Jak działa zasilanie silnika gazem LPG lub CNG?
REKLAMA
REKLAMA
Zaletą paliwa gazowego jest jego bardzo wysoka liczba oktanowa, zazwyczaj przekraczająca 100, co oznacza, iż może być ono stosowane bez żadnych obaw do silników o dużym stopniu sprężania. Paliwo gazowe zapewnia jednakowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, zasilającej poszczególne cylindry, dzięki czemu ilość produktów niezupełnego spalania jest w takich silnikach bardzo niska.
REKLAMA
Paliwo gazowe nie powoduje spłukiwania filmu olejowego, pokrywającego ścianki cylindra, dzięki czemu trwałość zespołu tłok – cylinder jest wyższa, niż w silnikach zasilanych paliwem płynnym. W komorze spalania takiego silnika prawie zupełnie nie wydziela się nagar, co ma istotne znaczenie dla jego przebiegów między naprawczych.
Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?
REKLAMA
Podstawową wadą zasilania silników spalinowych paliwem gazowym jest konieczność stosowania dodatkowych, często dużych zbiorników gazu, zajmujących zwykle sporo przestrzeni, przeznaczonej na bagaż. Istotne jest również duże zagrożenie pożarem i wybuchem w przypadku nawet najmniejszej nieszczelności instalacji gazowej lub udziału takiego samochodu w wypadku drogowym lub większej stłuczce. Ponadto do uruchomienia zimnego silnika zasilanego gazem jest zazwyczaj konieczne zwykłe paliwo płynne, co wiąże się z koniecznością stosowania dodatkowych zaworów, odcinających gaz na czas rozruchu, a następnie odcinających dopływ paliwa płynnego, gdy silnik zacznie pracę na paliwie gazowym.
Gaz, po obniżeniu jego ciśnienia w reduktorze do nieznacznie przekraczającego ciśnienie atmosferyczne, jest kierowany do komory mieszalnika, który jest w rzeczywistości bardzo zmodyfikowanym gaźnikiem o znacznie powiększonych przekrojach przewodów i dysz paliwowych w stosunku do gaźnika zwykłego. Po zmieszaniu w nim gazu z powietrzem jest zasysany do cylindrów i tam spalany.
Zobacz również: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?
Z uwagi na to, że paliwo gazowe ma znacznie większą objętość, niż para nasycona benzyny silnikowej, napełnienia cylindrów jest gorsze, niż w przypadku zasilania benzynowego. W efekcie moc takiego silnika jest mniejsza w skrajnym przypadku nawet o 30% w stosunku do analogicznego silnika, zasilanego benzyną. Wiąże się to z podawaniem znacznie większych dawek mieszanki gazowo-powietrznej do cylindrów dla uzyskania wymaganej mocy, a tym samym przyspieszeń i prędkości.
REKLAMA
REKLAMA