Opel Vectra B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w Oplu Vectrze B zalecamy wykonać co 20 000 km. W tej pracy nie będzie nam potrzebny duży zasób narzędzi. Najważniejszy jest podnośnik razem z dobrą latarką. Zaczynamy od sprawdzenia zawieszenia. Pierwszy krok to sprawdzenie stanu amortyzatorów. Opieramy się o narożnik auta i uginamy go. Robimy tak kilka razy, jeżeli samochód nie wraca do swojego normalnego położenia oznacza to uszkodzenie amortyzatorów. Słuchamy również, czy pozostałe elementy zawieszenia nie wydają dziwnych pisków lub trzasków. Pamiętajmy, że amortyzatory wymieniamy tylko i wyłącznie parami.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana sworzni wahaczy
REKLAMA
Wjeżdżamy samochodem na kanał, podnośnik warsztatowy lub ustawiamy go na „kobyłkach”. Oglądamy dokładnie amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan.
Teraz dokonamy sprawdzenia stanu drążków kierowniczych. Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz może to świadczyć o wybiciu drążków. Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia.
W tym momencie przechodzimy do sprawdzania układu kierowniczego. Zaczynamy od sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania. Kontroli dokonujemy poprzez sprawdzenie poziomu oleju w zbiorniczku wyrównawczym pod maską. Jeżeli jest poniżej oznaczenia MIN to musimy koniecznie wykonać dolewkę. Zalecamy oryginalny olej GM dostępny w ASO Opla.
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego
REKLAMA
Kolejny krok to sprawdzenie luzu w układzie kierowniczym. Zasada działania podobna jak wyżej, obracamy kierownicą i oceniamy wstępnie jaki może być stan. Jeśli wyczuwamy nadmierny luz powodów może być kilka. Mogą to być łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy. W najgorszym przypadku może być uszkodzona przekładania kierownicza.
Kolejny krok to uniesienia auta, pamiętajmy przy tym o zachowaniu ostrożności. Nie zapominamy o podłożeniu zabezpieczeń pod tylne koła. Na początku najłatwiejsza kontrola do wykonania, czyli wzrokowa. Sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Nie mogą być, pęknięte, przerwane lub rozczepione. Należy pamiętać, że każde zabrudzenie pogarsza smarowanie i prowadzi do bardzo szybkiego zużycia przegubu.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola paska klinowego
Ostatni krok to skontrolowanie elastycznych przewodów olejowych. Tutaj również sprawdzamy czy nie są przetarte lub nie noszą śladów zużycia. Szukamy ewentualnych śladów wycieku oleju. Najczęściej pojawiają się w okolicy gumowych osłon ochronnych przekładni kierowniczej. Powodem takiego stanu jest uszkodzenie uszczelek oleju przekładni kierowniczej. Jej również warto się przyjrzeć niewielkie „pocenie się” nie wymaga natychmiastowej naprawy.
REKLAMA
REKLAMA