Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Producenci mają różne wytyczne co do wymiany oleju silnikowego. My tradycyjnie zalecamy przeprowadzać taki serwis co roku o tej samej porze lub co 15 000 kilometrów. Druga opcja tyczy się kierowców, którzy wykonują większe przebiegi w ciągu roku niż podany limit. Do wymiany będzie nam potrzebny odpowiedni olej i filtr. Zaleca się używanie tego samego rodzaju oleju i najlepiej producenta.
REKLAMA
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana intercoolera
REKLAMA
Całą operację zalecamy wykonać z pozycji platformy warsztatowej lub kanału. Wymiana oleju przy użyciu tradycyjnego lewarka i podstawek nie jest tak bezpieczna jak wymienione wyżej warianty. Będzie nam potrzebny klucz do filtrów, puste naczynie na zużyty olej i nowy pierścień uszczelniający korka spustowego. Pamiętajmy, że przepracowanego oleju nie można wylewać w dowolne miejsce. Całe opakowanie oddajemy do punktu utylizacji.
Zanim przystąpimy do wymiany należy odpowiednio rozgrzać silnik. W tym celu udajemy się na krótką przejażdżkę. Kontynuujemy ją do momentu aż silnik nie osiągnie nominalnej temperatury silnika. Po powrocie unosimy samochód lub ustawiamy na kanale. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika. W tym momencie warto sprawdzić szczelność silnika. Jeżeli widzimy jakiekolwiek mokre miejsca to znak, że jest potrzebna naprawa. Nie należy bagatelizować takich usterek. Podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i zaczynamy odkręcać korek spustowy.
Robimy to bardzo ostrożnie, olej jest bardzo rozgrzany i może dojść do poparzenia. Warto sprawdzić czy w spuszczonym oleju nie ma metalowych opiłków. Jeśli są dobrze widoczne i jest ich dużo to znak, że mogły zatrzeć się łożyska wału korbowego. W takim przypadku wymiana oleju jest nieuzasadniona. Najpierw należy naprawić uszkodzenia oraz, wyczyścić dokładnie kanały i przewody olejowe.
Teraz wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego. Najlepiej wykonywać tą czynność przy użyciu klucza dynamometrycznego. Dla silnika 1.6 moment dokręcania wynosi 20Nm, w przypadku 1.8 jest to 40Nm, pozostałe silniki – 30Nm.
Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach
Przystępujemy do wymiany filtra oleju. Zaczynamy od silnika benzynowego. Na początku odkręcamy filtr oleju za pomocą specjalnego klucza taśmowego do filtrów.
REKLAMA
Następnie czyścimy kołnierz filtru oleju przy silniku. W rym celu będzie nam potrzebna szmatka namoczona w spirytusie, która nie pozostawia włókien. Jeżeli są widoczne resztki starej uszczelki to musimy je usunąć. Teraz nawilżamy niewielką ilością oleju nowy pierścień uszczelniający i dokręcamy filtr ręcznie. Jeśli uszczelka dotknie kadłuba to należy obrócić go jeszcze o ½ obrotu.
Przechodzimy do silnika wysokoprężnego. Na początku należy opuścić samochód. Musimy odkręcić pokrywę z obudowy filtru. Będzie nam do tego potrzebny specjalny klucz do filtru oleju (osadzamy go na pokrywce). Wyjmujemy zużyty filtr razem z pierścieniami uszczelniającymi. Instalujemy nowy wkład oraz gumowe pierścienie. Na końcu dokręcamy pokrywę.
Kolejny krok to zalanie silnika nowym olejem. Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej. Wlewamy ¾ nominalnej objętości i uruchamiamy silnik. Po kilku minutach ponownie sprawdzamy poziom oleju. Ewentualne braki uzupełniamy. Udajemy się na jazdę próbną i ponownie sprawdzamy poziom oleju. Należy uważać, żeby nie przekraczać maksymalnego poziomu. Może to doprowadzić do usterki katalizatora lub rozszczelnienia silnika.
Zobacz też: Z czego składa się olej silnikowy?
Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do prawidłowego poziomu to pozostaje nam zamontować dolną osłonę silnika. Zanim to zrobimy sprawdzamy czy nie ma widocznych wycieków. Na końcu udajemy się do punktu utylizacji i oddajemy stary olej razem z filtrem.
Poniżej znajduje się zestawienie silników wraz z wytycznymi co do ilości oleju.
1.4 75KM – 3.5L
1.6 75KM – 3.0L
Zobacz też: Czy wiesz jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w aucie?
1.6 100KM – 4.5L
1.6 102KM – 4.5L
1.8 125KM – 4.5L
1.8 150 KM – 5.0L
1.8 180KM – 3.5L
2.0 115KM – 4.0L
1.9 90KM – 4.5L
Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?
1.9 100KM – 4.5L
1.9 110KM – 4.5L
1.9 130KM – 4.0L
Polecamy również wyzerowanie wskaźnika serwisowego. Wykonujemy to w następujący sposób. Wyłączamy zapłon i ustawiamy kluczyk w pozycji 0. Wciskamy przycisk po prawej stronie (przy zegarze prędkościomierza) i włączamy zapłon. Puszczamy go kiedy na wyświetlaczu pojawi się napis „OIL”. Obracamy w prawo pokrętło od ustawiania czasu. Pojawią się trzy kreski na wyświetlaczu. W ten sposób wyzerowaliśmy przegląd związany z wymianą oleju silnikowego.
REKLAMA
REKLAMA