REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd automatycznej skrzyni biegów w Skodzie Octavii I.
Przegląd automatycznej skrzyni biegów w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga regularnych przeglądów. W poradniku tym pokażemy jak sprawdzić szczelność skrzyni oraz dokonamy pomiaru poziomu oleju w przekładni w aucie Skoda Octavia I.

Kontrolę skrzyni biegów zalecamy wykonać co roku. W przypadku automatu nie jest to czasochłonne zajęcie. Całą operację można wykonać z pozycji podnośnika warsztatowego, kanału lub tradycyjnego lewarka razem z podstawkami. Wybierając ostatni wariant zalecamy szczególną ostrożność.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Unosimy samochód i zdejmujemy dolną osłonę jeśli występuje. Następnie oglądamy dokładnie obudowę skrzyni biegów i sprawdzamy czy nie ma wycieków. Jeżeli jest zabrudzona olejem i trudno nam namierzyć nieszczelność to zalecamy zrobić pewien test. Myjemy dokładnie obudowę środkiem do mycia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych za około 20 złotych.

Myjemy dokładnie całą obudowę i ponownie oglądamy w celu znalezienia ewentualnego wycieku. Jeżeli na czystej powierzchni nie pojawi się żaden ślad to posypujemy kredą wszystkie miejsca podejrzane o nieszczelności np. łączenie skrzyni biegów z silnikiem. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie unosimy auto i będzie widać, w którym miejscy jest wyciek.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia poziomy oleju. Podczas wykonywania tej czynności temperatura oleju nie powinna przekraczać 30 stopni. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję „P” i wyłączamy ogrzewanie. Podstawiamy puste naczynie pod gwintowany korek u dołu skrzyni biegów. Z rurki przelewowej zacznie spływać olej (kroplami). Teraz przecinamy szczypcami pierścień uszczelniając na gwintowanym korku i wymieniamy na nowy.

Wkręcamy rurkę przelewową do końca i pozostawiamy pracujący silnik do momentu, aż olej osiągnie temperaturę około 35 – 45 stopni. Jeśli po wzroście temperatury olej wypływa z rurki przelewowej kroplami to znak, że poziom oleju jest właściwy. W takim przypadku wkręcamy korek gwintowany z nowym pierścieniem uszczelniającym i dokręcamy. Jeżeli olej nie wypływa to znak, że jego stan jest zbyt niski.

Chcąc uzupełnić poziom należy podważyć za pomocą śrubokręta zaślepkę ochronną korka wlewowego. Wyjmujemy korek z rurki wlewowej i wkładamy rurkę wlewową lub olejarkę. Wlewamy olej dopóki nie wypłynie z otworu kontrolnego. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Przykręcamy korek gwintowany z nową uszczelką. Pamiętajmy o założeniu plastikowej zaślepki ochronnej.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA