Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę skrzyni biegów zalecamy wykonać co roku. W przypadku automatu nie jest to czasochłonne zajęcie. Całą operację można wykonać z pozycji podnośnika warsztatowego, kanału lub tradycyjnego lewarka razem z podstawkami. Wybierając ostatni wariant zalecamy szczególną ostrożność.
REKLAMA
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Unosimy samochód i zdejmujemy dolną osłonę jeśli występuje. Następnie oglądamy dokładnie obudowę skrzyni biegów i sprawdzamy czy nie ma wycieków. Jeżeli jest zabrudzona olejem i trudno nam namierzyć nieszczelność to zalecamy zrobić pewien test. Myjemy dokładnie obudowę środkiem do mycia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych za około 20 złotych.
Myjemy dokładnie całą obudowę i ponownie oglądamy w celu znalezienia ewentualnego wycieku. Jeżeli na czystej powierzchni nie pojawi się żaden ślad to posypujemy kredą wszystkie miejsca podejrzane o nieszczelności np. łączenie skrzyni biegów z silnikiem. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie unosimy auto i będzie widać, w którym miejscy jest wyciek.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla
Przechodzimy do sprawdzenia poziomy oleju. Podczas wykonywania tej czynności temperatura oleju nie powinna przekraczać 30 stopni. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję „P” i wyłączamy ogrzewanie. Podstawiamy puste naczynie pod gwintowany korek u dołu skrzyni biegów. Z rurki przelewowej zacznie spływać olej (kroplami). Teraz przecinamy szczypcami pierścień uszczelniając na gwintowanym korku i wymieniamy na nowy.
REKLAMA
Wkręcamy rurkę przelewową do końca i pozostawiamy pracujący silnik do momentu, aż olej osiągnie temperaturę około 35 – 45 stopni. Jeśli po wzroście temperatury olej wypływa z rurki przelewowej kroplami to znak, że poziom oleju jest właściwy. W takim przypadku wkręcamy korek gwintowany z nowym pierścieniem uszczelniającym i dokręcamy. Jeżeli olej nie wypływa to znak, że jego stan jest zbyt niski.
Chcąc uzupełnić poziom należy podważyć za pomocą śrubokręta zaślepkę ochronną korka wlewowego. Wyjmujemy korek z rurki wlewowej i wkładamy rurkę wlewową lub olejarkę. Wlewamy olej dopóki nie wypłynie z otworu kontrolnego. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Przykręcamy korek gwintowany z nową uszczelką. Pamiętajmy o założeniu plastikowej zaślepki ochronnej.
Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
REKLAMA
REKLAMA