REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć?

Jakubowski Ryszard
Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć? Fot. Fotolia
Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Karoserie samochodów są narażone na przeróżne zanieczyszczenia, z których nie wszystkie dają się usunąć przy pomocy nawet najsilniejszych detergentów i gorącej wody. Należą do nich plamy z żywic roślinnych, ptasich odchodów, mas bitumicznych, a także pozostałości po kwaśnych deszczach w rejonach o dużym uprzemysłowieniu.

REKLAMA

Niestety, szampony samochodowe nie zawsze są w stanie usunąć plamy z zanieczyszczeń przemysłowych, które przeniknęły do wnętrza mikroporów lakieru karoseryjnego. Można je usunąć jedynie przy pomocy specjalnych past do polerowania karoserii, zawierających dodatek bardzo drobnoziarnistych substancji ściernych. Nie ma jednak żadnych gwarancji, że użycie takich past nie spowoduje zmatowienia lakieru. Jeśli nie potrafimy sami przeprowadzić polerowania i nie mamy potrzebnego sprzętu, lepiej jest skorzystać z pomocy fachowca. Możemy też zakupić specjalną gąbkę do polerowania lakieru i pastę. Gąbkę taką zakłada się na wiertarkę, jeśli jednak nigdy tego nie robiliśmy, lepiej jest spolerować lakier ręcznie, bez wiertarki. Na resztki po plamach powinno wystarczyć.

REKLAMA

Najważniejsza rzecz to szybka reakcja: im dłużej pozwolimy zabrudzeniu oddziaływać na lakier, tym trudniej będzie się ich pozbyć i bardziej uszkodzą one powłokę lakierniczą.  Unikajmy też mocnego szorowania lakieru ostrą stroną gąbki lub szczotką, możemy bardzo łatwo porysować lakier.

Zobacz też: Czy kolor auta może wpływać na jego osiągi? Ile waży lakier samochodowy?

Zanieczyszczenia żywicami roślinnymi można dość łatwo zmyć przy pomocy ściereczki, zwilżonej olejem napędowym lub benzyną, z zachowaniem ostrożności, ponieważ substancje te są łatwo palne. Lepsze rezultaty daje mycie plam dowolnym płynem, przeznaczonym do usuwania etykiet samoprzylepnych. Płyny te mogą jednak zmyć także lakier, o ile nie jest to lakier utwardzany chemicznie lub termicznie. Przed ich zastosowaniem należy w niewidocznym miejscu wykonać próbę, aby mieć pewność że wraz z uporczywą plamą nie zostanie usunięty także lakier znajdujący się pod nią i w jej pobliżu. Lakier samochodowy jest obojętny za to na środki na bazie alkoholu.

Zobacz też: Naprawy blacharskie: jakie uszkodzenia karoserii i lakieru naprawić w pierwszej kolejności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Plamy z mas bitumicznych powstają często podczas bardzo silnych upałów, kiedy rozgrzany asfalt osiąga stan półpłynny i jest wyrzucany spod kół mijanych pojazdów. Niekiedy mogą pochodzić z rozgrzanej w słońcu smoły, wypełniającej dylatacje między płytami tworzącymi drogę. Zmywa się je dość łatwo olejem napędowym, a często nawet dowolnym tłuszczem spożywczym, w którym one się częściowo rozpuszczają. Miejsce po usuniętej plamie należy potem starannie umyć gorącą wodą z dodatkiem silnego detergentu, aby usunąć resztki rozpuszczalnika.

Największe problemy stwarza usunięcie z karoserii plam, powstających w wyniku agresywnego działania kwaśnych deszczów, które są zanieczyszczone bardzo często pyłami przemysłowymi, sadzą i innymi trudno usuwalnymi substancjami. Dlatego plamy takie należy usuwać natychmiast po ich powstaniu, a więc z chwilą gdy ustanie opad kwaśnego deszczu. Karoserię należy myć wówczas roztworem wodnym detergentu o odczynie zasadowym dla zneutralizowania resztek kwasu. Ogromna większość szamponów samochodowych odpowiada temu kryterium. Pod żadnym pozorem nie wolno dodawać do przygotowanej kąpieli ani kwasu fosforowego, ani nawet zwykłego octu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA