Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia układu chłodzenia. Kontrolę zalecamy wykonać, co roku jak wiele innych. Nie jest to czasochłonne zajęcie, dlatego można poświęcić kilka chwil na wykonanie poniższych czynności. Pierwszy krok to sprawdzenie przewodów elastycznych, które biegną do chłodnicy, silnika. Nie trzeba posiadać wielkiego doświadczenia, żeby namierzyć wyciek. Będzie widoczny biały osad wokół miejsca nieszczelności.
REKLAMA
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Teraz chwytamy za gumowe przewody i ściskamy je. Jeżeli są w kiepskim stanie bez problemu zauważymy to na ich powierzchni. W przypadku, kiedy nasze auto ma duży przebieg i do tego należy do egzemplarzy z początku produkcji najprawdopodobniej nasze przewody będą się kwalifikowały do wymiany. Nie zapominamy również o mocowaniach. Opaski muszą być solidnie dokręcone. Jeżeli jest widoczna korozja – wymieniamy je na nowe.
Przechodzimy do sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Taką kontrolę najlepiej wykonać, kiedy jest zimny silnik. Wtedy nasz układ pozbawiony jest ciśnienia. Poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Na rozgrzanym silniku stan będzie zawsze wyższy. W takim przypadku decydując się na odkręcenia korka najlepiej robić to przez szmatę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Robimy to bardzo powoli, zbyt szybkie odkręcenie wywoła niekontrolowane wydostawanie się cieczy chłodzącej na zewnątrz.
Jeżeli dolewamy niewielką ilość możemy to robić na zimnym i ciepłym silniku. W przypadku większych dolewek należy to wykonywać tylko i wyłącznie na zimnym. Przechodzimy do wymiany płynu chłodniczego. W tym celu musimy unieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek z podstawkami. Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i odkręcamy dolną osłonę pod silnikiem.
Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex
REKLAMA
Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy przy chłodnicy i czekamy aż spłynie cały płyn. Następnie ściągamy przewód u dołu chłodnicy oleju (jeśli występuje) i czekamy aż spłynie ciecz chłodząca. Na koniec zakręcamy korek i zakładamy przewód i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej.
Napełniamy zbiorniczek do znacznika MAX. Uruchamiamy silnik na 2 minuty i utrzymujemy obroty na poziomie 1500obr/min. Zakręcamy korek i pozostawiamy pracujący silnik do momentu aż włączy się wentylator. Wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu. Jeżeli jest taka potrzeba to dolewamy do poziomu MAX.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
REKLAMA