Kratownica, która jest bazą to stalowe profile spawane względem siebie pod kątem prostym oraz z dodatkowymi elementami wzmacniającymi konstrukcję, które są wspawane pod skosem. Zapewniają one autobusowi sztywność, a także możliwość modułowej budowy, czyli pewne modyfikacje na życzenie klienta.
Gdzie jeszcze odnajdziemy ramę?
Większe samochody użytkowe (np. Mercedes Sprinter, Iveco Daily) posiadają również konstrukcję ramową. Także duże samochody ciężarowe należą do pojazdów opartych na ramie podłużnicowej. W tych samochodach rama będzie dla nas najłatwiej dostrzegalna. Dotyczy to szczególnie tych aut, które posiadają zabudowę skrzyniową i nieosłonięte przestrzenie pod nią. Natomiast w konstrukcję ramową w wersji mini są wyposażone motocykle. Także w nich rama jest często nieosłonięta i widoczna na pierwszy rzut oka tuż pod zbiornikiem paliwa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.