Opel Vectra B: kontrola paska klinowego

REKLAMA
REKLAMA
Sprawdzenie paska klinowego w Oplu Vectrze można dokonać podczas okresowego przeglądu, gdzie będą wymieniane filtry i płyny. Zaczynamy od silnika benzynowego. Naciąg paska jest regulowany samoczynnie. W celu przeprowadzenia kontroli nie będą nam potrzebne żadne specjalne narzędzia. Pierwszy krok to wyłączenie zapłonu. Następnie zaznaczamy dowolny punkt na pasku za pomocą kredy. Teraz obracamy wał korbowy w kierunku obrotów silnika i obserwujemy pasek. Poniżej znajduje się opis jak należy to zrobić.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Następnie przechodzimy do obracania wału korbowego. Robimy to za środkową śrubę koła pasowego. Najlepiej wykorzystać do tego klucz nasadowy 17. jeżeli będą trudności możemy dodatkowo wymontować obudowę filtru powietrza. Pamiętajmy, że nie można obracać wału korbowego za śrubę mocującą koło wałka rozrządu, doprowadzi to do zbyt dużego obciążenia paska zębatego lub łańcucha rozrządu.
Sprawdzamy dokładnie czy nie ma żadnych śladów zużycia bocznych powierzchni, oleju. Musimy się upewnić czy stan żeberek jest prawidłowy. Wszelkiego rodzaju wystrzępienia i ubytki kwalifikują nasz pasek do wymiany. Jeżeli widzimy, że jest kruchy lub zarys żeberek jest widoczny po jego drugiej stronie to również nie należy zbyt długo jeździć na takim pasku. Koszt zakupu nowego to wydatek około 60 złotych. Cena ta jest uzależniona od producenta i miejsca zakupu.
W silniku Diesla 1.7 naciąg paska należy sprawdzić samemu. Oznaki zużycia są identyczne jak w silniku benzynowym. Pamiętajmy, że zbyt słaby naciąg paska powoduje szybsze zużycie lub uszkodzenie. Zazwyczaj taki stan objawia się nieprzyjemnym piskiem. Jeśli naciągniemy go zbyt mocno to przyczynimy się do uszkodzenia łożysk.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
W celu sprawdzenia naciskamy go kciukiem w miejscu gdzie jest największa odległość pomiędzy kołami pasowymi. Prawidłowe ugięcie paska wynosi około 10 mm. Jeżeli jest znacznie więcej musimy dokonać regulacji lub wymiany paska klinowego. W silnikach wysokoprężnych 2.0 i 2.2 nie musimy dokonywać kontroli naciągu. Podobnie jak w benzynowych naciąg jest regulowany samoczynnie.
Stan paska oceniamy podobnie jak w pozostałych. Zdarzają się również przypadki uszkodzenia samonapinacza. W takim wypadku najlepiej wymienić na nowy lub używany po niedużym przebiegu.
REKLAMA
REKLAMA