Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?
REKLAMA
REKLAMA
Glikol propylenowy i glikol etylenowy
Podstawowe zadanie płynu do chłodnic to ochrona układu chłodzenia silnika spalinowego przed korozją oraz odprowadzanie ciepła gdy temperatura w układzie przekroczy 100°C. Płyn taki nie może też zamarzać gdy pozostawimy auto na mrozie - wymagana temperatura krystalizacji płynów niskokrzepnących do układów chłodzenia silników spalinowych to co najmniej -32 °C dla płynów na bazie glikolu propylenowego i -35 °C dla płynów na bazie glikolu etylenowego.
REKLAMA
Zobacz też: Układ chłodzenia podczas upałów – jak nie przegrzać silnika?
Płyn chłodniczy - dobierz pod chłodnicę
Płyny do układów chłodzenia są albo uniwersalne przeznaczone do układów wykonanych z różnych materiałów (miedzianych, mosiężnych, aluminiowych), albo np. tylko do chłodnic aluminiowych. W silnikach z chłodnicą aluminiową zastosowane są uszczelnienia wykonane z innego materiału niż w chłodnicach miedzianych, stąd zastosowanie nieodpowiedniego płynu może spowodować zniszczenie uszczelnień, a następnie wycieki i przegrzanie silnika. W sytuacjach awaryjnych płyn chłodzący można uzupełniać wodą najlepiej destylowaną lub zdemineralizowaną.
Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)
Kolor płynu chłodniczego
Sprzedawane płyny do chłodnic oprócz różnego składu chemicznego posiadają też różne kolory. Najczęściej kolory te nic nie znaczą, ale uważać należy na kolor zielony bowiem w ten sposób oznaczane są płyny na bazie glikolu propylenowego tzw. płyny ekologiczne. Pozostałe płyny produkowane są na bazie glikolu etylenowego.
Zobacz też: Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?
Koncentrat płynu chłodniczego
Absolutnie nie wolno wlewać do chłodnicy czystego koncentratu płynu do chłodnic. Temperatura krystalizacji czystego koncentratu wynosi od (-10)°C do około (-12) °C, więc taki płyn łatwo zamarza i źle odprowadza ciepło.
Występujące aktualnie w handlu niskokrzepnące płyny do układów chłodzenia silników spalinowych zawierają różne pakiety dodatków i inhibitorów zapewniające płynom odpowiednie właściwości użytkowe, szczególnie na odcinku ochrony metali przed korozją. Z uwagi na różnorodność stosowanych dodatków, często sprawiających, że niektóre płyny po zmieszaniu ze sobą wytrącają osady zakłócające pracę układu chłodzenia i powodujące równocześnie spadek stężenia dodatków (inhibitorów) w płynie, co pogarsza jego właściwości antykorozyjne, dlatego też lepiej nie mieszać ze sobą różnych płynów chłodniczych. Mieszać można jedynie płyny wyprodukowane na takiej samej bazie i zawierające pakiety dodatków tego samego typu.
Zobacz też: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?
Poradę przygotowała Ewa Rostek - Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.