REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra B: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w Oplu Vectrze B. Fot.Newspress
Wymiana świec zapłonowych w Oplu Vectrze B. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Świece zapłonowe powinny być regularnie wymieniane w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać okresowej wymiany świec zapłonowych w Oplu Vectra B.

Świece zapłonowe w Oplu Vectrze B to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Vectrach B z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest, co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy nie jest duży ok. 20zł. Dlatego można sobie pozwolić na taki wydatek raz na 4 lata.

REKLAMA

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny klucz do świec, szczypce do zdejmowania nasadek świec oraz zestaw 4 lub 6 świec. Wszystko jest uzależnione od liczby cylindrów w naszym aucie. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.

Zobacz też: Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

REKLAMA

Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Na przewodach znajdują się oznaczenia w postaci cyfr więc nie powinno być problemów z pomyleniem przyporządkowania do danego cylindra.

W poradniku tym przedstawimy sposób postępowania dla danych grup silników, w których metoda działania jest taka sama. Zaczniemy od silnika OHC 1.6 (X16SZR). Na początku zdejmujemy nasadki z świec zapłonowych. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Teraz za pomocą sprężonego powietrza przedmuchujemy okolice świec. Możemy to również zrobić wykorzystując odkurzacz, ważne żeby okolica była czysta. Teraz możemy wykręcić świece kluczem nasadowym 16. Pamiętajmy, żeby prowadzić go prosto, nie ukośnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto sprawdzić wygląd wykręconych świec. Mając pewną wiedzę, można odczytać z nich jaki jest faktyczny stan silnika. Poniżej krótki rozkład:

  • Jasnoszare – zbyt uboga mieszanka
  • Zaolejone – przerwy w pracy świecy ewentualnie zużyte pierścienie tłokowe
  • Stalowoszare – prawidłowa praca
  • Czarne – za bogata mieszanka

Przechodzimy do montażu świec. Wkładamy po kolei każdą razem z kluczem i dokręcamy ręcznie do momentu aż dotknie głowicy cylindrów. Przykręcamy ją momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musimy zrobić to na wyczucie. Tutaj jednak potrzebne jest pewne doświadczenie. Na koniec nakładamy nasadki świec pilnując oznaczeń na przewodach, żeby nie pomylić kolejności.

Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana żarówek

REKLAMA

Przechodzimy do silników DOHC 1.6, 1.8 i 2.0 (X16XEL, X18XE1, X18XE, X20XEV). W silniku X16XEL i X18XE1 najpierw odkręcamy osłonę silnika. Teraz wykręcamy śruby modułu zapłonowego. Kolejny krok to wyjęcie modułu zapłonowego do góry. W tym celu zalecamy wkręcić odpowiednio długie śruby w celu prawidłowego złapania. Niedopuszczalne jest skośne ustawienie podczas demontażu, może dojść do uszkodzenia nasadek.

Natomiast w modelach X18XE, X20XEV) odkręcamy osłonę przewodów wysokiego napięcia. Kolejne czynności są identyczne dla X16XEL, X18XE1, X18XE, X20XEV. Ściągamy nasadki za pomocą przyrządu, który jest zaciśnięty na jednej z nasadek. Wykręcamy świece i sprawdzamy ich stan jak to miało miejsce w silniku X16SZR.

Przechodzimy do montażu świec. Wkładamy po kolei każdą razem z kluczem i dokręcamy ręcznie do momentu aż dotknie głowicy cylindrów. Przykręcamy ją momentem 25Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musimy zrobić to na wyczucie. Tutaj jednak potrzebne jest pewne doświadczenie. Na koniec nakładamy nasadki świec pilnując oznaczeń na przewodach, żeby nie pomylić kolejności. Dodatkowe elementy, które zostały wymontowane, składamy w odwrotnej kolejności.

Teraz przedstawimy wymianę świec w silniku 6 cylindrowym. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Kolejny krok to zmniejszenie ciśnienia paliwa w całym obwodzie. W tym celu musimy wymontować przekaźnik pompy paliwa. Znajduje się on w skrzynce obok zbiorniczka płynu hamulcowego. W silniku 2.5 jest to ten dolny po lewej stronie stojąc przodem do auta.

Zajmiemy się teraz demontażem przewodu dolotowego tylnego rzędu cylindrów. Na początku odkręcamy przewód: podciśnienia od wspomagania hamulców, zaworu recyrkulacji spalin, regulacyjny biegu jałowego. Zdejmujemy opaski mocujące z przewodu dolotowego a następnie odkręcamy śruby mocujące do wspornika i wyjmujemy przewód. Na końcu demontujemy przewody cieczy chłodzącej ze wspornika i obudowy.

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów

Przechodzimy do wymontowania przewodu dolotowego przedniego rzędu cylindrów. Odpinamy złącza wielo-stykowe od zaworów elektromagnetycznych przesłon przełączanych. Następnie wyjmujemy akumulator z samochodu. Zdejmujemy opaski mocujące z przewodu dolotowego a następnie odkręcamy śruby mocujące do wspornika i wyjmujemy przewód. Teraz demontujemy łącznik zaworu recyrkulacji spalin.

W tym momencie zdejmujemy nasadki świec zapłonowych za pomocą przyrządu, który jest na jednej z trzech nasadek. Teraz wykręcamy wszystkie świece odpowiednim kluczem do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA