REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Zwrócić trzeba uwagę na ich skład i rodzaj chłodnic, z którymi współpracują.  Fot. Fotolia
Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Zwrócić trzeba uwagę na ich skład i rodzaj chłodnic, z którymi współpracują. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Problem w tym, że tylko w ramach jednego ich rodzaju. Ekspert z Instytutu Transportu Samochodowego wytłumaczy jak wykonać tę czynność prawidłowo.

Glikol propylenowy i glikol etylenowy

Podstawowe zadanie płynu do chłodnic to ochrona układu chłodzenia silnika spalinowego przed korozją oraz odprowadzanie ciepła gdy temperatura w układzie przekroczy 100°C. Płyn taki nie może też zamarzać gdy pozostawimy auto na mrozie - wymagana temperatura krystalizacji płynów niskokrzepnących do układów chłodzenia silników spalinowych to co najmniej -32 °C dla płynów na bazie glikolu propylenowego i -35 °C dla płynów na bazie glikolu etylenowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Układ chłodzenia podczas upałów – jak nie przegrzać silnika?

Płyn chłodniczy - dobierz pod chłodnicę

Płyny do układów chłodzenia są albo uniwersalne przeznaczone do układów wykonanych z różnych materiałów (miedzianych, mosiężnych, aluminiowych), albo np. tylko do chłodnic aluminiowych. W silnikach z chłodnicą aluminiową zastosowane są uszczelnienia wykonane z innego materiału niż w chłodnicach miedzianych, stąd zastosowanie nieodpowiedniego płynu może spowodować zniszczenie uszczelnień, a następnie wycieki i przegrzanie silnika. W sytuacjach awaryjnych płyn chłodzący można uzupełniać wodą najlepiej destylowaną lub zdemineralizowaną.

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

REKLAMA

Kolor płynu chłodniczego

Sprzedawane płyny do chłodnic oprócz różnego składu chemicznego posiadają też różne kolory. Najczęściej kolory te nic nie znaczą, ale uważać należy na kolor zielony bowiem w ten sposób oznaczane są płyny na bazie glikolu propylenowego tzw. płyny ekologiczne. Pozostałe płyny produkowane są na bazie glikolu etylenowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jaki jest obieg cieczy chłodzącej w silniku?

Koncentrat płynu chłodniczego

Absolutnie nie wolno wlewać do chłodnicy czystego koncentratu płynu do chłodnic. Temperatura krystalizacji czystego koncentratu wynosi od (-10)°C do około (-12) °C, więc taki płyn łatwo zamarza i źle odprowadza ciepło.

Występujące aktualnie w handlu niskokrzepnące płyny do układów chłodzenia silników spalinowych zawierają różne pakiety dodatków i inhibitorów zapewniające płynom odpowiednie właściwości użytkowe, szczególnie na odcinku ochrony metali przed korozją. Z uwagi na różnorodność stosowanych dodatków, często sprawiających, że niektóre płyny po zmieszaniu ze sobą wytrącają osady zakłócające pracę układu chłodzenia i powodujące równocześnie spadek stężenia dodatków (inhibitorów) w płynie, co pogarsza jego właściwości antykorozyjne, dlatego też lepiej nie mieszać ze sobą różnych płynów chłodniczych. Mieszać można jedynie płyny wyprodukowane na takiej samej bazie i zawierające pakiety dodatków tego samego typu.

Zobacz też: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?

Poradę przygotowała Ewa Rostek - Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA