REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy przeglądu układu kierowniczego w Peugeocie 205. Nie jest to trudna operacja i bez problemu poradzimy sobie z jej przeprowadzeniem.

REKLAMA

Kontrolę układu kierowniczego w Peugeocie 205 zalecamy wykonywać co roku. Jazda z jakąkolwiek usterką może okazać się nieprzewidywalna w skutkach. Do poprawnego przeprowadzenia przeglądu nie potrzebujemy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy nam podnośnik typu „żaba” wraz z podstawkami. Opcjonalnie będzie nam potrzebny płyn do układu wspomagania. W poradniku tym zostały zamieszczone wytyczne co do wyboru odpowiedniego rodzaju płynu. Jeżeli mamy problemy z wyborem najlepiej udać się do sklepu zajmującego się sprzedażą części do Peugeota. Na początku przedstawimy plan naszego działania.

REKLAMA

Najpierw zajmiemy się przegubami drążków kierowniczych. Musimy sprawdzić luz oraz zamocowanie i osłony ochronne. Potem sprawdzimy osłony przeciwpyłowe na przegubach wahacza. Kolejno kontrolujemy luz w układzie kierowniczym oraz szczelność i brak uszkodzeń mieszków. W kołach sprawdzamy luz łożysk. Jeśli chodzi o wspomaganie układu kierowniczego, to sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy brak w razie potrzeby.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

REKLAMA

Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek pracę musimy ustawić samochód na równej powierzchni. Najpierw podnosimy i podpieramy Peugeota 205 na podstawkach. Dla zapewnienia sobie lepszej widoczności oświetlamy lampą osłony przeciwpyłowe z lewej i z prawej strony i kontrolujemy, czy nie posiadają one znaków uszkodzeń. Podczas tej czynności musimy zwrócić uwagę na ślady smaru w okolicach osłony i w ich pobliżu. Jeśli odkryjemy jakiekolwiek uszkodzenie osłony trzeba je wymienić, ponieważ brud może zniszczyć przegub.

Przechodzimy do sprawdzenie luzów łożysk kół. Tutaj również pozostawiamy podniesiony i podparty samochód. Koła muszą mieć możliwość swobodnego obracania się. Na początku za pomocą jednej ręki odciągamy silnie górę opony na zewnątrz, a przy tym drugą ręką przyciskamy w stronę samochodu. Potem górną część opony musimy docisnąć do wewnątrz oraz w tym samym czasie odciągamy dolną część. Jeżeli wyczuwalne jest wyraźne odsunięcie, świadczy to o tym, że przednie koło ma za duży luz.. Po tym kontrolujemy drugie koło przednie i wedle potrzeby wymieniamy uszkodzone łożysko. Na koniec opuszczamy na dół samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna ważna czynność to sprawdzanie luzu w układzie kierowniczym. Rozpoczynamy od ustawienia koła kierownicy w położeniu środkowym. Otwieramy okno i ruszamy kierownicą w każdą ze stron. Podczas tej czynności luz na kole może wynosić maksymalnie około 25 mm do momentu poruszenia się kół. Kiedy zauważymy, że luz jest zbyt duży to trzeba ponownie sprawdzić drążki, przekładnię kierowniczą oraz luzy łożysk kół przednich.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Kolejna czynność to sprawdzanie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Nie będziemy potrzebować do tego specjalistycznych narzędzi, jednak niezbędny będzie olej ATF, który dopuszcza firma Peugeot. Poziom oleju, jaki jest w zespole wspomagania trzeba kontrolować co 10 000 km. W autach posiadających urządzenie klimatyzacyjne zbiorniczek wyrównawczy jest rozdzielony z pompą. Oznaczenia prawidłowego poziomu są widoczne na zbiorniczku, a nie na mierniku w pokrywie.

Są dwa warianty sprawdzania poziomu oleju. Pierwszy z nich to podczas nagrzanego oleju i drugi, kiedy jest zimny – przebieg działania jest identyczny. Temperatura nagrzanego oleju powinna wynosić +80°C., natomiast temperatura zimnego powinna wynosić tyle, co temperatura otoczenia. Gdy mamy unieruchomiony silnik i koła przednie ustawione na wprost możemy zdemontować pokrywę zbiorniczka. Bagnet znajdujący się w pokrywie czyścimy czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.

Wkładamy pokrywę wraz z bagnetem i wyjmujemy. Wtedy poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na pręcie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy brak oleju. Możemy dolewać tylko olej ATF ( Automatic Transmission Fluid ) zawierającym oznaczenie ”Dexron II”. Firma PEUGEOT poleca ESSO ATF Dexron II D 21065 albo SHELL ATF Dexron II D 20137/D 21774/D 21666. Za każdym razem dolewamy wyłącznie świeży olej, dlatego że nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zakłócenia w pracy wspomagania.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Cała pojemność układu wynosi około 0,7 litra. W razie potrzeby uzupełniamy braki oleju do momentu, aż upewnimy się, że jego poziom znajdzie się między znakami. W tym momencie podczas pracującego silnika kilka razy obracamy koło kierownicy w dwie strony do oporu. Celem takiego zabiegu jest odpowietrzenie układu. Wyłączamy silnik i zakręcamy korek wyrównawczy.

Zbyt duży ubytek płynu może świadczyć o nieszczelności w układzie. W takim wypadku nie zalecamy bagatelizować tego problemu. Wspomaganie będzie pracować nadal, jednak niski stan płynu doprowadzi do bardzo szybkiego zużycia. Jeżeli przejdziemy przez wszystkie punkty tego poradnika i nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości to możemy być pewni, że układ kierowniczy nas nie zawiedzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

REKLAMA

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA