REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika jest przeprowadzenie pełnej kontroli świec zapłonowych w Peugeot 205. Jednym z elementów będzie wymiana świec w Peugeot 205 w silniku benzynowym.

W modelu 205 zalecamy wymieniać świece co 80 000 km. Świece zapłonowe nie wymagają tak częstej wymiany jak w przypadku żarowych. Koszt zakupu nie jest duży. Cena jednej sztuki to wydatek ok. 20-30zł.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

  • Klucz do świec zapłonowych (na wyposażeniu pojazdu lub musimy kupić)
  • Szczypce
  • Odpowiednie świece zapłonowe

Zaczynamy od wyjęcia każdej nasadki świec ciągnąc tylko i wyłącznie za wtyczki. Nie dopuszcza się wyjmowania ich trzymając za przewody - można je zerwać. Właśnie do tego zadania bardzo przydatne okazują się szczypce. Jeżeli mamy możliwość, to przedmuchujemy wnęki świec sprężonym powietrzem, aby po wymontowaniu świec zanieczyszczenia nie wpadły do otworów. Nie każdy ma jednak dostęp do kompresora lub urządzenia generującego wyższe ciśnienie. Dla takich osób dobrym rozwiązaniem jest użycie odkurzacza z nasadką szczelinową.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku benzynowym

REKLAMA

Wykręcamy świece przy pomocy odpowiedniego klucza i sprawdzamy ich wygląd. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnych wniosków dotyczących stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- stalowo-szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno-szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe.

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

Nadszedł czas na montaż nowych świec zapłonowych. Zanim je wkręcimy warto sprawdzić przy pomocy szczelinomierza odstęp elektrod. Oczywiście montując nowe ze sklepu pomiar powinien dawać odpowiednią wartość, jednak można się upewnić co do tego. Prawidłowa wartość dla silników TU i XU: od 0,7 mm do 0,8 mm. Natomiast wymagany odstęp przy silnikach XV, XW, i XY : 0,6 mm.

Przeważnie w każdej nowej świecy producenci zachowują prawidłowy odstęp, także powyższy krok nie jest obowiązkowy. W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniej odległości pomiędzy elektrodami musimy dogiąć elektrodę boczną. Wystarczy przyginać ją dowolnym narzędziem, którym nie dokonamy niepotrzebnych szkód. Jeżeli będziemy musieli zmniejszyć szczelinę operacja będzie wyglądać nieco inaczej.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Podpieramy mały śrubokręt o krawędź gwintu świecy, lecz pod żadnym pozorem nie opieramy go o elektrodę środkową, gdyż zostanie uszkodzona. Po takich manualnych zabiegach czyścimy dokładnie gwint świecy czystą szmatką i wkręcamy je ręcznie do momentu, kiedy oprą się o głowicę. Jeżeli na początku wyczuwamy duży opór to może być znak, że wkręcamy je ukośnie lub dostało się jakieś zabrudzenie, które blokuje gwint.

Do końcowego przykręcania świec bardzo przydatny jest klucz dynamometryczny. W przypadku jego braku musimy to robić na wyczucie. Osoba z małym doświadczeniem może mieć z tym problem. Ukręcenie świecy może być bardzo drogie w skutkach. Koszt wykręcenia jednej świecy to wydatek od 200 do 400zł w zależności od regionu w którym wykonujemy taką naprawę.

Przykręcamy świece momentem 25 Nm. Ważna wskazówka dla osób nieposiadających klucza dynamometrycznego. Dokręcając świece należy obrócić ją o ok. ¼ obrotu, nie polecamy mocniejszego „dociągania”. W tym momencie nakładamy nasadki świec odpowiednio do kolejności zapłonu, czyli pierwsza świeca, trzecia świeca, czwarta świeca i druga świeca.

Kontrolujemy, czy osadzenie nasadek jest prawidłowe i solidne. Przy okazji oglądamy przewody wysokiego napięcia poprzez poruszanie ich w obie strony. Musimy sprawdzić również osadzenie każdego z przyłączy znajdującego się przy cewce zapłonowej i rozdzielaczu. W przypadku stwierdzenia usterek dokonujemy zmiany pękniętych końcówek przewodów.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Przyłącza, które są skorodowane i wilgotne trzeba oczyścić drucianą szczotką bądź papierem ściernym. Możemy także spryskać je preparatem typu „kontakt” mającym za zadanie konserwowanie styków. Jeżeli przewody i końcówki nie mają oznak zużycia nie należy ich wymieniać.

Zdarzają się przypadki, że podczas wykręcania świec jedna lub więcej stawia duży opór. Częściej zdarza się to w silnikach Diesla jednak w benzynowych również bywają takie przypadki. Wówczas mamy do wyboru 3 warianty. Możemy próbować odkręcać świecę na siłę ryzykując jej ukręcenie. Drugie rozwiązanie to oddanie auta do warsztatu mającego doświadczenie w takich przypadkach. Ostatnia metoda jest dosyć często używana przez użytkowników wielu aut z takimi problemami.

Chodzi tutaj o polewanie świecy preparatem WD40. Słuszność takiego postępowania jest dyskusyjna, jednak niejednokrotnie pomocna, mając na uwadze koszt wykręcenia ukręconej świecy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA