REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: sprawdzanie układu wydechowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Sprawdzenie układu wydechowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy sprawdzenia układu wydechowego w modelu Golf IV i Bora. Pokażemy również jak samemu dokonać wymiany elementów w układzie wydechowym.

Kontrolę układu wydechowego najlepiej przeprowadzać po okresie zimowym. Wówczas jesteśmy w stanie ocenić jak bardzo ucierpiał nasz układ wydechowy podczas zimy. Sól, która jest na drogach bardzo szybko sprawia, że nasz układ wydechowy kwalifikuje się do wymiany. Zbyt częste różnice temperatur, uszkodzenia manualne, to jedne z najczęstszych powodów powstawania rdzy w układzie wydechowym.

REKLAMA

REKLAMA

Auto, które pokonuje krótkie odcinki również narażone jest na szybsze działanie korozji. Na rynku jest bardzo dużo zamienników do wszystkich marek. W miarę możliwości zalecamy stosowanie oryginalnych elementów. Mamy wówczas pewność, że zachowamy wszystkie walory techniczne jak i wizualne. Dobrej jakości zamienniki również są do przyjęcia. Jednak ich tańsze odmiany bywają mniej wytrzymałe. Niejednokrotnie ich masa jest większa niż oryginału (np. tłumik końcowy).

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola pompy paliwa

Na początku podamy pewne wytyczne, których warto się trzymać podczas pracy przy układzie wydechowym. W ten sposób ułatwimy sobie całą pracę. Podstawa to bezpieczne ustawienie i podniesienie samochodu. Do samej kontroli można zastosować tradycyjny lewarek z „kobyłkami” jednak jest to i tak dosyć ryzykowne. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się kanał ewentualnie podnośnik warsztatowy.

REKLAMA

Pamiętajmy, że przy ewentualnej wymianie może być tak, że będziemy musieli użyć bardzo dużej siły. Działając na tradycyjnym lewarku możemy być prawie pewni, że auto spadnie z podstawek. Nawet jak wybierzemy podnośnik warsztatowy to będzie widoczne jak nasz samochód kołysze się na nim. Właśnie dlatego kanał jest najlepszy, ponieważ zapewnia stabilne położenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas demontażu może okazać się, że mocowania elementów są praktycznie nie do ruszenia. Nie należy za wszelką cenę próbować normalnie odkręcać. Wystarczy przekręcić śrubę w celu zerwania gwintu. Podczas montażu należy stosować tylko i wyłącznie nowe elementy mocujące. Cały układ zawieszony jest na gumowych wieszakach. Jak da się zauważyć po pewnym czasie ulegają one rozciągnięciu. Nie są drogie w zakupie dlatego warto je wymieniać przy każdej naprawie.

W celu ułatwienia rozdzielania poszczególnych elementów warto je podgrzewać. W zakładach trudniących się układami wydechowymi stosowany jest specjalny palnik. Jak wiadomo nie mamy dostępu do tego typu sprzętu. Jednak możemy poradzić sobie zwyczajnym palnikiem zasilanym butlą z gazem (propan – butan). Posługując się źródłem ognia podczas pracy przy aucie musimy mieć zawsze w pobliżu gaśnicę.

Jeżeli jakaś rura stawia duży opór to na początku proponujemy opukać ją młotkiem a następnie zacząć jednocześnie obracać. Przy każdym zabiegu bardzo pożyteczny okazuje się odrdzewiacz w sprayu. Może zdarzyć się tak, że wszystkie sposoby, które tutaj przedstawiliśmy okażą się zawodne. Wówczas czeka nas odcinanie tłumika. Robimy to w odległości około 10cm za połączeniem. Rurę, która zostanie rozcinamy na pół i rozginamy za pomocą śrubokręta.

Montując nowy element pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu połączenia. Na złącza nowych elementów nakładamy smar, który jest odporny na działanie wysokich temperatur. W przyszłości pozwoli to na łatwiejsze rozłączenie tych elementów. Znając już takie wytyczne możemy przejść do kontroli układu wydechowego. W przypadku znalezienia nieprawidłowości wiemy już jak należy postępować.

Pierwszy krok to sprawdzenie gumowych wieszaków. Muszą one być w bardzo dobrym stanie. Wszelkie naderwania, wyszczerbienia kwalifikują go do wymiany. Zazwyczaj są one sparciałe lub popękane. Chcąc sprawdzić ich wytrzymałość należy złapać za nie i pociągnąć do dołu. Następnie sprawdzamy wszystkie połączenia gwintowe. Muszą być one bez jakichkolwiek zastrzeżeń.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana filtra paliwa

Kolejnym krokiem będzie wykonanie szybkiego testu, który ma na celu sprawdzenie szczelności całego układu. Jest bardzo prosty i skuteczny. Wkładamy szmatę do tylnej rury wydechowej i uruchamiamy silnik. Po krótkiej chwili powinien sam zgasnąć. W przypadku kiedy jest słyszalny świst i nie następuje zatrzymanie silnika to znak, że jest nieszczelność. Miejsce te nie powinno być trudne do namierzenia.

Stan tłumika końcowego jest praktycznie najłatwiejszy do oceny. Wstępnych oględzin możemy dokonać bez konieczności unoszenia samochodu. Za pomocą śrubokręta możemy posprawdzać ewentualne zardzewiałe miejsca. Jeżeli wpada do środka i do tego widać w okolicy dziury czarny nalot to znak, że tłumik jest nieszczelny. Dodatkowo jeśli wydobywają się z niego głuche dźwięki to również oznaka wskazująca na wymianę.

Warto również opukać tłumik z każdej strony. W zależności od usłyszanego dźwięku również jesteśmy w stanie ocenić jego stan. Jeżeli będziemy słyszeć wyrazisty, czysty dźwięk to znak, że blacha w tym miejscu jest bez uszkodzeń. Głuchy dźwięk informuje nas o korozji w danym miejscu. Jeżeli jest to tylko pierwsza warstwa nie ma potrzeby natychmiastowej wymiany.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA