Opel Vectra B: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju silnikowego w Oplu Vectrze B zalecamy wykonać co roku o tej samej porze. Jeżeli robimy większe przebiegu w granicach 30 000 rocznie wówczas należy robić to 2 razy do roku. Koszt zakupu oleju jest zależny od tego jaki był wcześniej zalany (proponujemy użyć tego samego) oraz od marki. Jeśli chodzi o filtr to standardowo jest to wydatek około 20 – 30 złotych. Do przeprowadzenia wymiany będą nam potrzebne następujące narzędzia i materiały eksploatacyjne:
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów
- Podnośnik (samochodowy, warsztatowy) lub kanał rewizyjny
- Klucz taśmowy do filtrów (1.6, 2.0, 2.5 oraz 1.7 Diesel)
- Klucze nasadowe
- Torx 40
- Naczynie o pojemności do 6 litrów
- Nowy filtr oleju
- Nowy olej
- Miedziany pierścień uszczelniający
Zobacz też: Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?
REKLAMA
Na początku musimy dobrze rozgrzać silnik. W tym celu udajemy się na jazdę próbną. Prowadzimy ją do momentu aż wskazówka informująca o temperaturze płynu chłodniczego osiągnie swój nominalny zakres. Po powrocie unosimy samochód. Możemy to zrobić za pomocą podnośnika warsztatowego lub typu „żaba” i użyć dodatkowo podstawek. Wygodnym rozwiązaniem jest również skorzystanie z kanału. Pamiętajmy, że bez znaczenia, który wariant wybierzemy należy zachować dużą ostrożność (największą przy standardowym podnośniku).
Teraz podkładamy puste naczynie pod miskę olejową i wykręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo ostrożnie, rozgrzany olej może doprowadzić do poparzenia. Jeżeli w oleju znajduje się duża ilość metalowych opiłków może to świadczyć o nadmiernym zużyciu części silnika. Decydując się na naprawę należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu kanałów i przewodów olejowych. Na końcu wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego.
Przechodzimy do wymiany filtru. W wymienionych na początku artykułu silnikach używamy klucza do filtrów lub wbijamy w niego śrubokręt i przekręcamy. Nakładamy olej na gumowy pierścień uszczelniający i przykręcamy filtr ręcznie. Kiedy dotknie kadłuba silnika dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu. W silnikach z wkładką papierową odkręcamy pokrywę za pomocą klucza nasadowego i wyjmujemy filtr.
Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?
Montujemy nowy i przykręcamy pokrywę stosując nową uszczelkę. Przechodzimy do zalania silnika nowym olejem. Poniżej znajdują się wytyczne co do ilości potrzebnego oleju:
Silniki benzynowe
- Silniki 1.6 – 3.5L
- Silnik X18XE – 5.0L
- Silnik X18XE1, Z18XE – 4.3L
- Silnik X20XEV, Z22SE – 5L
- Silnik X25XE – 4.5L
- Silnik Y26SE – 4.4L
- X17DT – 5L
- Pozostałe Diesle – 5.5L
REKLAMA
REKLAMA