Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd skrzyni biegów zalecamy wykonywać co roku, pozwoli nam to na wyeliminowanie najmniejszych usterek. W wielu przypadkach awaria skrzyni biegów potrafi unieruchomić nasz samochód. Najczęściej dzieje się to w najmniej oczekiwanym momencie.
REKLAMA
Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia szczelności przekładni. Do tego będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy, kanał lub tradycyjny lewarek z podstawkami.
Po uniesieniu samochodu przyglądamy się miejscom, w których najczęściej występują wycieki. Jest to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju oraz półosie – przy przekładni. Jeżeli nie są widoczne żadne wycieki nie musimy przeprowadzać dodatkowego testu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości musimy podjąć dodatkowe kroki.
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana filtru paliwa
REKLAMA
Pierwszy krok to dokładne umycie obudowy skrzyni biegów. Robimy to za pomocą środka do mycia na zimno (np. do silników). Preparat taki jest do kupienia na każdej stacji lub hipermarkecie za około 20zł. Wszystkie podejrzane miejsca oznaczamy kredą. Udajemy się na jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie unosimy ponownie samochód i lokalizujemy miejsca wycieków.
Teraz przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów. Kontroli dokonujemy za pomocą bagnetu umiejscowionego w przedziale silnika. Poprzez otwór, w którym się znajduje dolewamy oleju ATF (jeśli zajdzie taka potrzeba). Na początku musimy przygotować skrzynię do przeprowadzenia kontroli. Udajemy się na jazdę próbną, temperatura oleju w przekładni powinna oscylować przy 80 stopniach. Z racji dwóch skali na bagnecie jest możliwość kontroli również kiedy olej jest zimny.
Ustawiamy samochód na równej powierzchni i zaciągamy hamulec ręczny. Przełączamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia (na uruchomionym silniku). Pozostawiamy pracujący silnik na ok. 2 minuty i wyjmujemy bagnet. Wycieramy go czysta szmatką i ponownie wsadzamy. Jeżeli olej był zimny interesuje nas ta strona bagnetu gdzie jest oznaczenie „+20°C”. Na ciepłym – druga strona.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola układu hamulcowego
Poziom powinien zawierać się pomiędzy znakiem MIN i MAX. Jeżeli stan jest zbyt niski dolewamy olej poprzez otwór po bagnecie.
W manualnej skrzyni. Korek kontrolny znajduje się z boku przekładni. Najczęściej jest to śruba imbusowa. Prawidłowy poziom powinien sięgać dolnej krawędzi.
REKLAMA
REKLAMA