REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w Skodzie Octavii I.
Kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ chłodzenia zapewnia odpowiednie warunki pracy naszemu silnikowi. W Poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować układ chłodzenia i wymienić ciecz chłodzącą w Octavii I.

Zaczynamy od sprawdzenia układu chłodzenia. Kontrolę zalecamy wykonać, co roku jak wiele innych. Nie jest to czasochłonne zajęcie, dlatego można poświęcić kilka chwil na wykonanie poniższych czynności. Pierwszy krok to sprawdzenie przewodów elastycznych, które biegną do chłodnicy, silnika. Nie trzeba posiadać wielkiego doświadczenia, żeby namierzyć wyciek. Będzie widoczny biały osad wokół miejsca nieszczelności.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Teraz chwytamy za gumowe przewody i ściskamy je. Jeżeli są w kiepskim stanie bez problemu zauważymy to na ich powierzchni. W przypadku, kiedy nasze auto ma duży przebieg i do tego należy do egzemplarzy z początku produkcji najprawdopodobniej nasze przewody będą się kwalifikowały do wymiany. Nie zapominamy również o mocowaniach. Opaski muszą być solidnie dokręcone. Jeżeli jest widoczna korozja – wymieniamy je na nowe.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Taką kontrolę najlepiej wykonać, kiedy jest zimny silnik. Wtedy nasz układ pozbawiony jest ciśnienia. Poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Na rozgrzanym silniku stan będzie zawsze wyższy. W takim przypadku decydując się na odkręcenia korka najlepiej robić to przez szmatę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Robimy to bardzo powoli, zbyt szybkie odkręcenie wywoła niekontrolowane wydostawanie się cieczy chłodzącej na zewnątrz.

Jeżeli dolewamy niewielką ilość możemy to robić na zimnym i ciepłym silniku. W przypadku większych dolewek należy to wykonywać tylko i wyłącznie na zimnym. Przechodzimy do wymiany płynu chłodniczego. W tym celu musimy unieść samochód. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek z podstawkami. Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i odkręcamy dolną osłonę pod silnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

REKLAMA

Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy przy chłodnicy i czekamy aż spłynie cały płyn. Następnie ściągamy przewód u dołu chłodnicy oleju (jeśli występuje) i czekamy aż spłynie ciecz chłodząca. Na koniec zakręcamy korek i zakładamy przewód i zabezpieczamy go za pomocą opaski zaciskowej.

Napełniamy zbiorniczek do znacznika MAX. Uruchamiamy silnik na 2 minuty i utrzymujemy obroty na poziomie 1500obr/min. Zakręcamy korek i pozostawiamy pracujący silnik do momentu aż włączy się wentylator. Wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu. Jeżeli jest taka potrzeba to dolewamy do poziomu MAX.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA