CR - Common Rail
REKLAMA
W systemie common rail pompa wytwarza cały czas ciśnienie, akumulator ciśnienia wyrównuje ciśnienie, zaś wtryskiwacze otwierane są elektronicznie. W silniku diesla z systemem common rail wtrysk odbywa się pod znacznie wyższym ciśnieniem, nawet 10 razy większym niż w klasycznych układach wtryskowych.
REKLAMA
Zasilanie ze wspólnego zbiornika, co nazwano systemem akumulatorowym umożliwił dopiero rozwój elektroniki, choć pomysł na common rail narodził się wiele lat wcześniej.
Silniki z common rail charakteryzują się wysoką kulturą pracy, lepszym spalaniem, mniejszym hałasem oraz niższą emisją spalin. Cechuje je także łatwość uzyskiwania mocy i wchodzenia na obroty oraz mniejsze wydzielanie ciepła.
Najpowszechniej spotykany wśród aut używanych jest common rail II generacji, który charakteryzuje się ciśnieniem 1600 bar i wielofazowością wtrysku oraz common raili III generacji. I generacja CR już jest praktycznie nie stosowana w nowych samochodach osobowych.
Zobacz też: Układ wtryskowy
REKLAMA
REKLAMA