REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku benzynowym i Diesla

Robert Kuśpiel
Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie Fot. Moto.wieszjak.pl
Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę filtra paliwa i powietrza w modelu C-MAX i Focus MK2.

Wymianę filtrów przeprowadzimy w modelach z silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym. Zaczniemy od filtra powietrza a na końcu wymienimy filtr w silniku benzynowym oraz Diesla.

REKLAMA

W przypadku filtra powietrza producent zaleca czyszczenie go co roku natomiast wymiana przewidziana jest co trzy lata. Koszt zakupu filtra powietrza to wydatek około 30 złotych. Nie jest to wysoka cena dlatego zamiast corocznego czyszczenia proponujemy wymieniać filtr na nowy. W ostateczności należy zastosować się do wytycznych producenta.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

REKLAMA

W silniku benzynowym należy poluzować opaskę zaciskową znajdującą się na przewodzie dopływu powietrza. Następnie demontujemy koniec przewody z pokrywy filtra powietrza. Teraz odkręcamy 6 śrub typu Torx i zdejmujemy obudowę filtru powietrza. Wyjmujemy stary filtr i dokładnie czyścimy dolną część obudowy. Instalujmy nowy filtr i montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W silniku Diesla zasada postępowania jest podobna. Najpierw odkręcamy trzy śruby typu Torx, które mocują pokrywę filtru. Unosimy ją w kierunku przodu samochodu i wypinamy z trzech zaczepów mocujących. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy dokładnie dolną część obudowy. Wkładamy nowy filtr i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa dyfuzor?

Jeżeli nie decydujemy się na wymianę filtru to pozostaje nam wyczyszczenie starego wkładu. Na początku musimy go wyjąć z obudowy. Postępujemy w taki sam sposób jak przy wymianie. Po wyjęciu filtra uderzamy nim kilkakrotnie o twardą powierzchnię. Najważniejsze, żeby robić to z odpowiednim wyczuciem i zanieczyszczoną stroną. W ten sposób pozbędziemy się większych zanieczyszczeń.

REKLAMA

Mniejsze zabrudzenia usuwamy za pomocą sprężonego powietrza. Ciśnienie nie może być za duże, żeby nie uszkodzić powierzchni filtru. Pamiętajmy, że przedmuchujemy zawsze od czystej do zabrudzonej strony. Nie należy czyścić filtru żadnymi detergentami, zmniejszy to ilość powietrza, które dopływa do silnika. Tutaj również pamiętamy o wyczyszczeniu dolnej części filtra przed montażem wyczyszczonego wkładu.

Kolejnym krokiem jest wymiana filtru paliwa. Zaczniemy od silnika benzynowego. Okazuje się, że producent przewidział trwałość filtru do końca eksploatacji silnika. Jeżeli nie mamy pewności co do jakości paliwa jakie było tankowane przez poprzedniego właściciela to warto wymienić filtr paliwa. Niestety z zamiennikami jest duży problem. Pozostaje nam wizyta w autoryzowanym serwisie Forda i kupno oryginalnego filtru. Naszą propozycją jest wymiana filtru co 3 lata.

Zobacz też: Przegrzewanie się silnika samochodowego w czasie upałów: jak temu zapobiec?

Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować sobie stanowisko pracy. Przede wszystkim musimy wykonywać tą czynność z daleka od źródeł ognia. Przyda nam się duża ilość czystych szmatek do wytarcia wytryskującego paliwa.

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż bezpiecznika pompy paliwa. W modelach produkowanych do 2006 roku ma numer 51 natomiast od 2007 roku numer 111. Bezpieczniki znajdują się w skrzynce pod tablicą rozdzielczą.

Jeżeli nie wiemy na której pozycji znajdują się wyżej wymienione bezpieczniki to należy posłużyć się schematem z rozkładem bezpieczników. Po wyjęciu go uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować na biegu jałowym. Czekamy aż przestanie być podawane paliwo i silnik zgaśnie. Teraz dla pewności obracamy rozrusznikiem i sprawdzamy czy nadciśnienie w przewodzie dopływowym paliwa zostało całkowicie zredukowane.

Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Jeśli stwierdzimy, że nie ma możliwości rozruchu to instalujemy ponownie bezpiecznik do skrzynki pod tablicą rozdzielczą. Teraz musimy unieść tył samochodu. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zachować szczególną ostrożność. Lokalizujemy filtr paliwa (jest widoczny) i podstawiamy pod niego puste naczynie. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra i wykręcamy śrubę mocującą.

Zdejmujemy filtr i odkładamy go do naczynia, żeby nie zanieczyszczać miejsca pracy. Teraz przechodzimy do montażu. Przeprowadzamy go w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym montażu. Strzałka znajdująca się na obudowie filtru paliwa powinna wskazywać kierunek przepływu paliwa. Następnie uruchamiamy silnik i sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń nie powinny być widoczne żadne wycieki.

Na końcu zajmujemy się starem filtrem paliwa. Opróżniamy go całkowicie i oddajemy do punktu utylizacji razem ze zlanym paliwem. Tego typu odpadów nie należy wyrzucać w dowolne miejsce.

Zobacz też: Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego. Na początku przedstawimy proces odwadniania filtru paliwa a na końcu dokonamy wymianę. Wymiana przewidziana jest co 60 000 kilometrów lub 3 lata. Jeśli chodzi o odwadnianie zalecam wykonywać tą czynność raz do roku. Nie zabiera ona zbyt wiele czasu i nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę filtru paliwa i odkręcamy śrubę spustową znajdującą się na dole filtru paliwa. Wystarczy obrócić ją o około 2 obroty.

Czekamy aż zacznie wypływać czysty olej i zakręcamy śrubę spustową. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy nie ma wycieków.

Wymiana filtru wymaga od nas znacznie więcej pracy. Koszt zakupu filtru do silnika wysokoprężnego to wydatek około 120 złotych. Oczywiście są dostępne zarówno tańsze jak i droższe modele.

Zaczniemy od silnika 1.6 i 2.0. Cały proces w tych obu silnikach przebiega bardzo podobnie. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy plastikową osłonę silnika.

Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?

Teraz odpinamy złącze elektryczne od czujnika poziomu wody w filtrze. Następnie odłączamy przewód podciśnienia od pompy podciśnienia. Odkręcamy 5 śrub mocujących ze wspornika filtru. Jest on przykręcony do głowicy silnika. Kolejny krok to odpięcie złącza elektrycznego podgrzewania paliwa. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra paliwa i wycieramy wypływające paliwo.

W silniku 2.0 odłączamy złącze elektryczne podgrzewania paliwa po czym odpinamy wiązkę przewodów, która jest zamocowana do wspornika filtra. Wykręcamy 6 śrub od osłony termicznej i ochronnej. Odpinamy przewód paliwa od uchwytu i zdejmujemy dwa przewody paliwowe.

Kolejne kroki są takie same dla obydwu silników.

Demontujemy filtr paliwa ze wspornika i wyciągamy go do góry. Wyjmujemy stary wkład i w jego miejsce instalujemy nowy. Zalewamy filtr czystym olejem napędowym i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy silnik, układ paliwa sam się odpowietrza.

Zobacz też: Jak zapalić auto „na popych”?

Teraz zajmiemy się silnikiem 1.8. Początek jest taki sam, odłączamy przewód masowy i demontujemy plastikową osłonę silnika. Zdejmujemy górną, ochronną obudowę filtra paliwa i odpinamy od filtra złącze podgrzewania. Odłączamy przewód dopływu paliwa do filtru razem z przewodem odpływowym. Wyjmujemy filtr paliwa z głowicy silnika i odkręcamy pierścień mocujący pokrywę do obudowy filtru.

Następnie wyjmujemy wkład filtru z obudowy i opróżniamy ją z paliwa. Instalujemy nowy wkład i zalewamy go świeżym olejem. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na koniec sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA