REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz
Sprawdzanie napięcia (V) - równolegle fot. Krzysztof Bednarz

REKLAMA

REKLAMA

Użytkownicy samochodów rozpoczynający swoją przygodę z diagnostyką pojazdów, stają czasem przed zadaniem sprawdzenia natężenia prądu lub wielkości napięcia w obwodach elektrycznych swojego samochodu. Poniżej dowiemy się, jak używać zakresów miernika i co oznacza, że miernik należy podpiąć równolegle lub szeregowo.

Zanim przystąpimy do mierzenia czegokolwiek, zapoznajmy się z zakresami i ich oznaczeniem. Jest to o tyle ważne, że jeżeli wybierzemy zbyt niski zakres, może okazać się, że nasz miernik posłuży nam tylko ten jedyny raz. Jeżeli jego konstrukcja jest przyzwoitej jakości, w układzie znajdziemy bezpiecznik, który zapobiegnie przepaleniu układów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego żarówki szybko się przepalają?

Jaki zakres wybrać?

W przypadku pomiarów nieznanych wartości, powinniśmy wybrać zawsze najwyższy zakres. W samochodzie mierząc napięcie w sprawnych obwodach zasilanych z akumulatora nie powinniśmy spodziewać się wartości większych, niż 14,5 [V], tak więc wybieramy zakres 20. Jeżeli podejrzewamy jednak usterkę alternatora, który miałby generować wyższe napięcie (normalnie generuje nieco powyżej 14 [V]), możemy rozpocząć pomiar na zakresie 200. W samochodzie mamy do czynienia z prądem stałym i taki też tryb wybieramy w naszym mierniku.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Mierząc natężenie prądu uważajmy przy wyborze zakresu jeszcze bardziej. Prosty miernik uniwersalny pozwala nam na mierzenie wartości maksymalnie do 10 lub 20 [A]. To oznacza, że możemy zmierzyć nim właściwie tylko prąd przepływający w samochodzie przy wyłączonych wszystkich urządzeniach. Sprawa wybrania poprawnego zakresu może być również utrudniona, jeżeli pobór prądu nie jest stały. Kiedy ustawimy od razu zakres miernika na 200 [mA], może okazać się, że bezpiecznik zostanie przepalony, ponieważ w obwodzie występują chwilowe pobory prądu rzędu 1 [A]. Stąd zawsze zaczynajmy pomiar od zakresu 10 (lub 20) i obserwujmy, czy wartość wskazywanego natężenia prądu jest stała, czy na przykład spada z pewnej wysokiej wartości. Jeżeli tak właśnie jest, może się okazać, że należy przed dalszymi pomiarami odłączyć radio lub alarm, które mogą być powodem takiego stanu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Woltomierz podpinamy równolegle

Równoległe wpięcie miernika do obwodu oznacza, że nie przerywamy układu elektrycznego. W przypadku pomiaru napięcia na akumulatorze, czerwoną sondę miernika przykładamy do plusowej klemy lub bolca na akumulatorze, natomiast czarną sondę przykładamy do minusowej klemy lub bolca akumulatora. Mierząc napięcie alternatora czerwoną sondę przykładamy do plusowego złącza na alternatorze, a czarną do tzw. masy, czyli na przykład podłużnicy, bloku silnika, czy obudowy skrzyni biegów.

Amperomierz wpinamy szeregowo

REKLAMA

Szeregowe wpięcie oznacza, że amperomierz staje się częścią obwodu (jednym z urządzeń obwodu). Musimy wtedy odpiąć na przykład klemę plusową od akumulatora i czarną sondę przyłożyć do tej klemy, a czerwoną sondę przyłożyć do plusowego bolca na akumulatorze.

W przypadku nowych samochodów rozłączenie obwodu może spowodować zresetowanie niektórych ustawień, a także potrzebę ponownego podania kodu radia samochodowego. Aby do tego nie doszło, warsztaty przeprowadzają pomiary natężenia miernikiem cęgowym. Zakresy miernika cęgowego pozwalają także na pomiary prądów z włączonym silnikiem i odbiornikami.

Sprawdzanie natężenia (A) - szeregowo fot. Krzysztof Bednarz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA