Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Świece zapłonowe to kolejny element VW Golfa/Bory, który musimy regularnie kontrolować i wymieniać. W modelu Golf IV i Bora z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest, co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy nie jest duży około 20 złotych. Dlatego można sobie pozwolić na taki wydatek raz na 4 lata. Zalecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów.
REKLAMA
Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny klucz do świec 16, szczypce do zdejmowania nasadek świec oraz zestaw 4 lub 6 świec. Wszystko jest uzależnione od liczby cylindrów w naszym aucie. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wtryskowego benzyny
REKLAMA
Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Przechodzimy do wymiany świec. Opis ten dotyczy wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne dodatkowe czynności dla poszczególnych wersji silnikowych będą zaznaczone w tekście.
Na początku musimy zdjąć osłonę silnika. W silnikach czterocylindrowych musimy wyjąć do góry zapinkę zabezpieczającą nasadkę cewki zapłonowej. Po tym zabiegu możemy wyjąć cały zespół. Pozostaje nam wymontowanie cewek zapłonowych. W silniku sześciocylindrowym sprawa jest trochę bardziej utrudniona. Chcąc zapewnić sobie dobry dostęp do świecy musimy najpierw wymontować zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego wraz z przewodami elastycznymi. Po tym możemy swobodnie wyjąć nasadki.
Przed wykręceniem świec dokładnie czyścimy jej okolice. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. W przypadku braku dostępu do kompresora możemy posłużyć się odkurzaczem. Zasada działania inna jednak efekt taki sam. Wykręcając je musimy pilnować, żeby prowadzić dobrze klucz. Nie może być pod skosem. Może zdarzyć się tak, że będzie wyczuwalny duży opór. Nie należy wtedy próbować na siłę.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego
Proponujemy nagrzać silnik i spróbować jeszcze raz. Podczas wkręcania pamiętajmy, żeby nie wkręcać zimnych świec na rozgrzany gwint. Spowoduje to że będzie ona bardzo mocno trzymać i mogą być problemy przy odkręceniu. Nowe świece przykręcamy momentem 30Nm. W przypadku klucza dynamometrycznego robimy to na wyczucie. Jednak taka operacja wymaga już doświadczenia.
REKLAMA
REKLAMA