REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz

REKLAMA

REKLAMA

Użytkownicy samochodów rozpoczynający swoją przygodę z diagnostyką pojazdów, stają czasem przed zadaniem sprawdzenia natężenia prądu lub wielkości napięcia w obwodach elektrycznych swojego samochodu. Poniżej dowiemy się, jak używać zakresów miernika i co oznacza, że miernik należy podpiąć równolegle lub szeregowo.

Zanim przystąpimy do mierzenia czegokolwiek, zapoznajmy się z zakresami i ich oznaczeniem. Jest to o tyle ważne, że jeżeli wybierzemy zbyt niski zakres, może okazać się, że nasz miernik posłuży nam tylko ten jedyny raz. Jeżeli jego konstrukcja jest przyzwoitej jakości, w układzie znajdziemy bezpiecznik, który zapobiegnie przepaleniu układów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Jaki zakres wybrać?

W przypadku pomiarów nieznanych wartości, powinniśmy wybrać zawsze najwyższy zakres. W samochodzie mierząc napięcie w sprawnych obwodach zasilanych z akumulatora nie powinniśmy spodziewać się wartości większych, niż 14,5 [V], tak więc wybieramy zakres 20. Jeżeli podejrzewamy jednak usterkę alternatora, który miałby generować wyższe napięcie (normalnie generuje nieco powyżej 14 [V]), możemy rozpocząć pomiar na zakresie 200. W samochodzie mamy do czynienia z prądem stałym i taki też tryb wybieramy w naszym mierniku.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Mierząc natężenie prądu uważajmy przy wyborze zakresu jeszcze bardziej. Prosty miernik uniwersalny pozwala nam na mierzenie wartości maksymalnie do 10 lub 20 [A]. To oznacza, że możemy zmierzyć nim właściwie tylko prąd przepływający w samochodzie przy wyłączonych wszystkich urządzeniach. Sprawa wybrania poprawnego zakresu może być również utrudniona, jeżeli pobór prądu nie jest stały. Kiedy ustawimy od razu zakres miernika na 200 [mA], może okazać się, że bezpiecznik zostanie przepalony, ponieważ w obwodzie występują chwilowe pobory prądu rzędu 1 [A]. Stąd zawsze zaczynajmy pomiar od zakresu 10 (lub 20) i obserwujmy, czy wartość wskazywanego natężenia prądu jest stała, czy na przykład spada z pewnej wysokiej wartości. Jeżeli tak właśnie jest, może się okazać, że należy przed dalszymi pomiarami odłączyć radio lub alarm, które mogą być powodem takiego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Woltomierz podpinamy równolegle

Równoległe wpięcie miernika do obwodu oznacza, że nie przerywamy układu elektrycznego. W przypadku pomiaru napięcia na akumulatorze, czerwoną sondę miernika przykładamy do plusowej klemy lub bolca na akumulatorze, natomiast czarną sondę przykładamy do minusowej klemy lub bolca akumulatora. Mierząc napięcie alternatora czerwoną sondę przykładamy do plusowego złącza na alternatorze, a czarną do tzw. masy, czyli na przykład podłużnicy, bloku silnika, czy obudowy skrzyni biegów.

Amperomierz wpinamy szeregowo

Szeregowe wpięcie oznacza, że amperomierz staje się częścią obwodu (jednym z urządzeń obwodu). Musimy wtedy odpiąć na przykład klemę plusową od akumulatora i czarną sondę przyłożyć do tej klemy, a czerwoną sondę przyłożyć do plusowego bolca na akumulatorze.

W przypadku nowych samochodów rozłączenie obwodu może spowodować zresetowanie niektórych ustawień, a także potrzebę ponownego podania kodu radia samochodowego. Aby do tego nie doszło, warsztaty przeprowadzają pomiary natężenia miernikiem cęgowym. Zakresy miernika cęgowego pozwalają także na pomiary prądów z włączonym silnikiem i odbiornikami.

Sprawdzanie natężenia (A) - szeregowo fot. Krzysztof Bednarz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA