REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i wymiana paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli i wymiany paska wieloklinowego w Volkswagenie Golf IV/Bora.

Kontrolę i wymianę paska wieloklinowego w Volkswagenie Golfie IV / Borze zalecamy wykonać co 20 000km. Nie jest to skomplikowana operacja dlatego można ją potraktować jako dodatkową czynność inaczej wygląda sprawa wymiany. Na samym początku warto wiedzieć jak zamontowany jest nasz pasek a dokładniej, które elementy są przez niego napędzane. Praktycznie jak w większości samochodów jego długość uzależniona jest od liczby urządzeń, które musi obsłużyć.

REKLAMA

REKLAMA

W wyżej wymienionych modelach odpowiedzialny jest za napędzanie alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego, wentylatora chłodnicy oraz sprężarki klimatyzacji – jeśli jest w naszym aucie. Jest on bardzo wytrzymały jednak zdarzają się pewne usterki, które dyskwalifikują go z dalszej eksploatacji. Poniżej zaprezentujemy jak dokonać poprawnej kontroli paska wieloklinowego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wtryskowego benzyny

Na początku sprawdzamy dokładnie jego powierzchnie. W tym celu oznaczamy sobie na nim charakterystyczny punkt i zaczynamy obracać wałem korbowym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Następnie przechodzimy do obracania wału korbowego. Robimy to za środkową śrubę koła pasowego. Najczęściej występuje tylko jedno uszkodzenie i to zazwyczaj wyraźne. Oczywiście nie jest to regułą, zdarzają się również całkowicie zniszczone paski.

REKLAMA

Po dokładnych oględzinach możemy stwierdzić czy nasz pasek będzie wymagał wymiany. Jeżeli występują na nim pęknięcia, nierównomierne wytarcia, wyrwania, uszkodzenia całej powierzchni. Przechodzimy do wymiana paska wieloklinowego. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. W silnikach V6 i 1.8 Turbo wymiana jest dosyć pracochłonna i wymaga np. zdemontowania amortyzatora (V6). Mając takie typy silników potrzebne jest nam bardzo dobre zaplecze warsztatowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pozostałych jest nieco łatwiej. Na początku demontujemy górną osłonę silnika. Jeżeli występuje to również dolną. W modelach 1.9 – AGR, AHF, ASV, ALH musimy zdemontować przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on pomiędzy chłodnicą a turbiną. Teraz luzujemy napinacz obracając go zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą klucza 16.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana świec zapłonowych

Przy montażu paska musimy zwrócić uwagę, żeby był poprawnie ułożony. Nie może występować kolizja z żadnym elementem. W silnikach Diesla bez klimy zdejmowanie zaczynamy od alternatora. Montaż zaczynamy od tego samego miejsca. Na koniec odpalamy samochód i sprawdzamy czy wszystko poprawnie pracuje.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA