REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy przeglądu układu kierowniczego w Peugeocie 205. Nie jest to trudna operacja i bez problemu poradzimy sobie z jej przeprowadzeniem.

Kontrolę układu kierowniczego w Peugeocie 205 zalecamy wykonywać co roku. Jazda z jakąkolwiek usterką może okazać się nieprzewidywalna w skutkach. Do poprawnego przeprowadzenia przeglądu nie potrzebujemy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy nam podnośnik typu „żaba” wraz z podstawkami. Opcjonalnie będzie nam potrzebny płyn do układu wspomagania. W poradniku tym zostały zamieszczone wytyczne co do wyboru odpowiedniego rodzaju płynu. Jeżeli mamy problemy z wyborem najlepiej udać się do sklepu zajmującego się sprzedażą części do Peugeota. Na początku przedstawimy plan naszego działania.

REKLAMA

REKLAMA

Najpierw zajmiemy się przegubami drążków kierowniczych. Musimy sprawdzić luz oraz zamocowanie i osłony ochronne. Potem sprawdzimy osłony przeciwpyłowe na przegubach wahacza. Kolejno kontrolujemy luz w układzie kierowniczym oraz szczelność i brak uszkodzeń mieszków. W kołach sprawdzamy luz łożysk. Jeśli chodzi o wspomaganie układu kierowniczego, to sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy brak w razie potrzeby.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek pracę musimy ustawić samochód na równej powierzchni. Najpierw podnosimy i podpieramy Peugeota 205 na podstawkach. Dla zapewnienia sobie lepszej widoczności oświetlamy lampą osłony przeciwpyłowe z lewej i z prawej strony i kontrolujemy, czy nie posiadają one znaków uszkodzeń. Podczas tej czynności musimy zwrócić uwagę na ślady smaru w okolicach osłony i w ich pobliżu. Jeśli odkryjemy jakiekolwiek uszkodzenie osłony trzeba je wymienić, ponieważ brud może zniszczyć przegub.

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenie luzów łożysk kół. Tutaj również pozostawiamy podniesiony i podparty samochód. Koła muszą mieć możliwość swobodnego obracania się. Na początku za pomocą jednej ręki odciągamy silnie górę opony na zewnątrz, a przy tym drugą ręką przyciskamy w stronę samochodu. Potem górną część opony musimy docisnąć do wewnątrz oraz w tym samym czasie odciągamy dolną część. Jeżeli wyczuwalne jest wyraźne odsunięcie, świadczy to o tym, że przednie koło ma za duży luz.. Po tym kontrolujemy drugie koło przednie i wedle potrzeby wymieniamy uszkodzone łożysko. Na koniec opuszczamy na dół samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna ważna czynność to sprawdzanie luzu w układzie kierowniczym. Rozpoczynamy od ustawienia koła kierownicy w położeniu środkowym. Otwieramy okno i ruszamy kierownicą w każdą ze stron. Podczas tej czynności luz na kole może wynosić maksymalnie około 25 mm do momentu poruszenia się kół. Kiedy zauważymy, że luz jest zbyt duży to trzeba ponownie sprawdzić drążki, przekładnię kierowniczą oraz luzy łożysk kół przednich.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Kolejna czynność to sprawdzanie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Nie będziemy potrzebować do tego specjalistycznych narzędzi, jednak niezbędny będzie olej ATF, który dopuszcza firma Peugeot. Poziom oleju, jaki jest w zespole wspomagania trzeba kontrolować co 10 000 km. W autach posiadających urządzenie klimatyzacyjne zbiorniczek wyrównawczy jest rozdzielony z pompą. Oznaczenia prawidłowego poziomu są widoczne na zbiorniczku, a nie na mierniku w pokrywie.

Są dwa warianty sprawdzania poziomu oleju. Pierwszy z nich to podczas nagrzanego oleju i drugi, kiedy jest zimny – przebieg działania jest identyczny. Temperatura nagrzanego oleju powinna wynosić +80°C., natomiast temperatura zimnego powinna wynosić tyle, co temperatura otoczenia. Gdy mamy unieruchomiony silnik i koła przednie ustawione na wprost możemy zdemontować pokrywę zbiorniczka. Bagnet znajdujący się w pokrywie czyścimy czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.

Wkładamy pokrywę wraz z bagnetem i wyjmujemy. Wtedy poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na pręcie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy brak oleju. Możemy dolewać tylko olej ATF ( Automatic Transmission Fluid ) zawierającym oznaczenie ”Dexron II”. Firma PEUGEOT poleca ESSO ATF Dexron II D 21065 albo SHELL ATF Dexron II D 20137/D 21774/D 21666. Za każdym razem dolewamy wyłącznie świeży olej, dlatego że nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zakłócenia w pracy wspomagania.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Cała pojemność układu wynosi około 0,7 litra. W razie potrzeby uzupełniamy braki oleju do momentu, aż upewnimy się, że jego poziom znajdzie się między znakami. W tym momencie podczas pracującego silnika kilka razy obracamy koło kierownicy w dwie strony do oporu. Celem takiego zabiegu jest odpowietrzenie układu. Wyłączamy silnik i zakręcamy korek wyrównawczy.

Zbyt duży ubytek płynu może świadczyć o nieszczelności w układzie. W takim wypadku nie zalecamy bagatelizować tego problemu. Wspomaganie będzie pracować nadal, jednak niski stan płynu doprowadzi do bardzo szybkiego zużycia. Jeżeli przejdziemy przez wszystkie punkty tego poradnika i nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości to możemy być pewni, że układ kierowniczy nas nie zawiedzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA