Wyciągarka samochodowa - co należy o niej wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
Uciąg wyciągarki samochodowej
Najważniejszych parametrem wyciągarki samochodowej, o który należy zapytać jej sprzedawcę to maksymalny jej uciąg. Jest on podawany w przeliczeniu na funty czyli w ibs. Aby ustalić uciąg wyciągarki samochodowej w kilogramach, należy wartość w ibs wymnożyć przez współczynnik 0,453592. Przeciętna wyciągarka zdolna jest pociągnąć 12000 lbs czyli:
REKLAMA
12000 [lbs] x 0,453592 [kg/ibs] = 5443,10 [kg]
Zobacz też: Szkoła przetrwania w rodzinnej „terenówce”
Skoro masa własna przeciętnego samochodu terenowego wynosi ok. 2 ton (Mitsubishi Pajero III) wydaje się, że tego typu wyciągarka jest aż za silna i można śmiało poszukać sporo słabszej. Nie jest to jednak prawda, bowiem musimy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych aspektów. Do masy własnej pojazdu należy doliczyć także masę pasażerów wraz z ich bagażami – ok. 500 kg. Poza tym, trzeba uwzględnić także warunki w jakich auto będzie potrzebowało pomocy ze strony wyciągarki – najczęściej będzie to kopny piach, błoto czy spore nachylenie stoku.
Siła wyciągarki
Bardzo ważną kwestią, pomijaną przez większość „podróżników” jest także fakt, że maksymalna siła podana przez producenta jest dostępna na samym końcu stalowej jej liny, na warstwie znajdującej się najbliżej bębna wyciągarki, a najczęściej pracować będzie tylko pierwsze kilka jej metrów. Różnica ta związana jest z rozłożeniem momentu siły wyciągarki a sytuację opisuje wzór M= F x r, gdzie F to siła a r to długość ramienia. Siła wyciągarki słabnie wraz ze wzrostem długości ramienia, czyli przy zwiniętej linie na pierwszej warstwie, licząc od strony bębna wyciągarki, jej wartość wynosić będzie 5443,10 kg a na warstwie ostatniej (zewnętrznej) już tylko niewiele ponad 3125 kg.
Zobacz też: Jak utrzymać na chodzie auto terenowe?
Ramieniem siły r nazywamy odległość punktu obrotu ciała od kierunku danej siły. Ramię siły jest zawsze prostopadłe do kierunku siły.
Parametry danej wyciągarki powinniśmy uzyskać od jej producenta. O ile nie ma z tym problemu w przypadku urządzeń renomowanych firm jak Warn, Kanda czy Titanium to sprawa wygląda gorzej w przypadku sprzętu chińskich marek, które wręcz zalały rynek części off-roadowych. Ich dyskusyjna trwałość sprawia, że lepiej zainwestować w porządną firmę, bowiem od sprawności wyciągarki niejednokrotnie zależy sukces całej wyprawy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.