REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciągarka samochodowa - co należy o niej wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektryczna wyciągarka samochodowa musi mieć siłę, która udźwignie znacznie więcej niż masę samego auta. Fot. Fotolia
Elektryczna wyciągarka samochodowa musi mieć siłę, która udźwignie znacznie więcej niż masę samego auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyciągarka samochodowa to urządzenie, które wydaję się być nieodzownym elementem wchodzącym w skład wyposażenia samochodu terenowego. Są jednak osoby, które podważają jej znaczenie twierdząc, że obniża trwałość auta. Postanowiliśmy zwrócić uwagę na kilka najważniejszych parametrów wyciągarki, na które warto zwrócić uwagę przy jej zakupie.

Uciąg wyciągarki samochodowej

Najważniejszych parametrem wyciągarki samochodowej,  o który należy zapytać jej sprzedawcę to maksymalny jej uciąg. Jest on podawany w przeliczeniu na funty czyli w ibs. Aby ustalić uciąg wyciągarki samochodowej  w kilogramach, należy wartość w ibs wymnożyć przez współczynnik 0,453592. Przeciętna wyciągarka zdolna jest pociągnąć 12000 lbs czyli:

REKLAMA

12000 [lbs] x 0,453592 [kg/ibs] = 5443,10 [kg]

Zobacz też: Szkoła przetrwania w rodzinnej „terenówce”

Skoro masa własna przeciętnego samochodu terenowego wynosi ok. 2 ton (Mitsubishi Pajero III) wydaje się, że tego typu wyciągarka jest aż za silna i można śmiało poszukać sporo słabszej. Nie jest to jednak prawda, bowiem musimy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych aspektów. Do masy własnej pojazdu należy doliczyć także masę pasażerów wraz z ich bagażami – ok. 500 kg. Poza tym, trzeba uwzględnić także warunki w jakich auto będzie potrzebowało pomocy ze strony wyciągarki – najczęściej będzie to kopny piach, błoto czy spore nachylenie stoku.

Siła wyciągarki

Bardzo ważną kwestią, pomijaną przez większość „podróżników” jest także fakt, że maksymalna siła podana przez producenta jest dostępna na samym końcu stalowej jej liny, na warstwie znajdującej się najbliżej bębna wyciągarki, a najczęściej pracować będzie tylko pierwsze kilka jej metrów. Różnica ta związana jest z rozłożeniem momentu siły wyciągarki a sytuację opisuje wzór M= F x r, gdzie F to siła a r to długość ramienia. Siła wyciągarki słabnie wraz ze wzrostem długości ramienia, czyli przy zwiniętej linie na pierwszej warstwie, licząc od strony bębna wyciągarki, jej wartość wynosić będzie 5443,10 kg a na warstwie ostatniej (zewnętrznej) już tylko niewiele ponad 3125 kg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak utrzymać na chodzie auto terenowe?

Ramieniem siły r nazywamy odległość punktu obrotu ciała od kierunku danej siły. Ramię siły jest zawsze prostopadłe do kierunku siły.

Parametry danej wyciągarki powinniśmy uzyskać od jej producenta. O ile nie ma z tym problemu w przypadku urządzeń renomowanych firm jak Warn, Kanda czy Titanium to sprawa wygląda gorzej w przypadku sprzętu chińskich marek, które wręcz zalały rynek części off-roadowych. Ich dyskusyjna trwałość sprawia, że lepiej zainwestować w porządną firmę, bowiem od sprawności wyciągarki niejednokrotnie zależy sukces całej wyprawy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA