REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika jest przeprowadzenie pełnej kontroli świec zapłonowych w Peugeot 205. Jednym z elementów będzie wymiana świec w Peugeot 205 w silniku benzynowym.

W modelu 205 zalecamy wymieniać świece co 80 000 km. Świece zapłonowe nie wymagają tak częstej wymiany jak w przypadku żarowych. Koszt zakupu nie jest duży. Cena jednej sztuki to wydatek ok. 20-30zł.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

  • Klucz do świec zapłonowych (na wyposażeniu pojazdu lub musimy kupić)
  • Szczypce
  • Odpowiednie świece zapłonowe

Zaczynamy od wyjęcia każdej nasadki świec ciągnąc tylko i wyłącznie za wtyczki. Nie dopuszcza się wyjmowania ich trzymając za przewody - można je zerwać. Właśnie do tego zadania bardzo przydatne okazują się szczypce. Jeżeli mamy możliwość, to przedmuchujemy wnęki świec sprężonym powietrzem, aby po wymontowaniu świec zanieczyszczenia nie wpadły do otworów. Nie każdy ma jednak dostęp do kompresora lub urządzenia generującego wyższe ciśnienie. Dla takich osób dobrym rozwiązaniem jest użycie odkurzacza z nasadką szczelinową.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku benzynowym

REKLAMA

Wykręcamy świece przy pomocy odpowiedniego klucza i sprawdzamy ich wygląd. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnych wniosków dotyczących stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- stalowo-szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno-szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe.

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

Nadszedł czas na montaż nowych świec zapłonowych. Zanim je wkręcimy warto sprawdzić przy pomocy szczelinomierza odstęp elektrod. Oczywiście montując nowe ze sklepu pomiar powinien dawać odpowiednią wartość, jednak można się upewnić co do tego. Prawidłowa wartość dla silników TU i XU: od 0,7 mm do 0,8 mm. Natomiast wymagany odstęp przy silnikach XV, XW, i XY : 0,6 mm.

Przeważnie w każdej nowej świecy producenci zachowują prawidłowy odstęp, także powyższy krok nie jest obowiązkowy. W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniej odległości pomiędzy elektrodami musimy dogiąć elektrodę boczną. Wystarczy przyginać ją dowolnym narzędziem, którym nie dokonamy niepotrzebnych szkód. Jeżeli będziemy musieli zmniejszyć szczelinę operacja będzie wyglądać nieco inaczej.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Podpieramy mały śrubokręt o krawędź gwintu świecy, lecz pod żadnym pozorem nie opieramy go o elektrodę środkową, gdyż zostanie uszkodzona. Po takich manualnych zabiegach czyścimy dokładnie gwint świecy czystą szmatką i wkręcamy je ręcznie do momentu, kiedy oprą się o głowicę. Jeżeli na początku wyczuwamy duży opór to może być znak, że wkręcamy je ukośnie lub dostało się jakieś zabrudzenie, które blokuje gwint.

Do końcowego przykręcania świec bardzo przydatny jest klucz dynamometryczny. W przypadku jego braku musimy to robić na wyczucie. Osoba z małym doświadczeniem może mieć z tym problem. Ukręcenie świecy może być bardzo drogie w skutkach. Koszt wykręcenia jednej świecy to wydatek od 200 do 400zł w zależności od regionu w którym wykonujemy taką naprawę.

Przykręcamy świece momentem 25 Nm. Ważna wskazówka dla osób nieposiadających klucza dynamometrycznego. Dokręcając świece należy obrócić ją o ok. ¼ obrotu, nie polecamy mocniejszego „dociągania”. W tym momencie nakładamy nasadki świec odpowiednio do kolejności zapłonu, czyli pierwsza świeca, trzecia świeca, czwarta świeca i druga świeca.

Kontrolujemy, czy osadzenie nasadek jest prawidłowe i solidne. Przy okazji oglądamy przewody wysokiego napięcia poprzez poruszanie ich w obie strony. Musimy sprawdzić również osadzenie każdego z przyłączy znajdującego się przy cewce zapłonowej i rozdzielaczu. W przypadku stwierdzenia usterek dokonujemy zmiany pękniętych końcówek przewodów.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Przyłącza, które są skorodowane i wilgotne trzeba oczyścić drucianą szczotką bądź papierem ściernym. Możemy także spryskać je preparatem typu „kontakt” mającym za zadanie konserwowanie styków. Jeżeli przewody i końcówki nie mają oznak zużycia nie należy ich wymieniać.

Zdarzają się przypadki, że podczas wykręcania świec jedna lub więcej stawia duży opór. Częściej zdarza się to w silnikach Diesla jednak w benzynowych również bywają takie przypadki. Wówczas mamy do wyboru 3 warianty. Możemy próbować odkręcać świecę na siłę ryzykując jej ukręcenie. Drugie rozwiązanie to oddanie auta do warsztatu mającego doświadczenie w takich przypadkach. Ostatnia metoda jest dosyć często używana przez użytkowników wielu aut z takimi problemami.

Chodzi tutaj o polewanie świecy preparatem WD40. Słuszność takiego postępowania jest dyskusyjna, jednak niejednokrotnie pomocna, mając na uwadze koszt wykręcenia ukręconej świecy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA