REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i wymiana paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Kontrola i wymiana paska wieloklinowego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli i wymiany paska wieloklinowego w Volkswagenie Golf IV/Bora.

Kontrolę i wymianę paska wieloklinowego w Volkswagenie Golfie IV / Borze zalecamy wykonać co 20 000km. Nie jest to skomplikowana operacja dlatego można ją potraktować jako dodatkową czynność inaczej wygląda sprawa wymiany. Na samym początku warto wiedzieć jak zamontowany jest nasz pasek a dokładniej, które elementy są przez niego napędzane. Praktycznie jak w większości samochodów jego długość uzależniona jest od liczby urządzeń, które musi obsłużyć.

REKLAMA

W wyżej wymienionych modelach odpowiedzialny jest za napędzanie alternatora, pompy wspomagania układu kierowniczego, wentylatora chłodnicy oraz sprężarki klimatyzacji – jeśli jest w naszym aucie. Jest on bardzo wytrzymały jednak zdarzają się pewne usterki, które dyskwalifikują go z dalszej eksploatacji. Poniżej zaprezentujemy jak dokonać poprawnej kontroli paska wieloklinowego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wtryskowego benzyny

REKLAMA

Na początku sprawdzamy dokładnie jego powierzchnie. W tym celu oznaczamy sobie na nim charakterystyczny punkt i zaczynamy obracać wałem korbowym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Następnie przechodzimy do obracania wału korbowego. Robimy to za środkową śrubę koła pasowego. Najczęściej występuje tylko jedno uszkodzenie i to zazwyczaj wyraźne. Oczywiście nie jest to regułą, zdarzają się również całkowicie zniszczone paski.

Po dokładnych oględzinach możemy stwierdzić czy nasz pasek będzie wymagał wymiany. Jeżeli występują na nim pęknięcia, nierównomierne wytarcia, wyrwania, uszkodzenia całej powierzchni. Przechodzimy do wymiana paska wieloklinowego. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. W silnikach V6 i 1.8 Turbo wymiana jest dosyć pracochłonna i wymaga np. zdemontowania amortyzatora (V6). Mając takie typy silników potrzebne jest nam bardzo dobre zaplecze warsztatowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pozostałych jest nieco łatwiej. Na początku demontujemy górną osłonę silnika. Jeżeli występuje to również dolną. W modelach 1.9 – AGR, AHF, ASV, ALH musimy zdemontować przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on pomiędzy chłodnicą a turbiną. Teraz luzujemy napinacz obracając go zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą klucza 16.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana świec zapłonowych

Przy montażu paska musimy zwrócić uwagę, żeby był poprawnie ułożony. Nie może występować kolizja z żadnym elementem. W silnikach Diesla bez klimy zdejmowanie zaczynamy od alternatora. Montaż zaczynamy od tego samego miejsca. Na koniec odpalamy samochód i sprawdzamy czy wszystko poprawnie pracuje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA