REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 TDI w Audi Q5: wzdłużna pozycja montażowa

Subskrybuj nas na Youtube
Audi
Audi
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowy silnik 2.0 TDI montowany w Audi Q5 został przystosowany do wzdłużnego ułożenia w komorze silnikowej. Jak zbudowany jest nowy motor?

Nowy 2.0 TDI z wzdłużną pozycją montażową

REKLAMA

W palecie modeli Audi, silnik 2.0 TDI ma status najbardziej wszechstronnej jednostki. Począwszy od Audi A1, aż do Audi A6 - ten dwulitrowy, czterocylindrowy motor napędza najróżniejsze modele. W SUV-ie klasy średniej Audi Q5, silnik 2.0 TDI przystosowano do pozycji montażowej wzdłuż. Spaliny wydobywające się z jego najnowszej wersji spełniają wymagania normy UE 6.

Dostępne są dwa jego warianty: o mocy 110 kW (150 KM) i o mocy 140 kW (190 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 320 i 400 Nm. Audi Q5 z silnikiem o mocy 110 kW przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,9 sekund, i osiąga prędkość maksymalną 192 km/h. Na 100 km zużywa średnio zaledwie 4,9 litra oleju napędowego (129 g CO2 na km). W przypadku jego mocniejszej wersji sprint do setki to 8,4 sekund, prędkość maksymalna: 210 km/h, a spalanie 5,7 litra oleju napędowego na 100 km (149 g CO2 na km).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowo skonstruowany silnik 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 (przekrój cylindra x skok tłoków: 81,0 x 95,5 mm) jest konsekwentnie zaprojektowany z uwzględnieniem jak najmniejszej straty wydajności. Pasek rozrządu, ale też inne podzespoły, pracuje lekko i cicho. Oba wałki wyrównoważające – przeniesione z miski olejowej do skrzyni korbowej – są zamontowane w łożyskach tocznych i smarowane mgłą olejową. Wałki rozrządu osadzono na łożyskach igiełkowych.

Wałki są wciśnięte w odrębną ramę łożyskową, a nowy moduł sterowania zaworami zapewnia ich dużą sztywność i mały ciężar. Zawór gwiazdowy w głowicy silnika obraca się o 90 stopni. Oba wałki rozrządu sterują jednym zaworem ssącym i jednym wydechowym. Położenie krzywek wlotu na wałku rozrządu można przestawić hydraulicznie aż o 50 stopni. Zmienne fazy usprawniają napełnianie komór spalania, wirowanie mieszanki oraz efektywność i czas kompresji.

Audi 2.0 TDI: ciśnienie wtrysku paliwa

REKLAMA

System wtrysku Common Rail wytwarza 2000 barów ciśnienia systemowego. Elektromagnetyczne wtryskiwacze rozpylają paliwo przez ośmiootworowe dysze. Mini szyna magazynuje dodatkową porcję paliwa. Minimalizuje to uderzenia fali ciśnieniowej na iglicę dyszy i zapewnia dostarczenie ściśle określonej wielkości ładunku. Czujnik w jednej ze świec żarowych analizuje ciśnienie podczas spalania, a wyniki pomiarów wpływają na zarządzanie pracą silnika.

Zmniejszony nacisk na pierścienie tłoków umożliwia ich lekką pracę, a technika honowania (gładzenia) stosowana podczas produkcji silnika gwarantuje wysoką precyzję obróbki wnętrza cylindra. Dwustopniowa, regulowana pompa olejowa oszczędnie gospodaruje energią potrzebną do jej pracy. System zarządzania temperaturą jest bardzo elastyczny – obieg chłodzenia cieczą bloku jednostki można dezaktywować podczas fazy rozgrzewania za pomocą wyłączanej pompy, co pozwala na szybkie ogrzanie oleju silnikowego. Mikroobieg chłodzenia głowicy silnika jest napędzany elektryczną pompą i odpowiedzialny również za ogrzewanie wnętrza pojazdu oraz za pracę niskociśnieniowego systemu recyrkulacji spalin.

Dzięki układowi oczyszczania spalin, na który składa się katalizator utleniający i filtr cząstek stałych z SCR (SCR: selective catalytic reduction), które umieszczono w bezpośredniej bliskości silnika, nowy 2.0 TDI w Audi Q5 spełnia wymogi normy Euro 6. Niechłodzony, wysokociśnieniowy system recyrkulacji spalin (AGR), uaktywniający się po zimnym starcie i przy bardzo niskich obciążeniach, przebiega w poprzek głowicy silnika. Kompaktowy, niskociśnieniowy system AGR umieszczono nieco dalej od silnika i jest chłodzony. Dostosowuje się do szerokiej palety obciążeń, a zaprojektowano go tak, by straty spowodowane przepływem były jak najniższe.

Zmienna geometria turbin (VTG) turbosprężarki jest uruchamiana pneumatycznie. Chłodzona cieczą chłodnica powietrza doładowującego (intercooler) jest zintegrowana z kolektorem dolotowym. Taka konstrukcja sprawia, że gazy mają krótką drogę do pokonania. Znacznie podnosi też jakość ich kontroli i gwarantuje wysoką sprawność.

Źródło: materiały prasowe Audi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA