REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Max Trela
Czy można przerobić diesla na gaz? Jak to działa? Fot. Moto.wieszjak.pl
Czy można przerobić diesla na gaz? Jak to działa? Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik wysokoprężny zasilany gazem CNG to nie fikcja. Możliwe jest nawet zamontowanie instalacji gazowej CNG nawet do popularnych diesli.

Diesel na gaz – w czym problem?

Silniki diesla osiągają samozapłon, gdy mieszanka powietrzno-paliwowa ma 200-300 stopni C. Metan, aby się sam zapalić musi mieć temperaturę 550-600 st. C. Wytworzenie tak wysokiego ciśnienia, umożliwiającego pojawienie się tej temperatury jest bardzo trudne. Coś więc gaz w cylindrach musi zapalić.

REKLAMA

Zobacz narzędzie: Kalkulator LPG

Do zainicjowania procesu spalania metanu w silniku diesla na gaz potrzebna jest niewielka porcja oleju napędowego wtryskiwana do mieszanki metanu z powietrzem sprężanej we wnętrzu cylindrów. Najpierw zapala się „ropa” która podwyższa temperaturę w cylindrze i powoduje wybuch gazu.

Wszystkim steruje oczywiście niezależny (choć bywają już zintegrowane) komputery sterujące włączone do układu paliwowego silnika. Taki sterownik oddzielnie oblicza dawki gazu i oleju, w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu i obciążenia silnika.

Czy diesel na gaz daje jakiekolwiek oszczędności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksploatacja silnika diesla na gaz CNG nie zmienia parametrów pracy silnika, za to jazda na nim jest o 30 proc. tańsza niż diesla zasilanego tylko olejem napędowym.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Koszty można jeszcze obniżyć stosując tzw. biodiesel, czyli biopaliwo. Wtedy koszty eksploatacji diesla na gaz można ograniczyć nawet o 45 – 50 procent.

Co z trwałością silnika diesla na gaz?

Pamiętajmy, ze w gruncie rzeczy mówimy mieszance dwóch paliw, a zatem warunki panujące w cylindrze nie odbiegają drastycznie od „zwykłego” diesla. Gaz jest rzeczywiście bardziej „suchy" niż olej napędowy, ale z kolei estry mają lepsze właściwości smarujące niż olej napędowy z ropy naftowej.

Jeszcze lepiej wygląda sprawa z biodieslem, który jest mieszanką estrów syntetycznych, które z założenia są bardziej odporne na temperaturę.

Można zatem powiedzieć, że zasilanie CNG połączone z biodieslem to rozwiązanie najtańsze i nie powoduje większego zużycia silnika niż sam olej napędowy!

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA