REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w samochodzie Skoda Octavia I.

Producent przewiduje wymianę świec co 60 000 kilometrów. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne odpowiednie narzędzia i świece zapłonowe. Wielu producentów zmienia oznaczenia świec przez co może być problem z zakupem takiej samej, jaką wymontujemy z auta. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy pojemność, kod silnika, rok produkcji i numer nadwozia. Na podstawie takich danych jesteśmy w stanie dobrać odpowiednie świece.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Cała pracę wykonujemy na zimnym lub delikatnie ciepłym silniku (możemy swobodnie dotknąć ręką). Uniknięcie poparzenia nie jest jedynym powodem. Podczas wykręcania świec na gorącym silniku istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy cylindrów, która jest z lekkich stopów.

Wyłączamy zapłon, odkręcamy górną osłonę silnika i przystępujemy do wymiany.

W jednostkach dysponujących mocą do 125KM należy zdjąć nasadki świec zapłonowych za pomocą specjalnych szczypiec. Na początku zdejmujemy nasadki świec zapłonowych za pomocą szczypiec. Następnie należy wyczyścić zagłębienia świec zapłonowych. Wszystko po to, żeby nie wprowadzać zanieczyszczeń po wykręceniu świec. Można do tego użyć sprężonego powietrza lub ewentualnie odkurzacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego

REKLAMA

W silnikach 1.8 turbo oraz 1.4 75KM (BCA) należy odłączyć złącza od cewek zapłonowych i zdjąć do góry cewki ze świec zapłonowych. Poza tym, dodatkowo należy wykonać kilka czynności w silniku 1.8 o mocy 150KM. Przede wszystkim należy odciągnąć do góry zabezpieczenia przy przyłączach i odłączyć złącza od cewek zapłonowych. Teraz odkręcamy cewki zapłonowe i zdejmujemy do góry ze świec zapłonowych.

Sprawdzamy uszczelnienia pomiędzy cewkami zapłonowymi i głowicą cylindrów i wymieniamy jeśli zachodzi taka potrzeba. Kolejne czynności są takie same dla wszystkich wersji silnikowych.

W tym momencie możemy zacząć wykręcać świece zapłonowe. Będzie nam potrzebny specjalny klucz do świec – 16. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego

- stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno – szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe, czyli chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu świec. Wkręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Pamiętajmy, żeby nie wkręcać świec zapłonowych ukośnie. W taki sposób można uszkodzić gwint w głowicy. Świece zalecamy wkręcać za pomocą klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania dla wszystkich wersji silnikowych wynosi 30Nm. Tutaj również uważamy na odpowiednie ułożenie klucza.

W silnikach do 125KM, nasadzamy nasadki świec zapłonowych. W jednostkach 1.8 o mocy 150 i 180KM należy osadzić cewki zapłonowe na świecach i podłączyć złącza do cewek zapłonowych. Dodatkowo w silnikach 1.8 150KM należy sprawdzić czy zostały zamontowane uszczelnienia oraz zamocować kabłąki zabezpieczające. Zakładamy górną osłonę silnika i dokręcamy ją.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas rozruchu nie powinno być jakichkolwiek problemów.

Podczas wymiany świec może zdarzyć się tak, że któraś ze świeć pęknie. W takim przypadku możemy postarać się wykręcić je sami. Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Pamiętajmy, że wykręcanie uszkodzonych świec zapłonowych jest znacznie tańsze niż żarowych. Jeśli nie poradzimy sobie sami to zrobi to za nas mechanik z odrobiną zdolności manualnych. W przypadku świec żarowych, konieczna jest wizyta w zakładzie specjalistycznym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA