REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku benzynowym i Diesla

Robert Kuśpiel
Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie Fot. Moto.wieszjak.pl
Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę filtra paliwa i powietrza w modelu C-MAX i Focus MK2.

Wymianę filtrów przeprowadzimy w modelach z silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym. Zaczniemy od filtra powietrza a na końcu wymienimy filtr w silniku benzynowym oraz Diesla.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku filtra powietrza producent zaleca czyszczenie go co roku natomiast wymiana przewidziana jest co trzy lata. Koszt zakupu filtra powietrza to wydatek około 30 złotych. Nie jest to wysoka cena dlatego zamiast corocznego czyszczenia proponujemy wymieniać filtr na nowy. W ostateczności należy zastosować się do wytycznych producenta.

Zobacz też: Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

W silniku benzynowym należy poluzować opaskę zaciskową znajdującą się na przewodzie dopływu powietrza. Następnie demontujemy koniec przewody z pokrywy filtra powietrza. Teraz odkręcamy 6 śrub typu Torx i zdejmujemy obudowę filtru powietrza. Wyjmujemy stary filtr i dokładnie czyścimy dolną część obudowy. Instalujmy nowy filtr i montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

REKLAMA

W silniku Diesla zasada postępowania jest podobna. Najpierw odkręcamy trzy śruby typu Torx, które mocują pokrywę filtru. Unosimy ją w kierunku przodu samochodu i wypinamy z trzech zaczepów mocujących. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy dokładnie dolną część obudowy. Wkładamy nowy filtr i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa dyfuzor?

Jeżeli nie decydujemy się na wymianę filtru to pozostaje nam wyczyszczenie starego wkładu. Na początku musimy go wyjąć z obudowy. Postępujemy w taki sam sposób jak przy wymianie. Po wyjęciu filtra uderzamy nim kilkakrotnie o twardą powierzchnię. Najważniejsze, żeby robić to z odpowiednim wyczuciem i zanieczyszczoną stroną. W ten sposób pozbędziemy się większych zanieczyszczeń.

Mniejsze zabrudzenia usuwamy za pomocą sprężonego powietrza. Ciśnienie nie może być za duże, żeby nie uszkodzić powierzchni filtru. Pamiętajmy, że przedmuchujemy zawsze od czystej do zabrudzonej strony. Nie należy czyścić filtru żadnymi detergentami, zmniejszy to ilość powietrza, które dopływa do silnika. Tutaj również pamiętamy o wyczyszczeniu dolnej części filtra przed montażem wyczyszczonego wkładu.

Kolejnym krokiem jest wymiana filtru paliwa. Zaczniemy od silnika benzynowego. Okazuje się, że producent przewidział trwałość filtru do końca eksploatacji silnika. Jeżeli nie mamy pewności co do jakości paliwa jakie było tankowane przez poprzedniego właściciela to warto wymienić filtr paliwa. Niestety z zamiennikami jest duży problem. Pozostaje nam wizyta w autoryzowanym serwisie Forda i kupno oryginalnego filtru. Naszą propozycją jest wymiana filtru co 3 lata.

Zobacz też: Przegrzewanie się silnika samochodowego w czasie upałów: jak temu zapobiec?

Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować sobie stanowisko pracy. Przede wszystkim musimy wykonywać tą czynność z daleka od źródeł ognia. Przyda nam się duża ilość czystych szmatek do wytarcia wytryskującego paliwa.

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż bezpiecznika pompy paliwa. W modelach produkowanych do 2006 roku ma numer 51 natomiast od 2007 roku numer 111. Bezpieczniki znajdują się w skrzynce pod tablicą rozdzielczą.

Jeżeli nie wiemy na której pozycji znajdują się wyżej wymienione bezpieczniki to należy posłużyć się schematem z rozkładem bezpieczników. Po wyjęciu go uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować na biegu jałowym. Czekamy aż przestanie być podawane paliwo i silnik zgaśnie. Teraz dla pewności obracamy rozrusznikiem i sprawdzamy czy nadciśnienie w przewodzie dopływowym paliwa zostało całkowicie zredukowane.

Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Jeśli stwierdzimy, że nie ma możliwości rozruchu to instalujemy ponownie bezpiecznik do skrzynki pod tablicą rozdzielczą. Teraz musimy unieść tył samochodu. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zachować szczególną ostrożność. Lokalizujemy filtr paliwa (jest widoczny) i podstawiamy pod niego puste naczynie. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra i wykręcamy śrubę mocującą.

Zdejmujemy filtr i odkładamy go do naczynia, żeby nie zanieczyszczać miejsca pracy. Teraz przechodzimy do montażu. Przeprowadzamy go w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym montażu. Strzałka znajdująca się na obudowie filtru paliwa powinna wskazywać kierunek przepływu paliwa. Następnie uruchamiamy silnik i sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń nie powinny być widoczne żadne wycieki.

Na końcu zajmujemy się starem filtrem paliwa. Opróżniamy go całkowicie i oddajemy do punktu utylizacji razem ze zlanym paliwem. Tego typu odpadów nie należy wyrzucać w dowolne miejsce.

Zobacz też: Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego. Na początku przedstawimy proces odwadniania filtru paliwa a na końcu dokonamy wymianę. Wymiana przewidziana jest co 60 000 kilometrów lub 3 lata. Jeśli chodzi o odwadnianie zalecam wykonywać tą czynność raz do roku. Nie zabiera ona zbyt wiele czasu i nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę filtru paliwa i odkręcamy śrubę spustową znajdującą się na dole filtru paliwa. Wystarczy obrócić ją o około 2 obroty.

Czekamy aż zacznie wypływać czysty olej i zakręcamy śrubę spustową. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy nie ma wycieków.

Wymiana filtru wymaga od nas znacznie więcej pracy. Koszt zakupu filtru do silnika wysokoprężnego to wydatek około 120 złotych. Oczywiście są dostępne zarówno tańsze jak i droższe modele.

Zaczniemy od silnika 1.6 i 2.0. Cały proces w tych obu silnikach przebiega bardzo podobnie. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy plastikową osłonę silnika.

Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?

Teraz odpinamy złącze elektryczne od czujnika poziomu wody w filtrze. Następnie odłączamy przewód podciśnienia od pompy podciśnienia. Odkręcamy 5 śrub mocujących ze wspornika filtru. Jest on przykręcony do głowicy silnika. Kolejny krok to odpięcie złącza elektrycznego podgrzewania paliwa. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra paliwa i wycieramy wypływające paliwo.

W silniku 2.0 odłączamy złącze elektryczne podgrzewania paliwa po czym odpinamy wiązkę przewodów, która jest zamocowana do wspornika filtra. Wykręcamy 6 śrub od osłony termicznej i ochronnej. Odpinamy przewód paliwa od uchwytu i zdejmujemy dwa przewody paliwowe.

Kolejne kroki są takie same dla obydwu silników.

Demontujemy filtr paliwa ze wspornika i wyciągamy go do góry. Wyjmujemy stary wkład i w jego miejsce instalujemy nowy. Zalewamy filtr czystym olejem napędowym i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy silnik, układ paliwa sam się odpowietrza.

Zobacz też: Jak zapalić auto „na popych”?

Teraz zajmiemy się silnikiem 1.8. Początek jest taki sam, odłączamy przewód masowy i demontujemy plastikową osłonę silnika. Zdejmujemy górną, ochronną obudowę filtra paliwa i odpinamy od filtra złącze podgrzewania. Odłączamy przewód dopływu paliwa do filtru razem z przewodem odpływowym. Wyjmujemy filtr paliwa z głowicy silnika i odkręcamy pierścień mocujący pokrywę do obudowy filtru.

Następnie wyjmujemy wkład filtru z obudowy i opróżniamy ją z paliwa. Instalujemy nowy wkład i zalewamy go świeżym olejem. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na koniec sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA