Opel Vectra B: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Świece zapłonowe w Oplu Vectrze B to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Vectrach B z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest, co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy nie jest duży ok. 20zł. Dlatego można sobie pozwolić na taki wydatek raz na 4 lata.
REKLAMA
Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny klucz do świec, szczypce do zdejmowania nasadek świec oraz zestaw 4 lub 6 świec. Wszystko jest uzależnione od liczby cylindrów w naszym aucie. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.
Zobacz też: Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?
REKLAMA
Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Na przewodach znajdują się oznaczenia w postaci cyfr więc nie powinno być problemów z pomyleniem przyporządkowania do danego cylindra.
W poradniku tym przedstawimy sposób postępowania dla danych grup silników, w których metoda działania jest taka sama. Zaczniemy od silnika OHC 1.6 (X16SZR). Na początku zdejmujemy nasadki z świec zapłonowych. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Teraz za pomocą sprężonego powietrza przedmuchujemy okolice świec. Możemy to również zrobić wykorzystując odkurzacz, ważne żeby okolica była czysta. Teraz możemy wykręcić świece kluczem nasadowym 16. Pamiętajmy, żeby prowadzić go prosto, nie ukośnie.
Warto sprawdzić wygląd wykręconych świec. Mając pewną wiedzę, można odczytać z nich jaki jest faktyczny stan silnika. Poniżej krótki rozkład:
- Jasnoszare – zbyt uboga mieszanka
- Zaolejone – przerwy w pracy świecy ewentualnie zużyte pierścienie tłokowe
- Stalowoszare – prawidłowa praca
- Czarne – za bogata mieszanka
Przechodzimy do montażu świec. Wkładamy po kolei każdą razem z kluczem i dokręcamy ręcznie do momentu aż dotknie głowicy cylindrów. Przykręcamy ją momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musimy zrobić to na wyczucie. Tutaj jednak potrzebne jest pewne doświadczenie. Na koniec nakładamy nasadki świec pilnując oznaczeń na przewodach, żeby nie pomylić kolejności.
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana żarówek
REKLAMA
Przechodzimy do silników DOHC 1.6, 1.8 i 2.0 (X16XEL, X18XE1, X18XE, X20XEV). W silniku X16XEL i X18XE1 najpierw odkręcamy osłonę silnika. Teraz wykręcamy śruby modułu zapłonowego. Kolejny krok to wyjęcie modułu zapłonowego do góry. W tym celu zalecamy wkręcić odpowiednio długie śruby w celu prawidłowego złapania. Niedopuszczalne jest skośne ustawienie podczas demontażu, może dojść do uszkodzenia nasadek.
Natomiast w modelach X18XE, X20XEV) odkręcamy osłonę przewodów wysokiego napięcia. Kolejne czynności są identyczne dla X16XEL, X18XE1, X18XE, X20XEV. Ściągamy nasadki za pomocą przyrządu, który jest zaciśnięty na jednej z nasadek. Wykręcamy świece i sprawdzamy ich stan jak to miało miejsce w silniku X16SZR.
Przechodzimy do montażu świec. Wkładamy po kolei każdą razem z kluczem i dokręcamy ręcznie do momentu aż dotknie głowicy cylindrów. Przykręcamy ją momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musimy zrobić to na wyczucie. Tutaj jednak potrzebne jest pewne doświadczenie. Na koniec nakładamy nasadki świec pilnując oznaczeń na przewodach, żeby nie pomylić kolejności. Dodatkowe elementy, które zostały wymontowane, składamy w odwrotnej kolejności.
Teraz przedstawimy wymianę świec w silniku 6 cylindrowym. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Kolejny krok to zmniejszenie ciśnienia paliwa w całym obwodzie. W tym celu musimy wymontować przekaźnik pompy paliwa. Znajduje się on w skrzynce obok zbiorniczka płynu hamulcowego. W silniku 2.5 jest to ten dolny po lewej stronie stojąc przodem do auta.
Zajmiemy się teraz demontażem przewodu dolotowego tylnego rzędu cylindrów. Na początku odkręcamy przewód: podciśnienia od wspomagania hamulców, zaworu recyrkulacji spalin, regulacyjny biegu jałowego. Zdejmujemy opaski mocujące z przewodu dolotowego a następnie odkręcamy śruby mocujące do wspornika i wyjmujemy przewód. Na końcu demontujemy przewody cieczy chłodzącej ze wspornika i obudowy.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów
Przechodzimy do wymontowania przewodu dolotowego przedniego rzędu cylindrów. Odpinamy złącza wielo-stykowe od zaworów elektromagnetycznych przesłon przełączanych. Następnie wyjmujemy akumulator z samochodu. Zdejmujemy opaski mocujące z przewodu dolotowego a następnie odkręcamy śruby mocujące do wspornika i wyjmujemy przewód. Teraz demontujemy łącznik zaworu recyrkulacji spalin.
W tym momencie zdejmujemy nasadki świec zapłonowych za pomocą przyrządu, który jest na jednej z trzech nasadek. Teraz wykręcamy wszystkie świece odpowiednim kluczem do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA