REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ wydechowy zapewnia prawidłowe odprowadzanie spalin. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu wydechowego w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Poza przeglądem całego układu wydechowego przeprowadzimy również wymianę uszkodzonych elementów, które zlokalizujemy podczas oględzin.

REKLAMA

Każdy układ wydechowy nie jest wieczny. Jego wytrzymałość jest w przybliżeniu określone przez producenta. To, w jakim stanie będzie nasz układ zależy głównej mierze od sposobu, w jaki używane jest nasze auto. Pokonując tylko i wyłącznie krótkie odcinki nasz układ nie ma szans na duży przebieg. Należy pamiętać, że miejsce garażowania również jest bardzo ważne. Auta parkowane „pod chmurką” są znacznie bardziej narażone.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

REKLAMA

Najmniej rdzy znajdziemy na pierwszym odcinku układu, wychodzącym z silnika. Gazy, które go pokonują mają temperaturę sięgającą nawet do 900 stopni. Na wylocie mają już około 300 stopni. Tak jak widać temperatura obniża się aż o 600 stopni. Mieszanina tych gazów z zebraną w tłumiku wodą powodują rdzę. To samo powoduje sól, która jest używana w okresach zimowych.

Kontakt rozgrzanego tłumika z zimną wodą również nie jest korzystny. Taka sytuacja doprowadza do powstania mikropęknięć. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne (uderzenia kamieni) również skracają czas eksploatacji tłumika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Przechodzimy do kontroli układu. Na początku sprawdzamy wszystkie gumowe wieszaki układu. Po kilku latach zazwyczaj są naderwane, sparciałe lub po prostu rozciągnięte. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek objawów zużycia wymieniamy je na nowe. Prowadzimy oględziny połączeń rur. Nie powinno być na nich żadnych przedmuchów. Jeżeli zauważymy czarny nalot oznacza to, że w danym miejscu jest nieszczelność.

REKLAMA

Jeżeli widzimy ogniska korozji nie musimy wymieniać tego elementu. Widoczne dziury i ubytki blachy są nie do przyjęcia. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę któregoś z elementów musimy pamiętać o pewnych zasadach, które warto stosować podczas całego procesu. Podstawa to poprawne podparcie samochodu. Musi być na tyle solidne, żeby nasze auto nie poruszało się podczas użycia dużej siły.

W przypadku braku możliwości wykręcenia którejś ze śrub nie należy się nadmiernie mocować, lepiej ją ukręcić i zamontować nową. Zazwyczaj większość połączeń jest mocno skorodowana. W celu rozłączenia ich najlepiej użyć młotka lub palnika. Podgrzewanie i opukiwanie zazwyczaj rozłącza wszystkie potrzebne elementy układu wydechowego. Przy wymianie zalecamy użyć smaru żaroodpornego na wszystkie połączenia gwintowe i zaciskowe.

Zobacz też: Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

W przypadku kolejnego demontażu nie będziemy mieli problemów z rozdzieleniem poszczególnych elementów.

Jak dokładnie wygląda demontaż całego układu wydechowego w Fordzie Focus MK2 i C-MAX?

Jeżeli znaleźliśmy uszkodzony element układu wydechowego to należy go jak najszybciej wymienić. W tej części poradnika przedstawimy demontaż całego układu. Operacja zostanie przeprowadzona na przykładzie silnika benzynowego. W jednostkach wysokoprężnych przebiega to w podobny sposób.

Zobacz też: Jak często zmieniać pióra wycieraczek?

Do pracy będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, kanał lub podnośnik z podstawkami. Zalecamy dwa pierwsze rozwiązania są najbardziej bezpieczne. Po uniesieniu samochodu będziemy mieli dostęp do całego układu. Na początku zalecamy usztywnić plecionkę. Podczas demontażu może się zbyt mocno wychylić co doprowadzi do jej uszkodzenia, co wygeneruje nam dodatkowe koszty.

Teraz odkręcamy kołnierz łącznika elastycznego (plecionki) bezpośrednio za katalizatorem. Następnie zdejmujemy przednią rurę z wieszaków gumowych oraz demontujemy z uchwytów tylny tłumik. W tym momencie możemy wyjąć cały układ wydechowy z samochodu. Wszelkie połączenia śrubowe zalecamy polać odrdzewiaczem. Szansa na odkręcenie na sucho jest praktycznie znikoma.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie wszystkie powierzchnie uszczelniające. Nakładamy na nie cienką warstwę smaru unosimy układ wydechowy i osadzamy go na swoje miejsce. Przykręcamy kołnierz łącznika elastycznego pamiętając o użyciu nowej uszczelki. W przypadku kiedy wymienialiśmy tylko tłumik końcowy to należy posmarować końcówkę rury (która się wsuwa) smarem żaroodpornym.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

W ten sposób unikniemy problemów z ponownym demontażem. Dokręcamy dokładnie wszystkie śruby i kołyszemy delikatnie całym układem, sprawdzamy czy nie uderza o podłogę samochodu. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to uruchamiamy silnik i zatykamy tylny tłumik. Jeśli samochód zgaśnie to znak, że usunęliśmy wszystkie nieszczelności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA