REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Akumulator samochodowy, nawet tzw. bezobsługowy, aby długo służył, wymaga specjalnej troski. Warto poświęcić mu kilka minut przynajmniej raz na kwartał.

Pierwszą czynnością są oględziny. Klemy powinny być czyste, srebrzysto-szare lub szare. Nie powinien być na nich widoczny jakikolwiek nalot. Jeżeli klema jest pokryta szarawą lub szaro-zielonkawą substancją, przypominającą mokrą sól kuchenną lub drobny cukier, należy ją oczyścić. Czynności można przeprowadzać jedynie w gumowych rękawicach ochronnych. Odkręcamy delikatnie śrubę zaciskową klemy i następnie zdejmujemy ją z akumulatora.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jest to niewykonalne, można pomóc sobie płaskim wkrętakiem, delikatnie rozchylając klemę przy śrubie zaciskowej. Pomaga także luzowanie jej poprzez niewielkie obroty (po kilka stopni) na przemian w lewo i prawo, trzymając za dochodzący do niej najgrubszy przewód elektryczny (rozruchowy). Nie wolno podważać klemy – grozi to uszkodzeniem obudowy akumulatora, lub nawet ułamaniem ołowianego bieguna (kołka), na którym tkwi klema.

Z uwagi na zawartość silnie żrącego kwasu siarkowego, przy pracach z akumulatorem należy chronić skórę rąk, ubranie i elementy karoserii przed spryskaniem nim. Szczególnie należy dbać o twarz i oczy! Gdyby to nastąpiło, należy natychmiast spłukać zachlapane miejsce dużą ilością wody, z dodatkiem mydła, sody spożywczej lub nawet – zwykłego proszku do pieczenia, który zawiera sodę! Oczy chronić okularami!

Po zdjęciu klemy należy starannie usunąć papierowym ręcznikiem lub szmatką substancję, pokrywającą klemę i obudowę akumulatora w jej pobliżu. Szmatkę lub ręcznik po użyciu włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Wnętrze klemy i biegun akumulatora starannie oczyścić do połysku papierem ściernym o ziarnie 180-300. Obejrzeć, czy klema nie ma pęknięć i wżerów spowodowanych kontaktem z elektrolitem. Pękniętą lub pokrytą wżerami wymienić na nową!

Do czyszczenia wnętrza klemy i bieguna akumulatora nie stosować papieru gruboziarnistego, gdyż może on usunąć zbyt dużo metalu z klemy i bieguna, co spowoduje, że klema stanie się zbyt luźna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po oczyszczeniu pokryć wnętrze klemy i biegun akumulatora specjalnym preparatem. Najlepiej spisuje się stary i znany od dawna „Elektrosol”. Odczekać co najmniej 2-3 minuty, aby odparowała część rozpuszczalników, po czym założyć klemę na biegun i dość mocno dokręcić śrubę zaciskową. Podobnie można postąpić z drugą klemą. Następnie, po zakończeniu czyszczenia i ich skręceniu na biegunach akumulatora, można je pokryć warstewką „Elektrosolu” co zapobiegnie ich utlenianiu.

Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

REKLAMA

Jeżeli klemy zostaną starannie oczyszczone i powleczone „Elektrosolem” zwykle przez najbliższy rok lub dłużej nie wymagają żadnej obsługi, pod warunkiem że akumulator jest ładowany napięciem 14,0 – 14,2 V, a jego obudowa nie ma pęknięć, przez które może się wydostawać elektrolit i uszkadzać nie tylko klemy, ale i inne elementy samochodu.

Jeśli posiadamy akumulator obsługowy, kolejną czynnością jest sprawdzenie poziomu elektrolitu. W tym celu należy odkręcić, po jednym, korki zamykające cele akumulatora, lub zdjąć pokrywę z przytwierdzonymi do niej na stałe koreczkami. Zaglądając do poszczególnych cel należy sprawdzić czy widoczna jest powierzchnia wypełniającego je elektrolitu. Jeżeli nie, uzupełnić wodą destylowaną, ale tylko do takiego poziomu, aby pokryć wszystkie, widoczne w otworze elementy wnętrza akumulatora. W nowoczesnych akumulatorach nie ma możliwości obejrzenia przez otwór wlewowy płyt ołowianych, są one zasłonięte. Wystarczy, aby elektrolit minimalnie pokrywał ten plastikowy element, który je zasłania. Do uzupełniania elektrolitu nie stosować zwykłej wody, nawet wielokrotnie przegotowanej. Gotowanie nie usuwa z niej substancji przyspieszających zużycie akumulatora!

Przy zaglądaniu do wnętrza akumulatora nie wolno przyświecać sobie zapałką lub innym źródłem otwartego ognia. Wydobywający się wodór tworzy z powietrzem silnie wybuchową mieszankę!

Po uzupełnieniu elektrolitu szczelnie zamknąć cele akumulatora i zmyć jego powierzchnię wodą. Można osuszyć papierowym jednorazowym ręcznikiem.

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Poziom elektrolitu należy sprawdzać latem przynajmniej raz na miesiąc lub po zauważeniu niepokojących objawów, np. trudności w obracaniu przez rozrusznik wałem silnika. Zimą wystarczy sprawdzić raz na 3 – 4 miesiące.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA