Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Niestety, szampony samochodowe nie zawsze są w stanie usunąć plamy z zanieczyszczeń przemysłowych, które przeniknęły do wnętrza mikroporów lakieru karoseryjnego. Można je usunąć jedynie przy pomocy specjalnych past do polerowania karoserii, zawierających dodatek bardzo drobnoziarnistych substancji ściernych. Nie ma jednak żadnych gwarancji, że użycie takich past nie spowoduje zmatowienia lakieru. Jeśli nie potrafimy sami przeprowadzić polerowania i nie mamy potrzebnego sprzętu, lepiej jest skorzystać z pomocy fachowca. Możemy też zakupić specjalną gąbkę do polerowania lakieru i pastę. Gąbkę taką zakłada się na wiertarkę, jeśli jednak nigdy tego nie robiliśmy, lepiej jest spolerować lakier ręcznie, bez wiertarki. Na resztki po plamach powinno wystarczyć.
REKLAMA
Najważniejsza rzecz to szybka reakcja: im dłużej pozwolimy zabrudzeniu oddziaływać na lakier, tym trudniej będzie się ich pozbyć i bardziej uszkodzą one powłokę lakierniczą. Unikajmy też mocnego szorowania lakieru ostrą stroną gąbki lub szczotką, możemy bardzo łatwo porysować lakier.
Zobacz też: Czy kolor auta może wpływać na jego osiągi? Ile waży lakier samochodowy?
Zanieczyszczenia żywicami roślinnymi można dość łatwo zmyć przy pomocy ściereczki, zwilżonej olejem napędowym lub benzyną, z zachowaniem ostrożności, ponieważ substancje te są łatwo palne. Lepsze rezultaty daje mycie plam dowolnym płynem, przeznaczonym do usuwania etykiet samoprzylepnych. Płyny te mogą jednak zmyć także lakier, o ile nie jest to lakier utwardzany chemicznie lub termicznie. Przed ich zastosowaniem należy w niewidocznym miejscu wykonać próbę, aby mieć pewność że wraz z uporczywą plamą nie zostanie usunięty także lakier znajdujący się pod nią i w jej pobliżu. Lakier samochodowy jest obojętny za to na środki na bazie alkoholu.
Zobacz też: Naprawy blacharskie: jakie uszkodzenia karoserii i lakieru naprawić w pierwszej kolejności?
REKLAMA
Plamy z mas bitumicznych powstają często podczas bardzo silnych upałów, kiedy rozgrzany asfalt osiąga stan półpłynny i jest wyrzucany spod kół mijanych pojazdów. Niekiedy mogą pochodzić z rozgrzanej w słońcu smoły, wypełniającej dylatacje między płytami tworzącymi drogę. Zmywa się je dość łatwo olejem napędowym, a często nawet dowolnym tłuszczem spożywczym, w którym one się częściowo rozpuszczają. Miejsce po usuniętej plamie należy potem starannie umyć gorącą wodą z dodatkiem silnego detergentu, aby usunąć resztki rozpuszczalnika.
Największe problemy stwarza usunięcie z karoserii plam, powstających w wyniku agresywnego działania kwaśnych deszczów, które są zanieczyszczone bardzo często pyłami przemysłowymi, sadzą i innymi trudno usuwalnymi substancjami. Dlatego plamy takie należy usuwać natychmiast po ich powstaniu, a więc z chwilą gdy ustanie opad kwaśnego deszczu. Karoserię należy myć wówczas roztworem wodnym detergentu o odczynie zasadowym dla zneutralizowania resztek kwasu. Ogromna większość szamponów samochodowych odpowiada temu kryterium. Pod żadnym pozorem nie wolno dodawać do przygotowanej kąpieli ani kwasu fosforowego, ani nawet zwykłego octu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA