REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w samochodzie Skoda Octavia I.

Producent przewiduje wymianę świec co 60 000 kilometrów. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne odpowiednie narzędzia i świece zapłonowe. Wielu producentów zmienia oznaczenia świec przez co może być problem z zakupem takiej samej, jaką wymontujemy z auta. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy pojemność, kod silnika, rok produkcji i numer nadwozia. Na podstawie takich danych jesteśmy w stanie dobrać odpowiednie świece.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Cała pracę wykonujemy na zimnym lub delikatnie ciepłym silniku (możemy swobodnie dotknąć ręką). Uniknięcie poparzenia nie jest jedynym powodem. Podczas wykręcania świec na gorącym silniku istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy cylindrów, która jest z lekkich stopów.

Wyłączamy zapłon, odkręcamy górną osłonę silnika i przystępujemy do wymiany.

W jednostkach dysponujących mocą do 125KM należy zdjąć nasadki świec zapłonowych za pomocą specjalnych szczypiec. Na początku zdejmujemy nasadki świec zapłonowych za pomocą szczypiec. Następnie należy wyczyścić zagłębienia świec zapłonowych. Wszystko po to, żeby nie wprowadzać zanieczyszczeń po wykręceniu świec. Można do tego użyć sprężonego powietrza lub ewentualnie odkurzacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego

REKLAMA

W silnikach 1.8 turbo oraz 1.4 75KM (BCA) należy odłączyć złącza od cewek zapłonowych i zdjąć do góry cewki ze świec zapłonowych. Poza tym, dodatkowo należy wykonać kilka czynności w silniku 1.8 o mocy 150KM. Przede wszystkim należy odciągnąć do góry zabezpieczenia przy przyłączach i odłączyć złącza od cewek zapłonowych. Teraz odkręcamy cewki zapłonowe i zdejmujemy do góry ze świec zapłonowych.

Sprawdzamy uszczelnienia pomiędzy cewkami zapłonowymi i głowicą cylindrów i wymieniamy jeśli zachodzi taka potrzeba. Kolejne czynności są takie same dla wszystkich wersji silnikowych.

W tym momencie możemy zacząć wykręcać świece zapłonowe. Będzie nam potrzebny specjalny klucz do świec – 16. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego

- stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno – szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe, czyli chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu świec. Wkręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Pamiętajmy, żeby nie wkręcać świec zapłonowych ukośnie. W taki sposób można uszkodzić gwint w głowicy. Świece zalecamy wkręcać za pomocą klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania dla wszystkich wersji silnikowych wynosi 30Nm. Tutaj również uważamy na odpowiednie ułożenie klucza.

W silnikach do 125KM, nasadzamy nasadki świec zapłonowych. W jednostkach 1.8 o mocy 150 i 180KM należy osadzić cewki zapłonowe na świecach i podłączyć złącza do cewek zapłonowych. Dodatkowo w silnikach 1.8 150KM należy sprawdzić czy zostały zamontowane uszczelnienia oraz zamocować kabłąki zabezpieczające. Zakładamy górną osłonę silnika i dokręcamy ją.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas rozruchu nie powinno być jakichkolwiek problemów.

Podczas wymiany świec może zdarzyć się tak, że któraś ze świeć pęknie. W takim przypadku możemy postarać się wykręcić je sami. Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Pamiętajmy, że wykręcanie uszkodzonych świec zapłonowych jest znacznie tańsze niż żarowych. Jeśli nie poradzimy sobie sami to zrobi to za nas mechanik z odrobiną zdolności manualnych. W przypadku świec żarowych, konieczna jest wizyta w zakładzie specjalistycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA