REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Piotr Dziedzic
Przekrój silnika
Przekrój silnika

REKLAMA

REKLAMA

Wtrysk paliwa jest sposobem dostarczenia paliwa do silnika spalinowego - tak można to określić ogólnie rzecz ujmując. W silnikach wysokoprężnych stosuje się układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, natomiast w silnikach o zapłonie iskrowym (zasilane benzyną, CNG, LPG, etanolem itp.) sprawa ma się nieco inaczej.

Silniki o zapłonie iskrowym można podzielić układy pod względem rodzaju i rozmieszczenia wtryskiwaczy paliwa:

REKLAMA

SPI - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów i jest sterowany elektronicznie. Ma on zespół  wtryskowy zawierający elektromagnetyczny wtryskiwacz paliwa w centralnym miejscu  przed przepustnicą i dawkuje paliwo porcjami do kolektora dolotowego. Układy SPI firmy Bosch są oznaczone jako Mono-Jetronic (wtrysk nie zintegrowany z układem zapłonowym) lub Mono-Motronic  (wtrysk zintegrowany z układem zapłonowym). Obecnie, gdy technologia rozwinęła się, są mniej wydajne niż nowsze zastosowania, jednak stanowi bardzo ważny krok w rozwoju silników.

REKLAMA

MPI - Oznaczenie silników benzynowych, stosowanych m.in. w samochodach marki VW, Seat i Skoda, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W silnikach tego typu każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, który umieszczony jest w kolektorze, przed zaworem dolotowym. W dobie wszechobecnej elektroniki czasy otwarcia wtryskiwaczy regulowane są komputerowo i przy pomocy systemów elektronicznych, co gwarantuje wyższą precyzję działania i dokładność. Jest to rodzaj bardziej skomplikowanego wtrysku, jednak bardzo wydajny i przyjazny środowisku.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami w układzie MPI rozróżnia się rozwiązania:

  • sekwencyjne (SFI - sequential fuel injection) - każdy wtryskiwacz jest sterowany niezależnie i ma niezależnie wyliczany moment działania, czasem też dawkę paliwa, typowo dla każdego cylindra oddzielnie
  • grupowe - wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora (np. popularne starsze układy Forda EECIV)
  • wspólne - obecnie nieużywane, układ MPI jest sterowany wspólnie, jak pojedynczy układ SPI, tyle że z wieloma wtryskiwaczami.

DI - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy również pamiętać, że w przeszłości istniało też zasilanie gaźnikowe, wewnątrz którego dochodziło do wzbogacania paliwa w powietrze. Powodowało to powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik. Ogromnym plusem układu gaźnikowego jest jego prostota i łatwość obsługi. Przy „zapchaniu” się, bez większego problemu można go było wymontować i wyczyścić. Ponadto w przypadku trudnego rozruchu w zimie, można było wstrzyknąć bezpośrednio do środka gaźnika benzynę, co o wiele ułatwiało rozruch. Podobnie miało się to w przypadku braku paliwa i prób uruchomienia bez paliwa - układ zapowietrzał się, jednak bezpośrednio dostarczona dawka, wspomagała silnik, przez co paliwo znów było zasysane przewodami. Dziś to niestety niemożliwe.

Jednak miało też swoje minusy: było szalenie niewydajne, przez co traciło się duże ilości paliwa. W niepamiętnych czasach, gdy paliwo było tanie, nie przejmowano się tym, jednak dzisiaj zaopatrzenie starego technologicznie silnika w paliwo, mogłoby przyprawić o ból głowy. Wtryski umożliwiły zwiększenie wydajności (lepsze mieszanie powietrza i paliwa), zmniejszenie spalania, ale też zwiększyły poziom skomplikowania silnika, co podnosi koszty ewentualnej naprawy. Ponadto układy wtryskowe są przyjaźniejsze środowisku, a to podobno dzisiaj ważne.

Zobacz też: Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Silniki wysokoprężne (rodzaje wtrysków) :

Pompa sekcyjna - jest historycznie pierwszym urządzeniem zastosowanym do hydraulicznego wtrysku paliwa (1910r.). Jest zespołem pomp tłoczących paliwo (tzw. sekcje wtryskowe), każda z sekcji obsługuje jeden cylinder. Wszystkie sekcje są połączone ze sobą listwą zębatą, która obracając wszystkie tłoczki wzdłuż osi podłużnej steruje dawką podawanego paliwa (mocą silnika).

Zalety pompy sekcyjnej:

  • opracowana technologia wytwarzania,
  • mało skomplikowana naprawa.

Wady pompy sekcyjnej:

  • trudność w uzyskaniu odpowiedniej klasy emisji spalin
  • niestateczność obrotów silnika
  • trudność w precyzyjnym doregulowaniu dawki paliwa dla wszystkich sekcji pompy,
  • duży koszt wytworzenia (obróbka precyzyjna wielu detali),
  • większe jednostkowe zużycie paliwa w stosunku do innych technik wtrysku.

Zobacz też: Jak działa wtryskiwacz?

Pompa rozdzielaczowa - urządzenie stosowane w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające odpowiednią dawkę paliwa. Służy też do zasilania silników, posiadających zarówno wtrysk pośredni, jak i wtrysk bezpośredni.

Pompa rozdzielaczowa ma wyższość nad pompą sekcyjną w następujących kwestiach:

  • precyzyjniejsze niż w pompie sekcyjnej dawkowanie paliwa
  • mniejsze jednostkowe zużycie paliwa przez silnik
  • stateczność pracy (dawka paliwa nie rośnie w miarę wzrostu obrotów)
  • większa czystość spalin
  • opanowana technologia, dość niska cena
  • małe rozmiary zewnętrzne (łatwość zabudowy)

Pompa rozdzielczowa ma też i wady do których zaliczamy:

  • niespełnienie aktualnych norm czystości spalin
  • wysokie wymagania odnośnie czystości paliwa (bardzo małe luzy robocze i łatwość zatarcia w przypadku zanieczyszczeń)
  • trudność uzyskaniu dawki rozruchowej paliwa (zwiększona dawka na czas rozruchu).

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

Wtrysk pośredni - Wtrysk pośredni wypromowany przez Mercedesa czyni pracę silnika wysokoprężnego w miarę cichą i płynną. Chodzi o to, że dawka paliwa w każdym cyklu wtryskiwana jest do niewielkiej komory wstępnej, która łączy się z zasadniczą komorą spalania cienkim przewodem. Zapłon następuje w ograniczonej przestrzeni, a fala płomienia wydostaje się z owej małej komory etapami. Niestety, wada rozwiązania polegała na tym, że w niektórych obszarach głowicy nie można było uniknąć wysokich temperatur. Ponadto rozruch takiego silnika wymagał nazbyt wysokiego stopnia sprężania, a „przeciskanie” gazów spalinowych przez wspomniany kanał powodowało duże straty energii.

Wtrysk bezpośredni - w tym typie silnika paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.

Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:

  • niskie straty cieplne
  • niskie jednostkowe zużycie paliwa
  • możliwość uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
  • łatwość spełnienia ostrych norm ekologicznych

Posiadają też wady:

  • większe wymagania w zakresie paliwa (liczba cetanowa).
  • wyższa cena niż w przypadku silnika z wtryskiem pośrednim

Zobacz też: Jak wymienić podkładki pod końcówki wtryskiwaczy?

Zmiany zastosowano poprzez nowsze technologie zasilania oparte na pompowtryskiwaczach, i systemie common rail. Te silniki spowodowały, że wtrysk pośredni odszedł do lamusa. Dzisiaj niemalże wszyscy producenci oferują nowoczesne, zintegrowane systemy wtrysku paliwa.

Pompowtryskiwacze - w 1997 koncern VW wprowadził nowy rodzaj silników zasilanych pompowtryskami. Jest to konstrukcja dość skomplikowana, jednak bardzo wydajna. Jak sama nazwa wskazuje, pompowtryskiwacz łączy w sobie funkcje pompy wtryskowej i wtryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Na każdy cylinder przypada jeden pompowtryskiwacz. Paliwo dostarczane jest do nich przewodami, w których nie panuje wysokie ciśnienie. Wytwarzane jest ono dopiero w specjalnych komorach. Dzięki niewielkiej objętości, wysokie ciśnienie może być uzyskane bardzo szybko. Jego wartość, tak jak i wtrysk początkowy, właściwy oraz ilość dostarczanego paliwa są sterowane elektronicznie za pośrednictwem elektrozaworu. Gwarantuje to dobre spalanie mieszanki i relatywnie wysoką moc przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa

Wady:

  • nie mają zbyt wysokiej kultury pracy, zwłaszcza podczas rozruchu na mrozie.
  • głośno „terkoczą” i na dodatek dymią.

Zalety:

  • legitymują się znakomitymi osiągami.
  • są bardzo wydajne

Zobacz też: Historia Diesla w pigułce

Należy też pamiętać, że ewentualna wymiana pompowtryskiwaczy jest bardzo droga. W ASO Seata za jeden z czterech wtrysków do silnika 1.9 130KM, życzą sobie ok. 2,5 tys. zł. Dlatego też, czasem taniej jest po prostu kupić nowy silnik. VW w rezultacie zrezygnował z tego systemu na rzecz Common Rail.

Common Rail - w silnikach posiadających ten system zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną), wspólnego dla wszystkich cylindrów. Potem z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.

Silniki common rail cechują się:

  • równiejszą pracą niż pompowtryskiwacze
  • wysoką sprawnością termodynamiczną,
  • mniejszym hałasem,
  • mniejszą emisją spalin
  • łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych

Wady:

  • wysoka jakość oleju napędowego potrzebnego do zasilania samochodu - w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia
  • ewentualna naprawa jest bardzo droga
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA