REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 TDI w Audi Q5: wzdłużna pozycja montażowa

Subskrybuj nas na Youtube
Audi
Audi
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowy silnik 2.0 TDI montowany w Audi Q5 został przystosowany do wzdłużnego ułożenia w komorze silnikowej. Jak zbudowany jest nowy motor?

Nowy 2.0 TDI z wzdłużną pozycją montażową

REKLAMA

W palecie modeli Audi, silnik 2.0 TDI ma status najbardziej wszechstronnej jednostki. Począwszy od Audi A1, aż do Audi A6 - ten dwulitrowy, czterocylindrowy motor napędza najróżniejsze modele. W SUV-ie klasy średniej Audi Q5, silnik 2.0 TDI przystosowano do pozycji montażowej wzdłuż. Spaliny wydobywające się z jego najnowszej wersji spełniają wymagania normy UE 6.

Dostępne są dwa jego warianty: o mocy 110 kW (150 KM) i o mocy 140 kW (190 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 320 i 400 Nm. Audi Q5 z silnikiem o mocy 110 kW przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,9 sekund, i osiąga prędkość maksymalną 192 km/h. Na 100 km zużywa średnio zaledwie 4,9 litra oleju napędowego (129 g CO2 na km). W przypadku jego mocniejszej wersji sprint do setki to 8,4 sekund, prędkość maksymalna: 210 km/h, a spalanie 5,7 litra oleju napędowego na 100 km (149 g CO2 na km).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowo skonstruowany silnik 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 (przekrój cylindra x skok tłoków: 81,0 x 95,5 mm) jest konsekwentnie zaprojektowany z uwzględnieniem jak najmniejszej straty wydajności. Pasek rozrządu, ale też inne podzespoły, pracuje lekko i cicho. Oba wałki wyrównoważające – przeniesione z miski olejowej do skrzyni korbowej – są zamontowane w łożyskach tocznych i smarowane mgłą olejową. Wałki rozrządu osadzono na łożyskach igiełkowych.

Wałki są wciśnięte w odrębną ramę łożyskową, a nowy moduł sterowania zaworami zapewnia ich dużą sztywność i mały ciężar. Zawór gwiazdowy w głowicy silnika obraca się o 90 stopni. Oba wałki rozrządu sterują jednym zaworem ssącym i jednym wydechowym. Położenie krzywek wlotu na wałku rozrządu można przestawić hydraulicznie aż o 50 stopni. Zmienne fazy usprawniają napełnianie komór spalania, wirowanie mieszanki oraz efektywność i czas kompresji.

Audi 2.0 TDI: ciśnienie wtrysku paliwa

REKLAMA

System wtrysku Common Rail wytwarza 2000 barów ciśnienia systemowego. Elektromagnetyczne wtryskiwacze rozpylają paliwo przez ośmiootworowe dysze. Mini szyna magazynuje dodatkową porcję paliwa. Minimalizuje to uderzenia fali ciśnieniowej na iglicę dyszy i zapewnia dostarczenie ściśle określonej wielkości ładunku. Czujnik w jednej ze świec żarowych analizuje ciśnienie podczas spalania, a wyniki pomiarów wpływają na zarządzanie pracą silnika.

Zmniejszony nacisk na pierścienie tłoków umożliwia ich lekką pracę, a technika honowania (gładzenia) stosowana podczas produkcji silnika gwarantuje wysoką precyzję obróbki wnętrza cylindra. Dwustopniowa, regulowana pompa olejowa oszczędnie gospodaruje energią potrzebną do jej pracy. System zarządzania temperaturą jest bardzo elastyczny – obieg chłodzenia cieczą bloku jednostki można dezaktywować podczas fazy rozgrzewania za pomocą wyłączanej pompy, co pozwala na szybkie ogrzanie oleju silnikowego. Mikroobieg chłodzenia głowicy silnika jest napędzany elektryczną pompą i odpowiedzialny również za ogrzewanie wnętrza pojazdu oraz za pracę niskociśnieniowego systemu recyrkulacji spalin.

Dzięki układowi oczyszczania spalin, na który składa się katalizator utleniający i filtr cząstek stałych z SCR (SCR: selective catalytic reduction), które umieszczono w bezpośredniej bliskości silnika, nowy 2.0 TDI w Audi Q5 spełnia wymogi normy Euro 6. Niechłodzony, wysokociśnieniowy system recyrkulacji spalin (AGR), uaktywniający się po zimnym starcie i przy bardzo niskich obciążeniach, przebiega w poprzek głowicy silnika. Kompaktowy, niskociśnieniowy system AGR umieszczono nieco dalej od silnika i jest chłodzony. Dostosowuje się do szerokiej palety obciążeń, a zaprojektowano go tak, by straty spowodowane przepływem były jak najniższe.

Zmienna geometria turbin (VTG) turbosprężarki jest uruchamiana pneumatycznie. Chłodzona cieczą chłodnica powietrza doładowującego (intercooler) jest zintegrowana z kolektorem dolotowym. Taka konstrukcja sprawia, że gazy mają krótką drogę do pokonania. Znacznie podnosi też jakość ich kontroli i gwarantuje wysoką sprawność.

Źródło: materiały prasowe Audi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA