REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Zwrócić trzeba uwagę na ich skład i rodzaj chłodnic, z którymi współpracują.  Fot. Fotolia
Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Zwrócić trzeba uwagę na ich skład i rodzaj chłodnic, z którymi współpracują. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Problem w tym, że tylko w ramach jednego ich rodzaju. Ekspert z Instytutu Transportu Samochodowego wytłumaczy jak wykonać tę czynność prawidłowo.

Glikol propylenowy i glikol etylenowy

Podstawowe zadanie płynu do chłodnic to ochrona układu chłodzenia silnika spalinowego przed korozją oraz odprowadzanie ciepła gdy temperatura w układzie przekroczy 100°C. Płyn taki nie może też zamarzać gdy pozostawimy auto na mrozie - wymagana temperatura krystalizacji płynów niskokrzepnących do układów chłodzenia silników spalinowych to co najmniej -32 °C dla płynów na bazie glikolu propylenowego i -35 °C dla płynów na bazie glikolu etylenowego.

REKLAMA

Zobacz też: Układ chłodzenia podczas upałów – jak nie przegrzać silnika?

Płyn chłodniczy - dobierz pod chłodnicę

Płyny do układów chłodzenia są albo uniwersalne przeznaczone do układów wykonanych z różnych materiałów (miedzianych, mosiężnych, aluminiowych), albo np. tylko do chłodnic aluminiowych. W silnikach z chłodnicą aluminiową zastosowane są uszczelnienia wykonane z innego materiału niż w chłodnicach miedzianych, stąd zastosowanie nieodpowiedniego płynu może spowodować zniszczenie uszczelnień, a następnie wycieki i przegrzanie silnika. W sytuacjach awaryjnych płyn chłodzący można uzupełniać wodą najlepiej destylowaną lub zdemineralizowaną.

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Kolor płynu chłodniczego

Sprzedawane płyny do chłodnic oprócz różnego składu chemicznego posiadają też różne kolory. Najczęściej kolory te nic nie znaczą, ale uważać należy na kolor zielony bowiem w ten sposób oznaczane są płyny na bazie glikolu propylenowego tzw. płyny ekologiczne. Pozostałe płyny produkowane są na bazie glikolu etylenowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Koncentrat płynu chłodniczego

Absolutnie nie wolno wlewać do chłodnicy czystego koncentratu płynu do chłodnic. Temperatura krystalizacji czystego koncentratu wynosi od (-10)°C do około (-12) °C, więc taki płyn łatwo zamarza i źle odprowadza ciepło.

Występujące aktualnie w handlu niskokrzepnące płyny do układów chłodzenia silników spalinowych zawierają różne pakiety dodatków i inhibitorów zapewniające płynom odpowiednie właściwości użytkowe, szczególnie na odcinku ochrony metali przed korozją. Z uwagi na różnorodność stosowanych dodatków, często sprawiających, że niektóre płyny po zmieszaniu ze sobą wytrącają osady zakłócające pracę układu chłodzenia i powodujące równocześnie spadek stężenia dodatków (inhibitorów) w płynie, co pogarsza jego właściwości antykorozyjne, dlatego też lepiej nie mieszać ze sobą różnych płynów chłodniczych. Mieszać można jedynie płyny wyprodukowane na takiej samej bazie i zawierające pakiety dodatków tego samego typu.

Zobacz też: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Poradę przygotowała Ewa Rostek - Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA