REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w Skodzie Octavii I.
Kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ chłodzenia zapewnia odpowiednie warunki pracy naszemu silnikowi. W Poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować układ chłodzenia i wymienić ciecz chłodzącą w Octavii I.

Zaczynamy od sprawdzenia układu chłodzenia. Kontrolę zalecamy wykonać, co roku jak wiele innych. Nie jest to czasochłonne zajęcie, dlatego można poświęcić kilka chwil na wykonanie poniższych czynności. Pierwszy krok to sprawdzenie przewodów elastycznych, które biegną do chłodnicy, silnika. Nie trzeba posiadać wielkiego doświadczenia, żeby namierzyć wyciek. Będzie widoczny biały osad wokół miejsca nieszczelności.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Teraz chwytamy za gumowe przewody i ściskamy je. Jeżeli są w kiepskim stanie bez problemu zauważymy to na ich powierzchni. W przypadku, kiedy nasze auto ma duży przebieg i do tego należy do egzemplarzy z początku produkcji najprawdopodobniej nasze przewody będą się kwalifikowały do wymiany. Nie zapominamy również o mocowaniach. Opaski muszą być solidnie dokręcone. Jeżeli jest widoczna korozja – wymieniamy je na nowe.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Taką kontrolę najlepiej wykonać, kiedy jest zimny silnik. Wtedy nasz układ pozbawiony jest ciśnienia. Poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Na rozgrzanym silniku stan będzie zawsze wyższy. W takim przypadku decydując się na odkręcenia korka najlepiej robić to przez szmatę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Robimy to bardzo powoli, zbyt szybkie odkręcenie wywoła niekontrolowane wydostawanie się cieczy chłodzącej na zewnątrz.

Jeżeli dolewamy niewielką ilość możemy to robić na zimnym i ciepłym silniku. W przypadku większych dolewek należy to wykonywać tylko i wyłącznie na zimnym. Przechodzimy do wymiany płynu chłodniczego. W tym celu musimy unieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek z podstawkami. Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i odkręcamy dolną osłonę pod silnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

REKLAMA

Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy przy chłodnicy i czekamy aż spłynie cały płyn. Następnie ściągamy przewód u dołu chłodnicy oleju (jeśli występuje) i czekamy aż spłynie ciecz chłodząca. Na koniec zakręcamy korek i zakładamy przewód i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej.

Napełniamy zbiorniczek do znacznika MAX. Uruchamiamy silnik na 2 minuty i utrzymujemy obroty na poziomie 1500obr/min. Zakręcamy korek i pozostawiamy pracujący silnik do momentu aż włączy się wentylator. Wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu. Jeżeli jest taka potrzeba to dolewamy do poziomu MAX.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA