REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje układów zasilania silnika w paliwo: rodzaje wtrysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Przekrój silnika
Przekrój silnika

REKLAMA

REKLAMA

Wtrysk paliwa jest sposobem dostarczenia paliwa do silnika spalinowego - tak można to określić ogólnie rzecz ujmując. W silnikach wysokoprężnych stosuje się układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, natomiast w silnikach o zapłonie iskrowym (zasilane benzyną, CNG, LPG, etanolem itp.) sprawa ma się nieco inaczej.

Silniki o zapłonie iskrowym można podzielić układy pod względem rodzaju i rozmieszczenia wtryskiwaczy paliwa:

REKLAMA

SPI - jeden wtryskiwacz umieszczony w kolektorze dostarcza paliwo dla wszystkich cylindrów i jest sterowany elektronicznie. Ma on zespół  wtryskowy zawierający elektromagnetyczny wtryskiwacz paliwa w centralnym miejscu  przed przepustnicą i dawkuje paliwo porcjami do kolektora dolotowego. Układy SPI firmy Bosch są oznaczone jako Mono-Jetronic (wtrysk nie zintegrowany z układem zapłonowym) lub Mono-Motronic  (wtrysk zintegrowany z układem zapłonowym). Obecnie, gdy technologia rozwinęła się, są mniej wydajne niż nowsze zastosowania, jednak stanowi bardzo ważny krok w rozwoju silników.

REKLAMA

MPI - Oznaczenie silników benzynowych, stosowanych m.in. w samochodach marki VW, Seat i Skoda, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W silnikach tego typu każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz, który umieszczony jest w kolektorze, przed zaworem dolotowym. W dobie wszechobecnej elektroniki czasy otwarcia wtryskiwaczy regulowane są komputerowo i przy pomocy systemów elektronicznych, co gwarantuje wyższą precyzję działania i dokładność. Jest to rodzaj bardziej skomplikowanego wtrysku, jednak bardzo wydajny i przyjazny środowisku.

Zobacz też: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Ze względu na sterowanie wieloma wtryskiwaczami w układzie MPI rozróżnia się rozwiązania:

  • sekwencyjne (SFI - sequential fuel injection) - każdy wtryskiwacz jest sterowany niezależnie i ma niezależnie wyliczany moment działania, czasem też dawkę paliwa, typowo dla każdego cylindra oddzielnie
  • grupowe - wtryskiwacze połączone są grupami i sterowane zależnie, układ wylicza dawkę dla "uśrednionego" cylindra czy kolektora (np. popularne starsze układy Forda EECIV)
  • wspólne - obecnie nieużywane, układ MPI jest sterowany wspólnie, jak pojedynczy układ SPI, tyle że z wieloma wtryskiwaczami.

DI - wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy również pamiętać, że w przeszłości istniało też zasilanie gaźnikowe, wewnątrz którego dochodziło do wzbogacania paliwa w powietrze. Powodowało to powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik. Ogromnym plusem układu gaźnikowego jest jego prostota i łatwość obsługi. Przy „zapchaniu” się, bez większego problemu można go było wymontować i wyczyścić. Ponadto w przypadku trudnego rozruchu w zimie, można było wstrzyknąć bezpośrednio do środka gaźnika benzynę, co o wiele ułatwiało rozruch. Podobnie miało się to w przypadku braku paliwa i prób uruchomienia bez paliwa - układ zapowietrzał się, jednak bezpośrednio dostarczona dawka, wspomagała silnik, przez co paliwo znów było zasysane przewodami. Dziś to niestety niemożliwe.

Jednak miało też swoje minusy: było szalenie niewydajne, przez co traciło się duże ilości paliwa. W niepamiętnych czasach, gdy paliwo było tanie, nie przejmowano się tym, jednak dzisiaj zaopatrzenie starego technologicznie silnika w paliwo, mogłoby przyprawić o ból głowy. Wtryski umożliwiły zwiększenie wydajności (lepsze mieszanie powietrza i paliwa), zmniejszenie spalania, ale też zwiększyły poziom skomplikowania silnika, co podnosi koszty ewentualnej naprawy. Ponadto układy wtryskowe są przyjaźniejsze środowisku, a to podobno dzisiaj ważne.

Zobacz też: Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Silniki wysokoprężne (rodzaje wtrysków) :

Pompa sekcyjna - jest historycznie pierwszym urządzeniem zastosowanym do hydraulicznego wtrysku paliwa (1910r.). Jest zespołem pomp tłoczących paliwo (tzw. sekcje wtryskowe), każda z sekcji obsługuje jeden cylinder. Wszystkie sekcje są połączone ze sobą listwą zębatą, która obracając wszystkie tłoczki wzdłuż osi podłużnej steruje dawką podawanego paliwa (mocą silnika).

Zalety pompy sekcyjnej:

  • opracowana technologia wytwarzania,
  • mało skomplikowana naprawa.

Wady pompy sekcyjnej:

  • trudność w uzyskaniu odpowiedniej klasy emisji spalin
  • niestateczność obrotów silnika
  • trudność w precyzyjnym doregulowaniu dawki paliwa dla wszystkich sekcji pompy,
  • duży koszt wytworzenia (obróbka precyzyjna wielu detali),
  • większe jednostkowe zużycie paliwa w stosunku do innych technik wtrysku.

Zobacz też: Jak działa wtryskiwacz?

Pompa rozdzielaczowa - urządzenie stosowane w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające odpowiednią dawkę paliwa. Służy też do zasilania silników, posiadających zarówno wtrysk pośredni, jak i wtrysk bezpośredni.

Pompa rozdzielaczowa ma wyższość nad pompą sekcyjną w następujących kwestiach:

  • precyzyjniejsze niż w pompie sekcyjnej dawkowanie paliwa
  • mniejsze jednostkowe zużycie paliwa przez silnik
  • stateczność pracy (dawka paliwa nie rośnie w miarę wzrostu obrotów)
  • większa czystość spalin
  • opanowana technologia, dość niska cena
  • małe rozmiary zewnętrzne (łatwość zabudowy)

Pompa rozdzielczowa ma też i wady do których zaliczamy:

  • niespełnienie aktualnych norm czystości spalin
  • wysokie wymagania odnośnie czystości paliwa (bardzo małe luzy robocze i łatwość zatarcia w przypadku zanieczyszczeń)
  • trudność uzyskaniu dawki rozruchowej paliwa (zwiększona dawka na czas rozruchu).

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

Wtrysk pośredni - Wtrysk pośredni wypromowany przez Mercedesa czyni pracę silnika wysokoprężnego w miarę cichą i płynną. Chodzi o to, że dawka paliwa w każdym cyklu wtryskiwana jest do niewielkiej komory wstępnej, która łączy się z zasadniczą komorą spalania cienkim przewodem. Zapłon następuje w ograniczonej przestrzeni, a fala płomienia wydostaje się z owej małej komory etapami. Niestety, wada rozwiązania polegała na tym, że w niektórych obszarach głowicy nie można było uniknąć wysokich temperatur. Ponadto rozruch takiego silnika wymagał nazbyt wysokiego stopnia sprężania, a „przeciskanie” gazów spalinowych przez wspomniany kanał powodowało duże straty energii.

Wtrysk bezpośredni - w tym typie silnika paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.

Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:

  • niskie straty cieplne
  • niskie jednostkowe zużycie paliwa
  • możliwość uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
  • łatwość spełnienia ostrych norm ekologicznych

Posiadają też wady:

  • większe wymagania w zakresie paliwa (liczba cetanowa).
  • wyższa cena niż w przypadku silnika z wtryskiem pośrednim

Zobacz też: Jak wymienić podkładki pod końcówki wtryskiwaczy?

Zmiany zastosowano poprzez nowsze technologie zasilania oparte na pompowtryskiwaczach, i systemie common rail. Te silniki spowodowały, że wtrysk pośredni odszedł do lamusa. Dzisiaj niemalże wszyscy producenci oferują nowoczesne, zintegrowane systemy wtrysku paliwa.

Pompowtryskiwacze - w 1997 koncern VW wprowadził nowy rodzaj silników zasilanych pompowtryskami. Jest to konstrukcja dość skomplikowana, jednak bardzo wydajna. Jak sama nazwa wskazuje, pompowtryskiwacz łączy w sobie funkcje pompy wtryskowej i wtryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Na każdy cylinder przypada jeden pompowtryskiwacz. Paliwo dostarczane jest do nich przewodami, w których nie panuje wysokie ciśnienie. Wytwarzane jest ono dopiero w specjalnych komorach. Dzięki niewielkiej objętości, wysokie ciśnienie może być uzyskane bardzo szybko. Jego wartość, tak jak i wtrysk początkowy, właściwy oraz ilość dostarczanego paliwa są sterowane elektronicznie za pośrednictwem elektrozaworu. Gwarantuje to dobre spalanie mieszanki i relatywnie wysoką moc przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa

Wady:

  • nie mają zbyt wysokiej kultury pracy, zwłaszcza podczas rozruchu na mrozie.
  • głośno „terkoczą” i na dodatek dymią.

Zalety:

  • legitymują się znakomitymi osiągami.
  • są bardzo wydajne

Zobacz też: Historia Diesla w pigułce

Należy też pamiętać, że ewentualna wymiana pompowtryskiwaczy jest bardzo droga. W ASO Seata za jeden z czterech wtrysków do silnika 1.9 130KM, życzą sobie ok. 2,5 tys. zł. Dlatego też, czasem taniej jest po prostu kupić nowy silnik. VW w rezultacie zrezygnował z tego systemu na rzecz Common Rail.

Common Rail - w silnikach posiadających ten system zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną), wspólnego dla wszystkich cylindrów. Potem z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.

Silniki common rail cechują się:

  • równiejszą pracą niż pompowtryskiwacze
  • wysoką sprawnością termodynamiczną,
  • mniejszym hałasem,
  • mniejszą emisją spalin
  • łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych

Wady:

  • wysoka jakość oleju napędowego potrzebnego do zasilania samochodu - w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia
  • ewentualna naprawa jest bardzo droga
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA