REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: sprawdzanie układu wydechowego

Robert Kuśpiel
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy sprawdzenia układu wydechowego w modelu Golf IV i Bora. Pokażemy również jak samemu dokonać wymiany elementów w układzie wydechowym.

Kontrolę układu wydechowego najlepiej przeprowadzać po okresie zimowym. Wówczas jesteśmy w stanie ocenić jak bardzo ucierpiał nasz układ wydechowy podczas zimy. Sól, która jest na drogach bardzo szybko sprawia, że nasz układ wydechowy kwalifikuje się do wymiany. Zbyt częste różnice temperatur, uszkodzenia manualne, to jedne z najczęstszych powodów powstawania rdzy w układzie wydechowym.

REKLAMA

REKLAMA

Auto, które pokonuje krótkie odcinki również narażone jest na szybsze działanie korozji. Na rynku jest bardzo dużo zamienników do wszystkich marek. W miarę możliwości zalecamy stosowanie oryginalnych elementów. Mamy wówczas pewność, że zachowamy wszystkie walory techniczne jak i wizualne. Dobrej jakości zamienniki również są do przyjęcia. Jednak ich tańsze odmiany bywają mniej wytrzymałe. Niejednokrotnie ich masa jest większa niż oryginału (np. tłumik końcowy).

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola pompy paliwa

Na początku podamy pewne wytyczne, których warto się trzymać podczas pracy przy układzie wydechowym. W ten sposób ułatwimy sobie całą pracę. Podstawa to bezpieczne ustawienie i podniesienie samochodu. Do samej kontroli można zastosować tradycyjny lewarek z „kobyłkami” jednak jest to i tak dosyć ryzykowne. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się kanał ewentualnie podnośnik warsztatowy.

REKLAMA

Pamiętajmy, że przy ewentualnej wymianie może być tak, że będziemy musieli użyć bardzo dużej siły. Działając na tradycyjnym lewarku możemy być prawie pewni, że auto spadnie z podstawek. Nawet jak wybierzemy podnośnik warsztatowy to będzie widoczne jak nasz samochód kołysze się na nim. Właśnie dlatego kanał jest najlepszy, ponieważ zapewnia stabilne położenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas demontażu może okazać się, że mocowania elementów są praktycznie nie do ruszenia. Nie należy za wszelką cenę próbować normalnie odkręcać. Wystarczy przekręcić śrubę w celu zerwania gwintu. Podczas montażu należy stosować tylko i wyłącznie nowe elementy mocujące. Cały układ zawieszony jest na gumowych wieszakach. Jak da się zauważyć po pewnym czasie ulegają one rozciągnięciu. Nie są drogie w zakupie dlatego warto je wymieniać przy każdej naprawie.

W celu ułatwienia rozdzielania poszczególnych elementów warto je podgrzewać. W zakładach trudniących się układami wydechowymi stosowany jest specjalny palnik. Jak wiadomo nie mamy dostępu do tego typu sprzętu. Jednak możemy poradzić sobie zwyczajnym palnikiem zasilanym butlą z gazem (propan – butan). Posługując się źródłem ognia podczas pracy przy aucie musimy mieć zawsze w pobliżu gaśnicę.

Jeżeli jakaś rura stawia duży opór to na początku proponujemy opukać ją młotkiem a następnie zacząć jednocześnie obracać. Przy każdym zabiegu bardzo pożyteczny okazuje się odrdzewiacz w sprayu. Może zdarzyć się tak, że wszystkie sposoby, które tutaj przedstawiliśmy okażą się zawodne. Wówczas czeka nas odcinanie tłumika. Robimy to w odległości około 10cm za połączeniem. Rurę, która zostanie rozcinamy na pół i rozginamy za pomocą śrubokręta.

Montując nowy element pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu połączenia. Na złącza nowych elementów nakładamy smar, który jest odporny na działanie wysokich temperatur. W przyszłości pozwoli to na łatwiejsze rozłączenie tych elementów. Znając już takie wytyczne możemy przejść do kontroli układu wydechowego. W przypadku znalezienia nieprawidłowości wiemy już jak należy postępować.

Pierwszy krok to sprawdzenie gumowych wieszaków. Muszą one być w bardzo dobrym stanie. Wszelkie naderwania, wyszczerbienia kwalifikują go do wymiany. Zazwyczaj są one sparciałe lub popękane. Chcąc sprawdzić ich wytrzymałość należy złapać za nie i pociągnąć do dołu. Następnie sprawdzamy wszystkie połączenia gwintowe. Muszą być one bez jakichkolwiek zastrzeżeń.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana filtra paliwa

Kolejnym krokiem będzie wykonanie szybkiego testu, który ma na celu sprawdzenie szczelności całego układu. Jest bardzo prosty i skuteczny. Wkładamy szmatę do tylnej rury wydechowej i uruchamiamy silnik. Po krótkiej chwili powinien sam zgasnąć. W przypadku kiedy jest słyszalny świst i nie następuje zatrzymanie silnika to znak, że jest nieszczelność. Miejsce te nie powinno być trudne do namierzenia.

Stan tłumika końcowego jest praktycznie najłatwiejszy do oceny. Wstępnych oględzin możemy dokonać bez konieczności unoszenia samochodu. Za pomocą śrubokręta możemy posprawdzać ewentualne zardzewiałe miejsca. Jeżeli wpada do środka i do tego widać w okolicy dziury czarny nalot to znak, że tłumik jest nieszczelny. Dodatkowo jeśli wydobywają się z niego głuche dźwięki to również oznaka wskazująca na wymianę.

Warto również opukać tłumik z każdej strony. W zależności od usłyszanego dźwięku również jesteśmy w stanie ocenić jego stan. Jeżeli będziemy słyszeć wyrazisty, czysty dźwięk to znak, że blacha w tym miejscu jest bez uszkodzeń. Głuchy dźwięk informuje nas o korozji w danym miejscu. Jeżeli jest to tylko pierwsza warstwa nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA