Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę skrzyni biegów w VW Golf/Bora przeprowadzamy co roku o tej samej porze. Najlepiej połączyć ja wraz z wymianą oleju. Na początku warto przyjrzeć się samej budowie manualnej skrzyni biegów. Najczęściej występują skrzynie 5 biegowe. W modelach legitymujących się większą mocą montowane są 6 biegowe. Przekładnie montowane w tych modelach są stosunkowo wytrzymałe i nie powinno być problemów z ich awarią.
REKLAMA
W przypadku stwierdzenia usterki należy oddać skrzynię do specjalistycznego warsztatu. Rynek części używanych jest tak bardzo bogaty, że możemy zdecydować się również na zakup używanej skrzyni biegów. Jednak w takim przypadku należy mieć sprawdzone źródło, żeby nie zakupić skrzyni biegów po zbyt dużym przebiegu lub uszkodzonej mechanicznie. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to sprawdzenie oleju przekładniowego w skrzyni biegów.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: sprawdzanie układu wydechowego
REKLAMA
W modelu Golf IV i Bora przekładnia mechaniczna napełniona jest olejem o przedłużonej trwałości. Nie ulega on zużyciu, jednak może dojść do wycieków. W celu ich lokalizacji unosimy samochód i oglądamy dokładnie całą skrzynie. Jeżeli są duże wycieki to będą widoczne, ale trudno będzie nam ustalić źródło. Jednak można zastosować dosyć prostą metodę jednak bardzo skuteczną. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.
Jeżeli mamy wyeliminowane ewentualne wycieki możemy przejść do właściwego punktu, czyli kontroli poziomu oleju w skrzyni. Producent zaleca używanie syntetyka o oznaczeniu 75W90. Pełnej wymiany dokonujemy podczas wymiany skrzyni lub bezpośrednio po naprawie. Do tego potrzeba 2.25l oleju. Korek wlewu umiejscowiony jest na obudowie skrzyni biegów po lewej stronie. Znajduje się bezpośrednio pod czujnikiem prędkościomierza. Ewentualnie może być zabezpieczony osłoną.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania
Wykręcamy go i obserwujemy co się dzieje. Jeżeli olej wypływa z otworu to znak, że poziom jest właściwy. W innym przypadku należy wykonać czynności dodatkowe. Po wykręceniu korka wprowadzamy do środka skrzyni zagięty drut. Prawidłowy poziom powinien sięgać maksymalnie 7mm poniżej otworu wlewowego. W przypadku braku, wlewamy odpowiednią ilość np. do momentu aż nie zacznie wypływać z korka wlewowego. Można przyjąć, że jest to najbardziej korzystny stan.
REKLAMA
REKLAMA