REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: sprawdzanie układu wydechowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy sprawdzenia układu wydechowego w modelu Golf IV i Bora. Pokażemy również jak samemu dokonać wymiany elementów w układzie wydechowym.

Kontrolę układu wydechowego najlepiej przeprowadzać po okresie zimowym. Wówczas jesteśmy w stanie ocenić jak bardzo ucierpiał nasz układ wydechowy podczas zimy. Sól, która jest na drogach bardzo szybko sprawia, że nasz układ wydechowy kwalifikuje się do wymiany. Zbyt częste różnice temperatur, uszkodzenia manualne, to jedne z najczęstszych powodów powstawania rdzy w układzie wydechowym.

REKLAMA

Auto, które pokonuje krótkie odcinki również narażone jest na szybsze działanie korozji. Na rynku jest bardzo dużo zamienników do wszystkich marek. W miarę możliwości zalecamy stosowanie oryginalnych elementów. Mamy wówczas pewność, że zachowamy wszystkie walory techniczne jak i wizualne. Dobrej jakości zamienniki również są do przyjęcia. Jednak ich tańsze odmiany bywają mniej wytrzymałe. Niejednokrotnie ich masa jest większa niż oryginału (np. tłumik końcowy).

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola pompy paliwa

REKLAMA

Na początku podamy pewne wytyczne, których warto się trzymać podczas pracy przy układzie wydechowym. W ten sposób ułatwimy sobie całą pracę. Podstawa to bezpieczne ustawienie i podniesienie samochodu. Do samej kontroli można zastosować tradycyjny lewarek z „kobyłkami” jednak jest to i tak dosyć ryzykowne. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się kanał ewentualnie podnośnik warsztatowy.

Pamiętajmy, że przy ewentualnej wymianie może być tak, że będziemy musieli użyć bardzo dużej siły. Działając na tradycyjnym lewarku możemy być prawie pewni, że auto spadnie z podstawek. Nawet jak wybierzemy podnośnik warsztatowy to będzie widoczne jak nasz samochód kołysze się na nim. Właśnie dlatego kanał jest najlepszy, ponieważ zapewnia stabilne położenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas demontażu może okazać się, że mocowania elementów są praktycznie nie do ruszenia. Nie należy za wszelką cenę próbować normalnie odkręcać. Wystarczy przekręcić śrubę w celu zerwania gwintu. Podczas montażu należy stosować tylko i wyłącznie nowe elementy mocujące. Cały układ zawieszony jest na gumowych wieszakach. Jak da się zauważyć po pewnym czasie ulegają one rozciągnięciu. Nie są drogie w zakupie dlatego warto je wymieniać przy każdej naprawie.

REKLAMA

W celu ułatwienia rozdzielania poszczególnych elementów warto je podgrzewać. W zakładach trudniących się układami wydechowymi stosowany jest specjalny palnik. Jak wiadomo nie mamy dostępu do tego typu sprzętu. Jednak możemy poradzić sobie zwyczajnym palnikiem zasilanym butlą z gazem (propan – butan). Posługując się źródłem ognia podczas pracy przy aucie musimy mieć zawsze w pobliżu gaśnicę.

Jeżeli jakaś rura stawia duży opór to na początku proponujemy opukać ją młotkiem a następnie zacząć jednocześnie obracać. Przy każdym zabiegu bardzo pożyteczny okazuje się odrdzewiacz w sprayu. Może zdarzyć się tak, że wszystkie sposoby, które tutaj przedstawiliśmy okażą się zawodne. Wówczas czeka nas odcinanie tłumika. Robimy to w odległości około 10cm za połączeniem. Rurę, która zostanie rozcinamy na pół i rozginamy za pomocą śrubokręta.

Montując nowy element pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu połączenia. Na złącza nowych elementów nakładamy smar, który jest odporny na działanie wysokich temperatur. W przyszłości pozwoli to na łatwiejsze rozłączenie tych elementów. Znając już takie wytyczne możemy przejść do kontroli układu wydechowego. W przypadku znalezienia nieprawidłowości wiemy już jak należy postępować.

Pierwszy krok to sprawdzenie gumowych wieszaków. Muszą one być w bardzo dobrym stanie. Wszelkie naderwania, wyszczerbienia kwalifikują go do wymiany. Zazwyczaj są one sparciałe lub popękane. Chcąc sprawdzić ich wytrzymałość należy złapać za nie i pociągnąć do dołu. Następnie sprawdzamy wszystkie połączenia gwintowe. Muszą być one bez jakichkolwiek zastrzeżeń.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana filtra paliwa

Kolejnym krokiem będzie wykonanie szybkiego testu, który ma na celu sprawdzenie szczelności całego układu. Jest bardzo prosty i skuteczny. Wkładamy szmatę do tylnej rury wydechowej i uruchamiamy silnik. Po krótkiej chwili powinien sam zgasnąć. W przypadku kiedy jest słyszalny świst i nie następuje zatrzymanie silnika to znak, że jest nieszczelność. Miejsce te nie powinno być trudne do namierzenia.

Stan tłumika końcowego jest praktycznie najłatwiejszy do oceny. Wstępnych oględzin możemy dokonać bez konieczności unoszenia samochodu. Za pomocą śrubokręta możemy posprawdzać ewentualne zardzewiałe miejsca. Jeżeli wpada do środka i do tego widać w okolicy dziury czarny nalot to znak, że tłumik jest nieszczelny. Dodatkowo jeśli wydobywają się z niego głuche dźwięki to również oznaka wskazująca na wymianę.

Warto również opukać tłumik z każdej strony. W zależności od usłyszanego dźwięku również jesteśmy w stanie ocenić jego stan. Jeżeli będziemy słyszeć wyrazisty, czysty dźwięk to znak, że blacha w tym miejscu jest bez uszkodzeń. Głuchy dźwięk informuje nas o korozji w danym miejscu. Jeżeli jest to tylko pierwsza warstwa nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA