REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Kajetan Sokołowski
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG są cenione w Polsce od dawna, jednak dopiero drastyczne podwyżki cen sprawiły, że zakłady zajmujące się przeróbką silników na zasilanie LPG, przeżywają istne oblężenie. Oto przegląd silników, które dobrze znoszą traktowanie gazem.

Instalacje LPG od lat 90. cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. O ile kiedyś zainstalowanie instalacji gazu nie stanowiło większego problemu, a silniki chętnie tolerowały tego typu modyfikacje, o tyle dzisiaj jest to już nieco bardziej skomplikowane. Najczęściej jest tak, że najlepiej gaz tolerują silniki wolnossące bez wtrysku bezpośredniego. Ponadto samochód z zainstalowaną instalacją gazową wymaga większej troski ze strony właściciela i serwisu. Wiąże się to z tym, że szybciej zużywają się niektóre elementy silnika, jak również sama instalacja gazowa wymaga odpowiedniej opieki. Mimo tych niedogodności, duża część osób decyduje się na taki zabieg, szczególnie kiedy ceny diesla i benzyny poszły gwałtownie w górę i każda dalsza przejażdżka staje się nie tylko kwestią wolnego czasu, ale zasobności portfela.

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Na rynku jest sporo ciekawych aut, których silniki bez oporu przyjmą instalację gazową. Zazwyczaj są to jednostki z przedziału 1.6 -2.0 litra pojemności. Zasada jest prosta - im starsza konstrukcja silnika, tym lepiej toleruje LPG.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Z grupy VW – Audi bardzo dobrymi jednostkami nadającymi się do założenia instalacji gazowej są silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo i 2.0 20V. Tolerują one bez większych problemów gaz, choć spadek mocy jest wyraźnie odczuwalny. Silniki te można znaleźć w VW, Audi i Skodzie, gdzie w wypadku czeskiej marki została opracowana nawet dedykowana instalacja firmy Landi Renzo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

REKLAMA

Połowa starych BMW poruszających się po Polskich drogach jest już zagazowana, jednak jak wygląda sprawa z nowszymi silnikami tej marki? Generalnie bawarskie silniki montowane w autach z lat 2005-2008, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku nadają się bez problemu do przeróbki na gaz. Jedynym wyzwaniem jakie stoi przed instalatorem instalacji jest dobranie odpowiedniego parownika, który poradzi sobie z mocą silnika.

Silniki GM również nie robią problemów, jak podłączymy je pod gaz. Szczególnie predyspozycje w tym zakresie wykazują silniki o prostej konstrukcji jak 1.8 16V i 1.6 16V, które można było spotkać w Oplu Vectrze C z lat 2002-2008 jak i starszych modelach.

Zaskoczeniem może być również fakt, że silniki Subaru o pojemności 2.0 16V, a nawet 2.5 16V, poradzą sobie bez problemu z instalacją gazową. Dzieje się tak za sprawą krótkiej głowicy, jaka występuje w silniku typu bokser, solidnych gniazd zaworowych i samych zaworów.

Jak już jesteśmy przy japońskiej myśli technicznej kolejnym silnikiem, który spełni swoje zadanie to 2 litrowa jednostka montowana w Mazdach. Mimo, że jest to dość wymagająca jednostka, jeżeli chodzi o obsługę instalacji gazowej, to wiedza i umiejętności „gazownika” powinny zapewnić jej skuteczną pracę.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Tak jak już pisałem wcześniej, wszystkie te jednostki są wolnossące (oprócz VW 1.8 T) i nie posiadają wtrysku bezpośredniego. Mimo, że teoretycznie instalację gazową można założyć do każdego samochodu i każdego silnika, to w wypadku wtrysku bezpośredniego może to nastręczyć kłopotów, a zasilanie gazem nie będzie działało tak jak powinno. Dlatego najstosowniejszymi jednostkami są silniki z wtryskiem jednopunktowym, bądź wielopunktowym, gdzie zaawansowanie technologiczne nie jest jeszcze tak wysokie, żeby warsztat gazowniczy nie mógł sobie z tym poradzić.

Kolejną ważną kwestią przy zakupie instalacji gazowej jest warsztat w którym nasza instalacja zostanie założona. Osoba, która będzie nam instalowała gaz powinna być dobrym elektrykiem, ponieważ w dużej mierze od tego zależy czy operacja ta zakończy się sukcesem. Nie polecamy zakładania instalacji w niesprawdzonych miejscach, o których trudno znaleźć opinie. Z tego też powodu nawet kiedy założymy te same instalacje w tych samych silnikach u różnych gazowników, to efekty mogą być skrajnie różne.

Gaz jako paliwo silnikowe osiąga o wiele większą temperaturę spalania niż powszechnie stosowana benzyna. Wiąże się to z jego właściwościami chemicznymi i odbija się na naszym silniku, który jest narażony na zwiększone zużycie. Zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia uszczelki pod głowicą, samej głowicy czy zaworów i ich przylgni. Kolejną rzeczą, która znajduje się w grupie „podwyższonego ryzyka” jest wstępna pompa paliwowa, którą możemy zatrzeć, kiedy wejdzie nam w nawyk jazda z małą ilością benzyny. Dzieje się to z powodu tego, że nawet posiadając instalację gazową, pierwsze parę kilometrów musimy przejechać na konwencjonalnym paliwie i dopiero jak silnik trochę się rozgrzeje, możemy przełączyć zasilanie na gaz. Jednym z najczęściej wymienianych elementów oprócz filtra gazu, jest parownik, który się zużywa i odpowiada za przemianę gazu z formy ciekłej do formy lotnej. Zdarzają się również awarie wtryskiwaczy, kiedy posiadamy instalację sekwencyjną. Szybszemu zużyciu ulegają również świece zapłonowe, cewki i przewody wysokiego napięcia.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Jak widać, regularne serwisowanie instalacji gazowej jest obowiązkowe, mimo, że podnosi koszty eksploatacji. Należy zatem specjalną uwagę zwrócić na szczelność instalacji i przewody układu chłodzenia, ponieważ te zamontowane na potrzeby instalacji zazwyczaj są mniej trwałe od oryginalnych. Warto robić te wszystkie czynności w jednym miejscu, bo instalacja gazowa wymaga stosunkowo częstego serwisu.

Instalacja gazowa nie lubi zbyt długich przestojów, co razem z innymi czynnikami i samym kosztem założenia powoduje, że opłaca się ją założyć dopiero jak jeździmy naprawdę dużo i często. Ceny instalacji wraz z montażem do wyżej podanych silników wahają się w przedziale 2300 - 4500 złotych, w zależności od marki instalacji i silnika, w którym przyjdzie jej pracować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

REKLAMA

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA