REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz

REKLAMA

REKLAMA

Użytkownicy samochodów rozpoczynający swoją przygodę z diagnostyką pojazdów, stają czasem przed zadaniem sprawdzenia natężenia prądu lub wielkości napięcia w obwodach elektrycznych swojego samochodu. Poniżej dowiemy się, jak używać zakresów miernika i co oznacza, że miernik należy podpiąć równolegle lub szeregowo.

Zanim przystąpimy do mierzenia czegokolwiek, zapoznajmy się z zakresami i ich oznaczeniem. Jest to o tyle ważne, że jeżeli wybierzemy zbyt niski zakres, może okazać się, że nasz miernik posłuży nam tylko ten jedyny raz. Jeżeli jego konstrukcja jest przyzwoitej jakości, w układzie znajdziemy bezpiecznik, który zapobiegnie przepaleniu układów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Jaki zakres wybrać?

W przypadku pomiarów nieznanych wartości, powinniśmy wybrać zawsze najwyższy zakres. W samochodzie mierząc napięcie w sprawnych obwodach zasilanych z akumulatora nie powinniśmy spodziewać się wartości większych, niż 14,5 [V], tak więc wybieramy zakres 20. Jeżeli podejrzewamy jednak usterkę alternatora, który miałby generować wyższe napięcie (normalnie generuje nieco powyżej 14 [V]), możemy rozpocząć pomiar na zakresie 200. W samochodzie mamy do czynienia z prądem stałym i taki też tryb wybieramy w naszym mierniku.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Mierząc natężenie prądu uważajmy przy wyborze zakresu jeszcze bardziej. Prosty miernik uniwersalny pozwala nam na mierzenie wartości maksymalnie do 10 lub 20 [A]. To oznacza, że możemy zmierzyć nim właściwie tylko prąd przepływający w samochodzie przy wyłączonych wszystkich urządzeniach. Sprawa wybrania poprawnego zakresu może być również utrudniona, jeżeli pobór prądu nie jest stały. Kiedy ustawimy od razu zakres miernika na 200 [mA], może okazać się, że bezpiecznik zostanie przepalony, ponieważ w obwodzie występują chwilowe pobory prądu rzędu 1 [A]. Stąd zawsze zaczynajmy pomiar od zakresu 10 (lub 20) i obserwujmy, czy wartość wskazywanego natężenia prądu jest stała, czy na przykład spada z pewnej wysokiej wartości. Jeżeli tak właśnie jest, może się okazać, że należy przed dalszymi pomiarami odłączyć radio lub alarm, które mogą być powodem takiego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Woltomierz podpinamy równolegle

Równoległe wpięcie miernika do obwodu oznacza, że nie przerywamy układu elektrycznego. W przypadku pomiaru napięcia na akumulatorze, czerwoną sondę miernika przykładamy do plusowej klemy lub bolca na akumulatorze, natomiast czarną sondę przykładamy do minusowej klemy lub bolca akumulatora. Mierząc napięcie alternatora czerwoną sondę przykładamy do plusowego złącza na alternatorze, a czarną do tzw. masy, czyli na przykład podłużnicy, bloku silnika, czy obudowy skrzyni biegów.

Amperomierz wpinamy szeregowo

REKLAMA

Szeregowe wpięcie oznacza, że amperomierz staje się częścią obwodu (jednym z urządzeń obwodu). Musimy wtedy odpiąć na przykład klemę plusową od akumulatora i czarną sondę przyłożyć do tej klemy, a czerwoną sondę przyłożyć do plusowego bolca na akumulatorze.

W przypadku nowych samochodów rozłączenie obwodu może spowodować zresetowanie niektórych ustawień, a także potrzebę ponownego podania kodu radia samochodowego. Aby do tego nie doszło, warsztaty przeprowadzają pomiary natężenia miernikiem cęgowym. Zakresy miernika cęgowego pozwalają także na pomiary prądów z włączonym silnikiem i odbiornikami.

Sprawdzanie natężenia (A) - szeregowo fot. Krzysztof Bednarz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA