REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Elektryczna wyciągarka samochodowa musi mieć siłę, która udźwignie znacznie więcej niż masę samego auta. Fot. Fotolia
Elektryczna wyciągarka samochodowa musi mieć siłę, która udźwignie znacznie więcej niż masę samego auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyciągarka samochodowa to urządzenie, które wydaję się być nieodzownym elementem wchodzącym w skład wyposażenia samochodu terenowego. Są jednak osoby, które podważają jej znaczenie twierdząc, że obniża trwałość auta. Postanowiliśmy zwrócić uwagę na kilka najważniejszych parametrów wyciągarki, na które warto zwrócić uwagę przy jej zakupie.

Uciąg wyciągarki samochodowej

Najważniejszych parametrem wyciągarki samochodowej,  o który należy zapytać jej sprzedawcę to maksymalny jej uciąg. Jest on podawany w przeliczeniu na funty czyli w ibs. Aby ustalić uciąg wyciągarki samochodowej  w kilogramach, należy wartość w ibs wymnożyć przez współczynnik 0,453592. Przeciętna wyciągarka zdolna jest pociągnąć 12000 lbs czyli:

REKLAMA

REKLAMA

12000 [lbs] x 0,453592 [kg/ibs] = 5443,10 [kg]

Zobacz też: Szkoła przetrwania w rodzinnej „terenówce”

Skoro masa własna przeciętnego samochodu terenowego wynosi ok. 2 ton (Mitsubishi Pajero III) wydaje się, że tego typu wyciągarka jest aż za silna i można śmiało poszukać sporo słabszej. Nie jest to jednak prawda, bowiem musimy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych aspektów. Do masy własnej pojazdu należy doliczyć także masę pasażerów wraz z ich bagażami – ok. 500 kg. Poza tym, trzeba uwzględnić także warunki w jakich auto będzie potrzebowało pomocy ze strony wyciągarki – najczęściej będzie to kopny piach, błoto czy spore nachylenie stoku.

REKLAMA

Siła wyciągarki

Bardzo ważną kwestią, pomijaną przez większość „podróżników” jest także fakt, że maksymalna siła podana przez producenta jest dostępna na samym końcu stalowej jej liny, na warstwie znajdującej się najbliżej bębna wyciągarki, a najczęściej pracować będzie tylko pierwsze kilka jej metrów. Różnica ta związana jest z rozłożeniem momentu siły wyciągarki a sytuację opisuje wzór M= F x r, gdzie F to siła a r to długość ramienia. Siła wyciągarki słabnie wraz ze wzrostem długości ramienia, czyli przy zwiniętej linie na pierwszej warstwie, licząc od strony bębna wyciągarki, jej wartość wynosić będzie 5443,10 kg a na warstwie ostatniej (zewnętrznej) już tylko niewiele ponad 3125 kg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak utrzymać na chodzie auto terenowe?

Ramieniem siły r nazywamy odległość punktu obrotu ciała od kierunku danej siły. Ramię siły jest zawsze prostopadłe do kierunku siły.

Parametry danej wyciągarki powinniśmy uzyskać od jej producenta. O ile nie ma z tym problemu w przypadku urządzeń renomowanych firm jak Warn, Kanda czy Titanium to sprawa wygląda gorzej w przypadku sprzętu chińskich marek, które wręcz zalały rynek części off-roadowych. Ich dyskusyjna trwałość sprawia, że lepiej zainwestować w porządną firmę, bowiem od sprawności wyciągarki niejednokrotnie zależy sukces całej wyprawy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA