REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz

REKLAMA

REKLAMA

Użytkownicy samochodów rozpoczynający swoją przygodę z diagnostyką pojazdów, stają czasem przed zadaniem sprawdzenia natężenia prądu lub wielkości napięcia w obwodach elektrycznych swojego samochodu. Poniżej dowiemy się, jak używać zakresów miernika i co oznacza, że miernik należy podpiąć równolegle lub szeregowo.

Zanim przystąpimy do mierzenia czegokolwiek, zapoznajmy się z zakresami i ich oznaczeniem. Jest to o tyle ważne, że jeżeli wybierzemy zbyt niski zakres, może okazać się, że nasz miernik posłuży nam tylko ten jedyny raz. Jeżeli jego konstrukcja jest przyzwoitej jakości, w układzie znajdziemy bezpiecznik, który zapobiegnie przepaleniu układów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Jaki zakres wybrać?

W przypadku pomiarów nieznanych wartości, powinniśmy wybrać zawsze najwyższy zakres. W samochodzie mierząc napięcie w sprawnych obwodach zasilanych z akumulatora nie powinniśmy spodziewać się wartości większych, niż 14,5 [V], tak więc wybieramy zakres 20. Jeżeli podejrzewamy jednak usterkę alternatora, który miałby generować wyższe napięcie (normalnie generuje nieco powyżej 14 [V]), możemy rozpocząć pomiar na zakresie 200. W samochodzie mamy do czynienia z prądem stałym i taki też tryb wybieramy w naszym mierniku.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Mierząc natężenie prądu uważajmy przy wyborze zakresu jeszcze bardziej. Prosty miernik uniwersalny pozwala nam na mierzenie wartości maksymalnie do 10 lub 20 [A]. To oznacza, że możemy zmierzyć nim właściwie tylko prąd przepływający w samochodzie przy wyłączonych wszystkich urządzeniach. Sprawa wybrania poprawnego zakresu może być również utrudniona, jeżeli pobór prądu nie jest stały. Kiedy ustawimy od razu zakres miernika na 200 [mA], może okazać się, że bezpiecznik zostanie przepalony, ponieważ w obwodzie występują chwilowe pobory prądu rzędu 1 [A]. Stąd zawsze zaczynajmy pomiar od zakresu 10 (lub 20) i obserwujmy, czy wartość wskazywanego natężenia prądu jest stała, czy na przykład spada z pewnej wysokiej wartości. Jeżeli tak właśnie jest, może się okazać, że należy przed dalszymi pomiarami odłączyć radio lub alarm, które mogą być powodem takiego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Woltomierz podpinamy równolegle

Równoległe wpięcie miernika do obwodu oznacza, że nie przerywamy układu elektrycznego. W przypadku pomiaru napięcia na akumulatorze, czerwoną sondę miernika przykładamy do plusowej klemy lub bolca na akumulatorze, natomiast czarną sondę przykładamy do minusowej klemy lub bolca akumulatora. Mierząc napięcie alternatora czerwoną sondę przykładamy do plusowego złącza na alternatorze, a czarną do tzw. masy, czyli na przykład podłużnicy, bloku silnika, czy obudowy skrzyni biegów.

Amperomierz wpinamy szeregowo

Szeregowe wpięcie oznacza, że amperomierz staje się częścią obwodu (jednym z urządzeń obwodu). Musimy wtedy odpiąć na przykład klemę plusową od akumulatora i czarną sondę przyłożyć do tej klemy, a czerwoną sondę przyłożyć do plusowego bolca na akumulatorze.

W przypadku nowych samochodów rozłączenie obwodu może spowodować zresetowanie niektórych ustawień, a także potrzebę ponownego podania kodu radia samochodowego. Aby do tego nie doszło, warsztaty przeprowadzają pomiary natężenia miernikiem cęgowym. Zakresy miernika cęgowego pozwalają także na pomiary prądów z włączonym silnikiem i odbiornikami.

Sprawdzanie natężenia (A) - szeregowo fot. Krzysztof Bednarz
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA