REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i wymiana paska wieloklinowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli i wymiany paska wieloklinowego w Volkswagenie Golf IV/Bora.

Kontrolę i wymianę paska wieloklinowego w Volkswagenie Golfie IV / Borze zalecamy wykonać co 20 000km. Nie jest to skomplikowana operacja dlatego można ją potraktować jako dodatkową czynność inaczej wygląda sprawa wymiany. Na samym początku warto wiedzieć jak zamontowany jest nasz pasek a dokładniej, które elementy są przez niego napędzane. Praktycznie jak w większości samochodów jego długość uzależniona jest od liczby urządzeń, które musi obsłużyć.

REKLAMA

REKLAMA

W wyżej wymienionych modelach odpowiedzialny jest za napędzanie alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego, wentylatora chłodnicy oraz sprężarki klimatyzacji – jeśli jest w naszym aucie. Jest on bardzo wytrzymały jednak zdarzają się pewne usterki, które dyskwalifikują go z dalszej eksploatacji. Poniżej zaprezentujemy jak dokonać poprawnej kontroli paska wieloklinowego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wtryskowego benzyny

Na początku sprawdzamy dokładnie jego powierzchnie. W tym celu oznaczamy sobie na nim charakterystyczny punkt i zaczynamy obracać wałem korbowym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Następnie przechodzimy do obracania wału korbowego. Robimy to za środkową śrubę koła pasowego. Najczęściej występuje tylko jedno uszkodzenie i to zazwyczaj wyraźne. Oczywiście nie jest to regułą, zdarzają się również całkowicie zniszczone paski.

REKLAMA

Po dokładnych oględzinach możemy stwierdzić czy nasz pasek będzie wymagał wymiany. Jeżeli występują na nim pęknięcia, nierównomierne wytarcia, wyrwania, uszkodzenia całej powierzchni. Przechodzimy do wymiana paska wieloklinowego. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. W silnikach V6 i 1.8 Turbo wymiana jest dosyć pracochłonna i wymaga np. zdemontowania amortyzatora (V6). Mając takie typy silników potrzebne jest nam bardzo dobre zaplecze warsztatowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pozostałych jest nieco łatwiej. Na początku demontujemy górną osłonę silnika. Jeżeli występuje to również dolną. W modelach 1.9 – AGR, AHF, ASV, ALH musimy zdemontować przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on pomiędzy chłodnicą a turbiną. Teraz luzujemy napinacz obracając go zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą klucza 16.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana świec zapłonowych

Przy montażu paska musimy zwrócić uwagę, żeby był poprawnie ułożony. Nie może występować kolizja z żadnym elementem. W silnikach Diesla bez klimy zdejmowanie zaczynamy od alternatora. Montaż zaczynamy od tego samego miejsca. Na koniec odpalamy samochód i sprawdzamy czy wszystko poprawnie pracuje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA