Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i wymiana paska wieloklinowego
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę i wymianę paska wieloklinowego w Volkswagenie Golfie IV / Borze zalecamy wykonać co 20 000km. Nie jest to skomplikowana operacja dlatego można ją potraktować jako dodatkową czynność inaczej wygląda sprawa wymiany. Na samym początku warto wiedzieć jak zamontowany jest nasz pasek a dokładniej, które elementy są przez niego napędzane. Praktycznie jak w większości samochodów jego długość uzależniona jest od liczby urządzeń, które musi obsłużyć.
REKLAMA
W wyżej wymienionych modelach odpowiedzialny jest za napędzanie alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego, wentylatora chłodnicy oraz sprężarki klimatyzacji – jeśli jest w naszym aucie. Jest on bardzo wytrzymały jednak zdarzają się pewne usterki, które dyskwalifikują go z dalszej eksploatacji. Poniżej zaprezentujemy jak dokonać poprawnej kontroli paska wieloklinowego.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wtryskowego benzyny
REKLAMA
Na początku sprawdzamy dokładnie jego powierzchnie. W tym celu oznaczamy sobie na nim charakterystyczny punkt i zaczynamy obracać wałem korbowym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Następnie przechodzimy do obracania wału korbowego. Robimy to za środkową śrubę koła pasowego. Najczęściej występuje tylko jedno uszkodzenie i to zazwyczaj wyraźne. Oczywiście nie jest to regułą, zdarzają się również całkowicie zniszczone paski.
Po dokładnych oględzinach możemy stwierdzić czy nasz pasek będzie wymagał wymiany. Jeżeli występują na nim pęknięcia, nierównomierne wytarcia, wyrwania, uszkodzenia całej powierzchni. Przechodzimy do wymiana paska wieloklinowego. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. W silnikach V6 i 1.8 Turbo wymiana jest dosyć pracochłonna i wymaga np. zdemontowania amortyzatora (V6). Mając takie typy silników potrzebne jest nam bardzo dobre zaplecze warsztatowe.
W przypadku pozostałych jest nieco łatwiej. Na początku demontujemy górną osłonę silnika. Jeżeli występuje to również dolną. W modelach 1.9 – AGR, AHF, ASV, ALH musimy zdemontować przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on pomiędzy chłodnicą a turbiną. Teraz luzujemy napinacz obracając go zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą klucza 16.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana świec zapłonowych
Przy montażu paska musimy zwrócić uwagę, żeby był poprawnie ułożony. Nie może występować kolizja z żadnym elementem. W silnikach Diesla bez klimy zdejmowanie zaczynamy od alternatora. Montaż zaczynamy od tego samego miejsca. Na koniec odpalamy samochód i sprawdzamy czy wszystko poprawnie pracuje.
REKLAMA
REKLAMA