REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: sprawdzanie układu wydechowego

Robert Kuśpiel
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy sprawdzenia układu wydechowego w modelu Golf IV i Bora. Pokażemy również jak samemu dokonać wymiany elementów w układzie wydechowym.

Kontrolę układu wydechowego najlepiej przeprowadzać po okresie zimowym. Wówczas jesteśmy w stanie ocenić jak bardzo ucierpiał nasz układ wydechowy podczas zimy. Sól, która jest na drogach bardzo szybko sprawia, że nasz układ wydechowy kwalifikuje się do wymiany. Zbyt częste różnice temperatur, uszkodzenia manualne, to jedne z najczęstszych powodów powstawania rdzy w układzie wydechowym.

REKLAMA

REKLAMA

Auto, które pokonuje krótkie odcinki również narażone jest na szybsze działanie korozji. Na rynku jest bardzo dużo zamienników do wszystkich marek. W miarę możliwości zalecamy stosowanie oryginalnych elementów. Mamy wówczas pewność, że zachowamy wszystkie walory techniczne jak i wizualne. Dobrej jakości zamienniki również są do przyjęcia. Jednak ich tańsze odmiany bywają mniej wytrzymałe. Niejednokrotnie ich masa jest większa niż oryginału (np. tłumik końcowy).

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola pompy paliwa

Na początku podamy pewne wytyczne, których warto się trzymać podczas pracy przy układzie wydechowym. W ten sposób ułatwimy sobie całą pracę. Podstawa to bezpieczne ustawienie i podniesienie samochodu. Do samej kontroli można zastosować tradycyjny lewarek z „kobyłkami” jednak jest to i tak dosyć ryzykowne. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się kanał ewentualnie podnośnik warsztatowy.

REKLAMA

Pamiętajmy, że przy ewentualnej wymianie może być tak, że będziemy musieli użyć bardzo dużej siły. Działając na tradycyjnym lewarku możemy być prawie pewni, że auto spadnie z podstawek. Nawet jak wybierzemy podnośnik warsztatowy to będzie widoczne jak nasz samochód kołysze się na nim. Właśnie dlatego kanał jest najlepszy, ponieważ zapewnia stabilne położenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas demontażu może okazać się, że mocowania elementów są praktycznie nie do ruszenia. Nie należy za wszelką cenę próbować normalnie odkręcać. Wystarczy przekręcić śrubę w celu zerwania gwintu. Podczas montażu należy stosować tylko i wyłącznie nowe elementy mocujące. Cały układ zawieszony jest na gumowych wieszakach. Jak da się zauważyć po pewnym czasie ulegają one rozciągnięciu. Nie są drogie w zakupie dlatego warto je wymieniać przy każdej naprawie.

W celu ułatwienia rozdzielania poszczególnych elementów warto je podgrzewać. W zakładach trudniących się układami wydechowymi stosowany jest specjalny palnik. Jak wiadomo nie mamy dostępu do tego typu sprzętu. Jednak możemy poradzić sobie zwyczajnym palnikiem zasilanym butlą z gazem (propan – butan). Posługując się źródłem ognia podczas pracy przy aucie musimy mieć zawsze w pobliżu gaśnicę.

Jeżeli jakaś rura stawia duży opór to na początku proponujemy opukać ją młotkiem a następnie zacząć jednocześnie obracać. Przy każdym zabiegu bardzo pożyteczny okazuje się odrdzewiacz w sprayu. Może zdarzyć się tak, że wszystkie sposoby, które tutaj przedstawiliśmy okażą się zawodne. Wówczas czeka nas odcinanie tłumika. Robimy to w odległości około 10cm za połączeniem. Rurę, która zostanie rozcinamy na pół i rozginamy za pomocą śrubokręta.

Montując nowy element pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu połączenia. Na złącza nowych elementów nakładamy smar, który jest odporny na działanie wysokich temperatur. W przyszłości pozwoli to na łatwiejsze rozłączenie tych elementów. Znając już takie wytyczne możemy przejść do kontroli układu wydechowego. W przypadku znalezienia nieprawidłowości wiemy już jak należy postępować.

Pierwszy krok to sprawdzenie gumowych wieszaków. Muszą one być w bardzo dobrym stanie. Wszelkie naderwania, wyszczerbienia kwalifikują go do wymiany. Zazwyczaj są one sparciałe lub popękane. Chcąc sprawdzić ich wytrzymałość należy złapać za nie i pociągnąć do dołu. Następnie sprawdzamy wszystkie połączenia gwintowe. Muszą być one bez jakichkolwiek zastrzeżeń.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana filtra paliwa

Kolejnym krokiem będzie wykonanie szybkiego testu, który ma na celu sprawdzenie szczelności całego układu. Jest bardzo prosty i skuteczny. Wkładamy szmatę do tylnej rury wydechowej i uruchamiamy silnik. Po krótkiej chwili powinien sam zgasnąć. W przypadku kiedy jest słyszalny świst i nie następuje zatrzymanie silnika to znak, że jest nieszczelność. Miejsce te nie powinno być trudne do namierzenia.

Stan tłumika końcowego jest praktycznie najłatwiejszy do oceny. Wstępnych oględzin możemy dokonać bez konieczności unoszenia samochodu. Za pomocą śrubokręta możemy posprawdzać ewentualne zardzewiałe miejsca. Jeżeli wpada do środka i do tego widać w okolicy dziury czarny nalot to znak, że tłumik jest nieszczelny. Dodatkowo jeśli wydobywają się z niego głuche dźwięki to również oznaka wskazująca na wymianę.

Warto również opukać tłumik z każdej strony. W zależności od usłyszanego dźwięku również jesteśmy w stanie ocenić jego stan. Jeżeli będziemy słyszeć wyrazisty, czysty dźwięk to znak, że blacha w tym miejscu jest bez uszkodzeń. Głuchy dźwięk informuje nas o korozji w danym miejscu. Jeżeli jest to tylko pierwsza warstwa nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA