Opel Vectra B: kontrola układu chłodzenia
REKLAMA
REKLAMA
Nie zależnie od tego co podaje producent Vectry B, my zalecamy wykonać taki przegląd co rok o tej samej porze. Najlepiej na wiosnę kiedy nie ma wysokich temperatur. Pierwszy krok to sprawdzenie szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być one być w dobrym stanie. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany. Poniżej znajduje się opis uszkodzonych przewodów i ryzyko jakie może wystąpić jeżeli zaniechamy wymiany.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana filtra paliwa
- Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
- Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
- Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
REKLAMA
Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową.
Kolejny krok to kontrola płynu chłodniczego. W Vectrze B, podobnie jak w innych autach poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Polecamy sprawdzać poziom cieczy na zimnym silniku. Wówczas cały układ jest praktycznie pozbawiony ciśnienia. Pamiętajmy, że przy gorącym silniku poziom cieczy jest zawsze wyższy. W tym drugim przypadku istnieje również duże ryzyko poparzenia przy odkręcaniu korka zbiorniczka.
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana oleju silnikowego
Chcąc uzupełnić zbiorniczek musimy odkręcić korek (na rozgrzanym silniku robimy to bardzo ostrożnie). Nie należy przekraczać poziomu MAX. Jeżeli w układzie będzie zbyt duża ilość płynu zostanie on upuszczony poprzez korek spustowy. Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia. Po takim zabiegu zalecamy sprawdzenie poziomu płynu za kilka dni. Jeżeli znowu zauważymy ubytek to najprawdopodobniej gdzieś jest wyciek. Ubytki płynu chłodniczego mogą też świadczyć o uszkodzonym silniku.
REKLAMA
REKLAMA