REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika jest przeprowadzenie pełnej kontroli świec zapłonowych w Peugeot 205. Jednym z elementów będzie wymiana świec w Peugeot 205 w silniku benzynowym.

W modelu 205 zalecamy wymieniać świece co 80 000 km. Świece zapłonowe nie wymagają tak częstej wymiany jak w przypadku żarowych. Koszt zakupu nie jest duży. Cena jednej sztuki to wydatek ok. 20-30zł.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

  • Klucz do świec zapłonowych (na wyposażeniu pojazdu lub musimy kupić)
  • Szczypce
  • Odpowiednie świece zapłonowe

Zaczynamy od wyjęcia każdej nasadki świec ciągnąc tylko i wyłącznie za wtyczki. Nie dopuszcza się wyjmowania ich trzymając za przewody - można je zerwać. Właśnie do tego zadania bardzo przydatne okazują się szczypce. Jeżeli mamy możliwość, to przedmuchujemy wnęki świec sprężonym powietrzem, aby po wymontowaniu świec zanieczyszczenia nie wpadły do otworów. Nie każdy ma jednak dostęp do kompresora lub urządzenia generującego wyższe ciśnienie. Dla takich osób dobrym rozwiązaniem jest użycie odkurzacza z nasadką szczelinową.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku benzynowym

Wykręcamy świece przy pomocy odpowiedniego klucza i sprawdzamy ich wygląd. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnych wniosków dotyczących stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- stalowo-szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno-szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe.

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

REKLAMA

Nadszedł czas na montaż nowych świec zapłonowych. Zanim je wkręcimy warto sprawdzić przy pomocy szczelinomierza odstęp elektrod. Oczywiście montując nowe ze sklepu pomiar powinien dawać odpowiednią wartość, jednak można się upewnić co do tego. Prawidłowa wartość dla silników TU i XU: od 0,7 mm do 0,8 mm. Natomiast wymagany odstęp przy silnikach XV, XW, i XY : 0,6 mm.

Przeważnie w każdej nowej świecy producenci zachowują prawidłowy odstęp, także powyższy krok nie jest obowiązkowy. W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniej odległości pomiędzy elektrodami musimy dogiąć elektrodę boczną. Wystarczy przyginać ją dowolnym narzędziem, którym nie dokonamy niepotrzebnych szkód. Jeżeli będziemy musieli zmniejszyć szczelinę operacja będzie wyglądać nieco inaczej.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Podpieramy mały śrubokręt o krawędź gwintu świecy, lecz pod żadnym pozorem nie opieramy go o elektrodę środkową, gdyż zostanie uszkodzona. Po takich manualnych zabiegach czyścimy dokładnie gwint świecy czystą szmatką i wkręcamy je ręcznie do momentu, kiedy oprą się o głowicę. Jeżeli na początku wyczuwamy duży opór to może być znak, że wkręcamy je ukośnie lub dostało się jakieś zabrudzenie, które blokuje gwint.

REKLAMA

Do końcowego przykręcania świec bardzo przydatny jest klucz dynamometryczny. W przypadku jego braku musimy to robić na wyczucie. Osoba z małym doświadczeniem może mieć z tym problem. Ukręcenie świecy może być bardzo drogie w skutkach. Koszt wykręcenia jednej świecy to wydatek od 200 do 400zł w zależności od regionu w którym wykonujemy taką naprawę.

Przykręcamy świece momentem 25 Nm. Ważna wskazówka dla osób nieposiadających klucza dynamometrycznego. Dokręcając świece należy obrócić ją o ok. ¼ obrotu, nie polecamy mocniejszego „dociągania”. W tym momencie nakładamy nasadki świec odpowiednio do kolejności zapłonu, czyli pierwsza świeca, trzecia świeca, czwarta świeca i druga świeca.

Kontrolujemy, czy osadzenie nasadek jest prawidłowe i solidne. Przy okazji oglądamy przewody wysokiego napięcia poprzez poruszanie ich w obie strony. Musimy sprawdzić również osadzenie każdego z przyłączy znajdującego się przy cewce zapłonowej i rozdzielaczu. W przypadku stwierdzenia usterek dokonujemy zmiany pękniętych końcówek przewodów.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Przyłącza, które są skorodowane i wilgotne trzeba oczyścić drucianą szczotką bądź papierem ściernym. Możemy także spryskać je preparatem typu „kontakt” mającym za zadanie konserwowanie styków. Jeżeli przewody i końcówki nie mają oznak zużycia nie należy ich wymieniać.

Zdarzają się przypadki, że podczas wykręcania świec jedna lub więcej stawia duży opór. Częściej zdarza się to w silnikach Diesla jednak w benzynowych również bywają takie przypadki. Wówczas mamy do wyboru 3 warianty. Możemy próbować odkręcać świecę na siłę ryzykując jej ukręcenie. Drugie rozwiązanie to oddanie auta do warsztatu mającego doświadczenie w takich przypadkach. Ostatnia metoda jest dosyć często używana przez użytkowników wielu aut z takimi problemami.

Chodzi tutaj o polewanie świecy preparatem WD40. Słuszność takiego postępowania jest dyskusyjna, jednak niejednokrotnie pomocna, mając na uwadze koszt wykręcenia ukręconej świecy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA