REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Akumulator samochodowy, nawet tzw. bezobsługowy, aby długo służył, wymaga specjalnej troski. Warto poświęcić mu kilka minut przynajmniej raz na kwartał.

Pierwszą czynnością są oględziny. Klemy powinny być czyste, srebrzysto-szare lub szare. Nie powinien być na nich widoczny jakikolwiek nalot. Jeżeli klema jest pokryta szarawą lub szaro-zielonkawą substancją, przypominającą mokrą sól kuchenną lub drobny cukier, należy ją oczyścić. Czynności można przeprowadzać jedynie w gumowych rękawicach ochronnych. Odkręcamy delikatnie śrubę zaciskową klemy i następnie zdejmujemy ją z akumulatora.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jest to niewykonalne, można pomóc sobie płaskim wkrętakiem, delikatnie rozchylając klemę przy śrubie zaciskowej. Pomaga także luzowanie jej poprzez niewielkie obroty (po kilka stopni) na przemian w lewo i prawo, trzymając za dochodzący do niej najgrubszy przewód elektryczny (rozruchowy). Nie wolno podważać klemy – grozi to uszkodzeniem obudowy akumulatora, lub nawet ułamaniem ołowianego bieguna (kołka), na którym tkwi klema.

Z uwagi na zawartość silnie żrącego kwasu siarkowego, przy pracach z akumulatorem należy chronić skórę rąk, ubranie i elementy karoserii przed spryskaniem nim. Szczególnie należy dbać o twarz i oczy! Gdyby to nastąpiło, należy natychmiast spłukać zachlapane miejsce dużą ilością wody, z dodatkiem mydła, sody spożywczej lub nawet – zwykłego proszku do pieczenia, który zawiera sodę! Oczy chronić okularami!

Po zdjęciu klemy należy starannie usunąć papierowym ręcznikiem lub szmatką substancję, pokrywającą klemę i obudowę akumulatora w jej pobliżu. Szmatkę lub ręcznik po użyciu włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Wnętrze klemy i biegun akumulatora starannie oczyścić do połysku papierem ściernym o ziarnie 180-300. Obejrzeć, czy klema nie ma pęknięć i wżerów spowodowanych kontaktem z elektrolitem. Pękniętą lub pokrytą wżerami wymienić na nową!

REKLAMA

Do czyszczenia wnętrza klemy i bieguna akumulatora nie stosować papieru gruboziarnistego, gdyż może on usunąć zbyt dużo metalu z klemy i bieguna, co spowoduje, że klema stanie się zbyt luźna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po oczyszczeniu pokryć wnętrze klemy i biegun akumulatora specjalnym preparatem. Najlepiej spisuje się stary i znany od dawna „Elektrosol”. Odczekać co najmniej 2-3 minuty, aby odparowała część rozpuszczalników, po czym założyć klemę na biegun i dość mocno dokręcić śrubę zaciskową. Podobnie można postąpić z drugą klemą. Następnie, po zakończeniu czyszczenia i ich skręceniu na biegunach akumulatora, można je pokryć warstewką „Elektrosolu” co zapobiegnie ich utlenianiu.

Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

Jeżeli klemy zostaną starannie oczyszczone i powleczone „Elektrosolem” zwykle przez najbliższy rok lub dłużej nie wymagają żadnej obsługi, pod warunkiem że akumulator jest ładowany napięciem 14,0 – 14,2 V, a jego obudowa nie ma pęknięć, przez które może się wydostawać elektrolit i uszkadzać nie tylko klemy, ale i inne elementy samochodu.

Jeśli posiadamy akumulator obsługowy, kolejną czynnością jest sprawdzenie poziomu elektrolitu. W tym celu należy odkręcić, po jednym, korki zamykające cele akumulatora, lub zdjąć pokrywę z przytwierdzonymi do niej na stałe koreczkami. Zaglądając do poszczególnych cel należy sprawdzić czy widoczna jest powierzchnia wypełniającego je elektrolitu. Jeżeli nie, uzupełnić wodą destylowaną, ale tylko do takiego poziomu, aby pokryć wszystkie, widoczne w otworze elementy wnętrza akumulatora. W nowoczesnych akumulatorach nie ma możliwości obejrzenia przez otwór wlewowy płyt ołowianych, są one zasłonięte. Wystarczy, aby elektrolit minimalnie pokrywał ten plastikowy element, który je zasłania. Do uzupełniania elektrolitu nie stosować zwykłej wody, nawet wielokrotnie przegotowanej. Gotowanie nie usuwa z niej substancji przyspieszających zużycie akumulatora!

Przy zaglądaniu do wnętrza akumulatora nie wolno przyświecać sobie zapałką lub innym źródłem otwartego ognia. Wydobywający się wodór tworzy z powietrzem silnie wybuchową mieszankę!

Po uzupełnieniu elektrolitu szczelnie zamknąć cele akumulatora i zmyć jego powierzchnię wodą. Można osuszyć papierowym jednorazowym ręcznikiem.

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Poziom elektrolitu należy sprawdzać latem przynajmniej raz na miesiąc lub po zauważeniu niepokojących objawów, np. trudności w obracaniu przez rozrusznik wałem silnika. Zimą wystarczy sprawdzić raz na 3 – 4 miesiące.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA