REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola i wymiana układu wydechowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl
Każdy układ wydechowy ulega po pewnym przebiegu zużyciu Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ wydechowy zapewnia prawidłowe odprowadzanie spalin. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu wydechowego w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Poza przeglądem całego układu wydechowego przeprowadzimy również wymianę uszkodzonych elementów, które zlokalizujemy podczas oględzin.

REKLAMA

Każdy układ wydechowy nie jest wieczny. Jego wytrzymałość jest w przybliżeniu określone przez producenta. To, w jakim stanie będzie nasz układ zależy głównej mierze od sposobu, w jaki używane jest nasze auto. Pokonując tylko i wyłącznie krótkie odcinki nasz układ nie ma szans na duży przebieg. Należy pamiętać, że miejsce garażowania również jest bardzo ważne. Auta parkowane „pod chmurką” są znacznie bardziej narażone.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

REKLAMA

Najmniej rdzy znajdziemy na pierwszym odcinku układu, wychodzącym z silnika. Gazy, które go pokonują mają temperaturę sięgającą nawet do 900 stopni. Na wylocie mają już około 300 stopni. Tak jak widać temperatura obniża się aż o 600 stopni. Mieszanina tych gazów z zebraną w tłumiku wodą powodują rdzę. To samo powoduje sól, która jest używana w okresach zimowych.

Kontakt rozgrzanego tłumika z zimną wodą również nie jest korzystny. Taka sytuacja doprowadza do powstania mikropęknięć. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne (uderzenia kamieni) również skracają czas eksploatacji tłumika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: demontaż półosi napędowej

Przechodzimy do kontroli układu. Na początku sprawdzamy wszystkie gumowe wieszaki układu. Po kilku latach zazwyczaj są naderwane, sparciałe lub po prostu rozciągnięte. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek objawów zużycia wymieniamy je na nowe. Prowadzimy oględziny połączeń rur. Nie powinno być na nich żadnych przedmuchów. Jeżeli zauważymy czarny nalot oznacza to, że w danym miejscu jest nieszczelność.

REKLAMA

Jeżeli widzimy ogniska korozji nie musimy wymieniać tego elementu. Widoczne dziury i ubytki blachy są nie do przyjęcia. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę któregoś z elementów musimy pamiętać o pewnych zasadach, które warto stosować podczas całego procesu. Podstawa to poprawne podparcie samochodu. Musi być na tyle solidne, żeby nasze auto nie poruszało się podczas użycia dużej siły.

W przypadku braku możliwości wykręcenia którejś ze śrub nie należy się nadmiernie mocować, lepiej ją ukręcić i zamontować nową. Zazwyczaj większość połączeń jest mocno skorodowana. W celu rozłączenia ich najlepiej użyć młotka lub palnika. Podgrzewanie i opukiwanie zazwyczaj rozłącza wszystkie potrzebne elementy układu wydechowego. Przy wymianie zalecamy użyć smaru żaroodpornego na wszystkie połączenia gwintowe i zaciskowe.

Zobacz też: Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

W przypadku kolejnego demontażu nie będziemy mieli problemów z rozdzieleniem poszczególnych elementów.

Jak dokładnie wygląda demontaż całego układu wydechowego w Fordzie Focus MK2 i C-MAX?

Jeżeli znaleźliśmy uszkodzony element układu wydechowego to należy go jak najszybciej wymienić. W tej części poradnika przedstawimy demontaż całego układu. Operacja zostanie przeprowadzona na przykładzie silnika benzynowego. W jednostkach wysokoprężnych przebiega to w podobny sposób.

Zobacz też: Jak często zmieniać pióra wycieraczek?

Do pracy będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, kanał lub podnośnik z podstawkami. Zalecamy dwa pierwsze rozwiązania są najbardziej bezpieczne. Po uniesieniu samochodu będziemy mieli dostęp do całego układu. Na początku zalecamy usztywnić plecionkę. Podczas demontażu może się zbyt mocno wychylić co doprowadzi do jej uszkodzenia, co wygeneruje nam dodatkowe koszty.

Teraz odkręcamy kołnierz łącznika elastycznego (plecionki) bezpośrednio za katalizatorem. Następnie zdejmujemy przednią rurę z wieszaków gumowych oraz demontujemy z uchwytów tylny tłumik. W tym momencie możemy wyjąć cały układ wydechowy z samochodu. Wszelkie połączenia śrubowe zalecamy polać odrdzewiaczem. Szansa na odkręcenie na sucho jest praktycznie znikoma.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie wszystkie powierzchnie uszczelniające. Nakładamy na nie cienką warstwę smaru unosimy układ wydechowy i osadzamy go na swoje miejsce. Przykręcamy kołnierz łącznika elastycznego pamiętając o użyciu nowej uszczelki. W przypadku kiedy wymienialiśmy tylko tłumik końcowy to należy posmarować końcówkę rury (która się wsuwa) smarem żaroodpornym.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

W ten sposób unikniemy problemów z ponownym demontażem. Dokręcamy dokładnie wszystkie śruby i kołyszemy delikatnie całym układem, sprawdzamy czy nie uderza o podłogę samochodu. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to uruchamiamy silnik i zatykamy tylny tłumik. Jeśli samochód zgaśnie to znak, że usunęliśmy wszystkie nieszczelności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA