REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.
Wymiana świec zapłonowych w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w samochodzie Skoda Octavia I.

Producent przewiduje wymianę świec co 60 000 kilometrów. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne odpowiednie narzędzia i świece zapłonowe. Wielu producentów zmienia oznaczenia świec przez co może być problem z zakupem takiej samej, jaką wymontujemy z auta. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy pojemność, kod silnika, rok produkcji i numer nadwozia. Na podstawie takich danych jesteśmy w stanie dobrać odpowiednie świece.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Cała pracę wykonujemy na zimnym lub delikatnie ciepłym silniku (możemy swobodnie dotknąć ręką). Uniknięcie poparzenia nie jest jedynym powodem. Podczas wykręcania świec na gorącym silniku istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy cylindrów, która jest z lekkich stopów.

Wyłączamy zapłon, odkręcamy górną osłonę silnika i przystępujemy do wymiany.

W jednostkach dysponujących mocą do 125KM należy zdjąć nasadki świec zapłonowych za pomocą specjalnych szczypiec. Na początku zdejmujemy nasadki świec zapłonowych za pomocą szczypiec. Następnie należy wyczyścić zagłębienia świec zapłonowych. Wszystko po to, żeby nie wprowadzać zanieczyszczeń po wykręceniu świec. Można do tego użyć sprężonego powietrza lub ewentualnie odkurzacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego

REKLAMA

W silnikach 1.8 turbo oraz 1.4 75KM (BCA) należy odłączyć złącza od cewek zapłonowych i zdjąć do góry cewki ze świec zapłonowych. Poza tym, dodatkowo należy wykonać kilka czynności w silniku 1.8 o mocy 150KM. Przede wszystkim należy odciągnąć do góry zabezpieczenia przy przyłączach i odłączyć złącza od cewek zapłonowych. Teraz odkręcamy cewki zapłonowe i zdejmujemy do góry ze świec zapłonowych.

Sprawdzamy uszczelnienia pomiędzy cewkami zapłonowymi i głowicą cylindrów i wymieniamy jeśli zachodzi taka potrzeba. Kolejne czynności są takie same dla wszystkich wersji silnikowych.

W tym momencie możemy zacząć wykręcać świece zapłonowe. Będzie nam potrzebny specjalny klucz do świec – 16. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana oleju silnikowego

- stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno – szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe, czyli chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu świec. Wkręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Pamiętajmy, żeby nie wkręcać świec zapłonowych ukośnie. W taki sposób można uszkodzić gwint w głowicy. Świece zalecamy wkręcać za pomocą klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania dla wszystkich wersji silnikowych wynosi 30Nm. Tutaj również uważamy na odpowiednie ułożenie klucza.

W silnikach do 125KM, nasadzamy nasadki świec zapłonowych. W jednostkach 1.8 o mocy 150 i 180KM należy osadzić cewki zapłonowe na świecach i podłączyć złącza do cewek zapłonowych. Dodatkowo w silnikach 1.8 150KM należy sprawdzić czy zostały zamontowane uszczelnienia oraz zamocować kabłąki zabezpieczające. Zakładamy górną osłonę silnika i dokręcamy ją.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Podczas rozruchu nie powinno być jakichkolwiek problemów.

Podczas wymiany świec może zdarzyć się tak, że któraś ze świeć pęknie. W takim przypadku możemy postarać się wykręcić je sami. Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Pamiętajmy, że wykręcanie uszkodzonych świec zapłonowych jest znacznie tańsze niż żarowych. Jeśli nie poradzimy sobie sami to zrobi to za nas mechanik z odrobiną zdolności manualnych. W przypadku świec żarowych, konieczna jest wizyta w zakładzie specjalistycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA