REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele aut z napędem na 4 koła powinni pamiętać o regularnym serwisie sprzęgła Haldex. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej i filtr sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.

Producent zaleca wykonanie takiego serwisu co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina, że napęd na 4 koła wymaga dodatkowych czynności. Efektem takiego zaniedbania jest wadliwe funkcjonowanie tego napędu. Na początku warto przybliżyć kilka informacji na temat samego sprzęgła.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

W modelach Octavii I z napędem na cztery koła przekładnia główna tylnej osi jest połączona z wałem napędowym sprzęgłem Haldex. Znajduje się ono przed przekładnią główną osi tylnej. Za jego pomocą realizowane jest włączanie lub odłączanie napędu tylnych kół. Wszelkie zaniedbania w serwisowaniu tego napędu mogą doprowadzić do kosztownych napraw.

W celu przeprowadzeniu wymiany oleju i filtru będziemy musieli zebrać potrzebne materiały eksploatacyjne oraz narzędzia. Przede wszystkim musimy zakupić 0.25L oleju do sprzęgła Haldex oraz filtr oleju z pierścieniem uszczelniającym. Warto poszukać gotowych zestawów (olej + filtr). Zawiera się w nich 0.27L oleju i odpowiedni filtr. Na serwisach aukcyjnych można znaleźć takie oferty w cenie około 200 złotych. Oczywiście można kupić całość w serwisie Skody.

Warto wiedzieć, że w sprzęgle jest 0.42L oleju, natomiast do wymiany jest potrzebne 0.25L. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Przede wszystkim wymagany jest klucz do filtru oleju. Jest on dostępny w handlu pod oznaczeniem T10066. Oczywiście można próbować różnych sposobów odkręcenia tej śruby, jednak najczęściej kończy się to uszkodzeniem gwintu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Dodatkowo będziemy potrzebować ręcznej smarownicy i pustego naczynia do zlania oleju przekładniowego.

REKLAMA

Podczas wykonywania całej operacji ważna jest kolejność wymiany. Najpierw wymieniamy filtr oleju a na końcu olej. Pierwsza czynność jaką musimy wykonać to krótka przejażdżka w celu rozgrzania oleju w sprzęgle (temperatura około 30 – 40 stopni).

Przystępujemy do wymiany. Na początku podkładamy pod sprzęgło puste naczynie. Za pomocą specjalnego klucza (T10066). Filtr oleju znajduje się po prawej stronie samochodu. Wyjmujemy go i przygotowujemy nowy do zamontowania. Zakładamy na niego nowy pierścień uszczelniający, pamiętając o nawilżeniu w oleju do sprzęgła Haldex. Wkręcamy filtr oleju i solidnie dokręcamy za pomocą klucza.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Na początku należy ustawić samochód na poziomej powierzchni. Do tej pracy najlepiej skorzystać z kanału, ewentualnie z platformy warsztatowej. Praca z pozycji „kobyłek” nie jest zalecana. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Przechodzimy do napełnienia układu nowym olejem.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Tutaj będzie potrzebna specjalna smarownica, która jest dopasowana pod nabój z olejem. W przypadku braku specjalistycznej, dedykowanej smarownicy można skorzystać ze zwykłej. Jednak w tym przypadku bardzo ważne jest jej dopasowanie do otworu w sprzęgle. Połączenie powinno być na tyle szczelne, żeby olej nie wypływał podczas aplikowania go do układu.

W międzyczasie należy przygotować korek spustowy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Teraz wkładamy prostopadle smarownicę do otworu spustowego i wpompowujemy w sprzęgło 0.25L oleju. Po wyjęciu smarownicy należy jak najszybciej wkręcić korek spustowy razem z pierścieniem uszczelniającym. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym to należy ustawić moment 15Nm.

Po wykonanej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność, nie powinno być żadnych wycieków. Jeżeli widać delikatne zapocenie się w okolicy korka spustowego to należy go mocniej dokręcić.

Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Pamiętajmy o utylizacji zużytego oleju i filtru. Pomimo niewielkiej ilości nie należy wylewać go w dowolne miejsce. Cały komplet oddajemy do punktu utylizacji.

Do wykonania tej czynności zalecamy stosować oryginalne filtry i olej. Jakość oleju i filtru ma tutaj bardzo duże znaczenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA