REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Robert Kuśpiel
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Obsługa sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele aut z napędem na 4 koła powinni pamiętać o regularnym serwisie sprzęgła Haldex. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej i filtr sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.

Producent zaleca wykonanie takiego serwisu co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina, że napęd na 4 koła wymaga dodatkowych czynności. Efektem takiego zaniedbania jest wadliwe funkcjonowanie tego napędu. Na początku warto przybliżyć kilka informacji na temat samego sprzęgła.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

W modelach Octavii I z napędem na cztery koła przekładnia główna tylnej osi jest połączona z wałem napędowym sprzęgłem Haldex. Znajduje się ono przed przekładnią główną osi tylnej. Za jego pomocą realizowane jest włączanie lub odłączanie napędu tylnych kół. Wszelkie zaniedbania w serwisowaniu tego napędu mogą doprowadzić do kosztownych napraw.

W celu przeprowadzeniu wymiany oleju i filtru będziemy musieli zebrać potrzebne materiały eksploatacyjne oraz narzędzia. Przede wszystkim musimy zakupić 0.25L oleju do sprzęgła Haldex oraz filtr oleju z pierścieniem uszczelniającym. Warto poszukać gotowych zestawów (olej + filtr). Zawiera się w nich 0.27L oleju i odpowiedni filtr. Na serwisach aukcyjnych można znaleźć takie oferty w cenie około 200 złotych. Oczywiście można kupić całość w serwisie Skody.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że w sprzęgle jest 0.42L oleju, natomiast do wymiany jest potrzebne 0.25L. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Przede wszystkim wymagany jest klucz do filtru oleju. Jest on dostępny w handlu pod oznaczeniem T10066. Oczywiście można próbować różnych sposobów odkręcenia tej śruby, jednak najczęściej kończy się to uszkodzeniem gwintu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Dodatkowo będziemy potrzebować ręcznej smarownicy i pustego naczynia do zlania oleju przekładniowego.

Podczas wykonywania całej operacji ważna jest kolejność wymiany. Najpierw wymieniamy filtr oleju a na końcu olej. Pierwsza czynność jaką musimy wykonać to krótka przejażdżka w celu rozgrzania oleju w sprzęgle (temperatura około 30 – 40 stopni).

Przystępujemy do wymiany. Na początku podkładamy pod sprzęgło puste naczynie. Za pomocą specjalnego klucza (T10066). Filtr oleju znajduje się po prawej stronie samochodu. Wyjmujemy go i przygotowujemy nowy do zamontowania. Zakładamy na niego nowy pierścień uszczelniający, pamiętając o nawilżeniu w oleju do sprzęgła Haldex. Wkręcamy filtr oleju i solidnie dokręcamy za pomocą klucza.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Na początku należy ustawić samochód na poziomej powierzchni. Do tej pracy najlepiej skorzystać z kanału, ewentualnie z platformy warsztatowej. Praca z pozycji „kobyłek” nie jest zalecana. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Przechodzimy do napełnienia układu nowym olejem.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Tutaj będzie potrzebna specjalna smarownica, która jest dopasowana pod nabój z olejem. W przypadku braku specjalistycznej, dedykowanej smarownicy można skorzystać ze zwykłej. Jednak w tym przypadku bardzo ważne jest jej dopasowanie do otworu w sprzęgle. Połączenie powinno być na tyle szczelne, żeby olej nie wypływał podczas aplikowania go do układu.

W międzyczasie należy przygotować korek spustowy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Teraz wkładamy prostopadle smarownicę do otworu spustowego i wpompowujemy w sprzęgło 0.25L oleju. Po wyjęciu smarownicy należy jak najszybciej wkręcić korek spustowy razem z pierścieniem uszczelniającym. Jeżeli dysponujemy kluczem dynamometrycznym to należy ustawić moment 15Nm.

Po wykonanej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność, nie powinno być żadnych wycieków. Jeżeli widać delikatne zapocenie się w okolicy korka spustowego to należy go mocniej dokręcić.

Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Pamiętajmy o utylizacji zużytego oleju i filtru. Pomimo niewielkiej ilości nie należy wylewać go w dowolne miejsce. Cały komplet oddajemy do punktu utylizacji.

Do wykonania tej czynności zalecamy stosować oryginalne filtry i olej. Jakość oleju i filtru ma tutaj bardzo duże znaczenie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA