REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo : opis i budowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
3-cylindrowy silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo ma osiągać moc nawet 225 KM!
3-cylindrowy silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo ma osiągać moc nawet 225 KM!
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW wprowadza silnik 1.5 TwinPower Turbo wyposażony w 3 cylindry. Docelowa moc to 225KM.

Mała pojemność silnika i duża moc

Downsizing to trend, który coraz silniej zaznacza swą obecność w motoryzacyjnym świecie. Coraz większa popularność małolitrażowych jednostek napędowych o dużych mocach powoduje, że nawet największe tuzy branży samochodowej opracowują nowe konstrukcje w myśl tej idei.

REKLAMA

REKLAMA

BMW to koncern znany z tworzenia luksusowych samochodów o wyraźnie sportowych ambicjach. Wiele modeli tej bawarskiej firmy stało się ikonami w swej klasie i jednocześnie wzorcami, za którymi podąża ich konkurencja. Z tego powodu entuzjaści niemieckiej marki z zażenowaniem i rozgoryczeniem przyjęli informację, że BMW wprowadzi do swej oferty silnik o zaledwie trzech cylindrach.

Silnik 1.5 TwinPower Turbo

Jednostka napędowa 1.5 TwinPower Turbo to turbodoładowany, rzędowy motor o mocy od 124-225KM. Budowany według nowej, modułowej koncepcji BMW dotyczącej tworzenia silników, posiada 3 cylindry, każdy o pojemności 500 cm3. Rozwiązanie to, wspólne dla wszystkich nowych silników BMW (zarówno benzynowych jak i diesla), pozwala na optymalizację procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. W rezultacie inżynierowie opracowując jak najefektywniejszą komorę spalania np. dla 3-litrowego silnika N55, mogli później wykorzystać ten sam projekt w mniejszych np. czterocylindrowych jednostkach.

Zobacz też: TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

REKLAMA

Aby wyeliminować charakterystyczne drgania spotykane w silnikach o trzech cylindrach, jednostka 1.5 TwinPower Turbo posiada specjalny wałek równoważący drgania powstałe w wyniku bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Trudno bowiem wyobrazić sobie, aby właściciel pojazdu z logiem BMW mógł odczuwać tego typu dyskomfort.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.5 TwinPower Turbo: bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection

Silnik 1.5 TwinPower Turbo należy do rodziny motorów Efficient Dynamics, przez co nie zabrakło w nim rozwiązań wpływających na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa. Do tych najważniejszych należy m.in. system bezpośredniego wtrysku benzyny High Precision Injection. Układ ten, wykorzystujący do pracy piezoelektryczne wtryskiwacze, pozwala na ograniczenie dawki paliwa nawet do poziomu 2 miligramów.

1.5 TwinPower Turbo: VALVETRONIC

Niezwykle ważne w nowoczesnych silnikach jest także odpowiednio dopracowany system zmiennych faz rozrządu. Tu BMW korzysta z podwójnego systemu Vanos, dopracowywanego od połowy lat 90-tych. Poza tym, skok zaworów ssących w silniku 1.5 TwinPower Turbo jest regulowany przez układ VALVETRONIC.

Najnowsza generacja układu VALVETRONIC to konstrukcja z czopem mimośrodowym, która umożliwia precyzyjne sterowanie zmiennym wzniosem zaworu ssącego. Ze względu na zakres regulacji wzniosu zaworu, w normalnych warunkach pracy silnika przejmuje on funkcję przepustnicy. W rezultacie zmniejszają się zawirowania i zwiększa prędkość przepływu ładunku dozowanego, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Silnik wyróżnia się większą dynamiką i szybkością reakcji, bowiem w porównaniu z układami z tradycyjną przepustnicą, w układzie VALVETRONIC ciśnienie przy zaworach ssących ma zawsze podobną, odpowiednią wartość, co znacznie skraca czas potrzebny do wypełnienia kolektora dolotowego świeżym powietrzem, gdy kierowca musi zdecydowanie przyśpieszyć.

1.5 TwinPower Turbo: budowa

To co łączy jednostkę 1.5 TwinPower Turbo z pozostałymi motorami z serii Efficient Dynamics to także m.in. aluminiowa skrzynia korbowa, układ łańcucha rozrządu zamiast paska wieloklinowego, rozmieszczenie śrub głowicy cylindra oraz wysokogatunkowa powłoka wewnętrznych powierzchni cylindra.

Zobacz też: Silnik 4,4l Twin Turbo w BMW M5 - jak działa?

1.5 TwinPower Turbo: turbosprężarka Twin Scroll

Niezwykle istotne jest także zastosowanie dwukanałowej turbosprężarki typu Twini Scroll oraz intercoolera chłodzącego powietrze. Rozwiązanie to ma ogromny wpływ zarówno na uzyskanie tak wysokiej mocy z jednego litra pojemności skokowej, jak i na zwiększenie wartości i zakresu momentu obrotowego silnika.

1.5 TwinPower Turbo: dźwięk silnika

Nowy silnik 1.5 TwinPower Turbo ze względu na liczbę cylindrów wyróżnia się także brzmieniem. Trzeba bowiem pamiętać, że częstotliwość dźwięku jednostki trzycylindrowej wzrasta o 50 % szybciej niż w przypadku silnika czterocylindrowego.

Jak nowy silnik się sprawuje? NA chwilę obecną nie możemy wydać opinii bowiem BMW nie ma w polskiej ofercie tego silnika. Pierwsze zachodnie testy BMW serii 1 z tym silnikiem każą być jednak optymistami – silnik jest dynamiczny, ma rasowe brzmienie i łatwo wkręca się na obroty. Jak będzie w rzeczywistości pokażą testy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA