REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Kajetan Sokołowski
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG są cenione w Polsce od dawna, jednak dopiero drastyczne podwyżki cen sprawiły, że zakłady zajmujące się przeróbką silników na zasilanie LPG, przeżywają istne oblężenie. Oto przegląd silników, które dobrze znoszą traktowanie gazem.

Instalacje LPG od lat 90. cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. O ile kiedyś zainstalowanie instalacji gazu nie stanowiło większego problemu, a silniki chętnie tolerowały tego typu modyfikacje, o tyle dzisiaj jest to już nieco bardziej skomplikowane. Najczęściej jest tak, że najlepiej gaz tolerują silniki wolnossące bez wtrysku bezpośredniego. Ponadto samochód z zainstalowaną instalacją gazową wymaga większej troski ze strony właściciela i serwisu. Wiąże się to z tym, że szybciej zużywają się niektóre elementy silnika, jak również sama instalacja gazowa wymaga odpowiedniej opieki. Mimo tych niedogodności, duża część osób decyduje się na taki zabieg, szczególnie kiedy ceny diesla i benzyny poszły gwałtownie w górę i każda dalsza przejażdżka staje się nie tylko kwestią wolnego czasu, ale zasobności portfela.

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Na rynku jest sporo ciekawych aut, których silniki bez oporu przyjmą instalację gazową. Zazwyczaj są to jednostki z przedziału 1.6 -2.0 litra pojemności. Zasada jest prosta - im starsza konstrukcja silnika, tym lepiej toleruje LPG.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Z grupy VW – Audi bardzo dobrymi jednostkami nadającymi się do założenia instalacji gazowej są silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo i 2.0 20V. Tolerują one bez większych problemów gaz, choć spadek mocy jest wyraźnie odczuwalny. Silniki te można znaleźć w VW, Audi i Skodzie, gdzie w wypadku czeskiej marki została opracowana nawet dedykowana instalacja firmy Landi Renzo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

REKLAMA

Połowa starych BMW poruszających się po Polskich drogach jest już zagazowana, jednak jak wygląda sprawa z nowszymi silnikami tej marki? Generalnie bawarskie silniki montowane w autach z lat 2005-2008, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku nadają się bez problemu do przeróbki na gaz. Jedynym wyzwaniem jakie stoi przed instalatorem instalacji jest dobranie odpowiedniego parownika, który poradzi sobie z mocą silnika.

Silniki GM również nie robią problemów, jak podłączymy je pod gaz. Szczególnie predyspozycje w tym zakresie wykazują silniki o prostej konstrukcji jak 1.8 16V i 1.6 16V, które można było spotkać w Oplu Vectrze C z lat 2002-2008 jak i starszych modelach.

Zaskoczeniem może być również fakt, że silniki Subaru o pojemności 2.0 16V, a nawet 2.5 16V, poradzą sobie bez problemu z instalacją gazową. Dzieje się tak za sprawą krótkiej głowicy, jaka występuje w silniku typu bokser, solidnych gniazd zaworowych i samych zaworów.

Jak już jesteśmy przy japońskiej myśli technicznej kolejnym silnikiem, który spełni swoje zadanie to 2 litrowa jednostka montowana w Mazdach. Mimo, że jest to dość wymagająca jednostka, jeżeli chodzi o obsługę instalacji gazowej, to wiedza i umiejętności „gazownika” powinny zapewnić jej skuteczną pracę.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Tak jak już pisałem wcześniej, wszystkie te jednostki są wolnossące (oprócz VW 1.8 T) i nie posiadają wtrysku bezpośredniego. Mimo, że teoretycznie instalację gazową można założyć do każdego samochodu i każdego silnika, to w wypadku wtrysku bezpośredniego może to nastręczyć kłopotów, a zasilanie gazem nie będzie działało tak jak powinno. Dlatego najstosowniejszymi jednostkami są silniki z wtryskiem jednopunktowym, bądź wielopunktowym, gdzie zaawansowanie technologiczne nie jest jeszcze tak wysokie, żeby warsztat gazowniczy nie mógł sobie z tym poradzić.

Kolejną ważną kwestią przy zakupie instalacji gazowej jest warsztat w którym nasza instalacja zostanie założona. Osoba, która będzie nam instalowała gaz powinna być dobrym elektrykiem, ponieważ w dużej mierze od tego zależy czy operacja ta zakończy się sukcesem. Nie polecamy zakładania instalacji w niesprawdzonych miejscach, o których trudno znaleźć opinie. Z tego też powodu nawet kiedy założymy te same instalacje w tych samych silnikach u różnych gazowników, to efekty mogą być skrajnie różne.

Gaz jako paliwo silnikowe osiąga o wiele większą temperaturę spalania niż powszechnie stosowana benzyna. Wiąże się to z jego właściwościami chemicznymi i odbija się na naszym silniku, który jest narażony na zwiększone zużycie. Zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia uszczelki pod głowicą, samej głowicy czy zaworów i ich przylgni. Kolejną rzeczą, która znajduje się w grupie „podwyższonego ryzyka” jest wstępna pompa paliwowa, którą możemy zatrzeć, kiedy wejdzie nam w nawyk jazda z małą ilością benzyny. Dzieje się to z powodu tego, że nawet posiadając instalację gazową, pierwsze parę kilometrów musimy przejechać na konwencjonalnym paliwie i dopiero jak silnik trochę się rozgrzeje, możemy przełączyć zasilanie na gaz. Jednym z najczęściej wymienianych elementów oprócz filtra gazu, jest parownik, który się zużywa i odpowiada za przemianę gazu z formy ciekłej do formy lotnej. Zdarzają się również awarie wtryskiwaczy, kiedy posiadamy instalację sekwencyjną. Szybszemu zużyciu ulegają również świece zapłonowe, cewki i przewody wysokiego napięcia.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Jak widać, regularne serwisowanie instalacji gazowej jest obowiązkowe, mimo, że podnosi koszty eksploatacji. Należy zatem specjalną uwagę zwrócić na szczelność instalacji i przewody układu chłodzenia, ponieważ te zamontowane na potrzeby instalacji zazwyczaj są mniej trwałe od oryginalnych. Warto robić te wszystkie czynności w jednym miejscu, bo instalacja gazowa wymaga stosunkowo częstego serwisu.

Instalacja gazowa nie lubi zbyt długich przestojów, co razem z innymi czynnikami i samym kosztem założenia powoduje, że opłaca się ją założyć dopiero jak jeździmy naprawdę dużo i często. Ceny instalacji wraz z montażem do wyżej podanych silników wahają się w przedziale 2300 - 4500 złotych, w zależności od marki instalacji i silnika, w którym przyjdzie jej pracować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA