REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Robert Kuśpiel
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym dokonamy przeglądu układu kierowniczego w Peugeocie 205. Nie jest to trudna operacja i bez problemu poradzimy sobie z jej przeprowadzeniem.

REKLAMA

Kontrolę układu kierowniczego w Peugeocie 205 zalecamy wykonywać co roku. Jazda z jakąkolwiek usterką może okazać się nieprzewidywalna w skutkach. Do poprawnego przeprowadzenia przeglądu nie potrzebujemy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy nam podnośnik typu „żaba” wraz z podstawkami. Opcjonalnie będzie nam potrzebny płyn do układu wspomagania. W poradniku tym zostały zamieszczone wytyczne co do wyboru odpowiedniego rodzaju płynu. Jeżeli mamy problemy z wyborem najlepiej udać się do sklepu zajmującego się sprzedażą części do Peugeota. Na początku przedstawimy plan naszego działania.

REKLAMA

Najpierw zajmiemy się przegubami drążków kierowniczych. Musimy sprawdzić luz oraz zamocowanie i osłony ochronne. Potem sprawdzimy osłony przeciwpyłowe na przegubach wahacza. Kolejno kontrolujemy luz w układzie kierowniczym oraz szczelność i brak uszkodzeń mieszków. W kołach sprawdzamy luz łożysk. Jeśli chodzi o wspomaganie układu kierowniczego, to sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy brak w razie potrzeby.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

REKLAMA

Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek pracę musimy ustawić samochód na równej powierzchni. Najpierw podnosimy i podpieramy Peugeota 205 na podstawkach. Dla zapewnienia sobie lepszej widoczności oświetlamy lampą osłony przeciwpyłowe z lewej i z prawej strony i kontrolujemy, czy nie posiadają one znaków uszkodzeń. Podczas tej czynności musimy zwrócić uwagę na ślady smaru w okolicach osłony i w ich pobliżu. Jeśli odkryjemy jakiekolwiek uszkodzenie osłony trzeba je wymienić, ponieważ brud może zniszczyć przegub.

Przechodzimy do sprawdzenie luzów łożysk kół. Tutaj również pozostawiamy podniesiony i podparty samochód. Koła muszą mieć możliwość swobodnego obracania się. Na początku za pomocą jednej ręki odciągamy silnie górę opony na zewnątrz, a przy tym drugą ręką przyciskamy w stronę samochodu. Potem górną część opony musimy docisnąć do wewnątrz oraz w tym samym czasie odciągamy dolną część. Jeżeli wyczuwalne jest wyraźne odsunięcie, świadczy to o tym, że przednie koło ma za duży luz.. Po tym kontrolujemy drugie koło przednie i wedle potrzeby wymieniamy uszkodzone łożysko. Na koniec opuszczamy na dół samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna ważna czynność to sprawdzanie luzu w układzie kierowniczym. Rozpoczynamy od ustawienia koła kierownicy w położeniu środkowym. Otwieramy okno i ruszamy kierownicą w każdą ze stron. Podczas tej czynności luz na kole może wynosić maksymalnie około 25 mm do momentu poruszenia się kół. Kiedy zauważymy, że luz jest zbyt duży to trzeba ponownie sprawdzić drążki, przekładnię kierowniczą oraz luzy łożysk kół przednich.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Kolejna czynność to sprawdzanie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Nie będziemy potrzebować do tego specjalistycznych narzędzi, jednak niezbędny będzie olej ATF, który dopuszcza firma Peugeot. Poziom oleju, jaki jest w zespole wspomagania trzeba kontrolować co 10 000 km. W autach posiadających urządzenie klimatyzacyjne zbiorniczek wyrównawczy jest rozdzielony z pompą. Oznaczenia prawidłowego poziomu są widoczne na zbiorniczku, a nie na mierniku w pokrywie.

Są dwa warianty sprawdzania poziomu oleju. Pierwszy z nich to podczas nagrzanego oleju i drugi, kiedy jest zimny – przebieg działania jest identyczny. Temperatura nagrzanego oleju powinna wynosić +80°C., natomiast temperatura zimnego powinna wynosić tyle, co temperatura otoczenia. Gdy mamy unieruchomiony silnik i koła przednie ustawione na wprost możemy zdemontować pokrywę zbiorniczka. Bagnet znajdujący się w pokrywie czyścimy czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.

Wkładamy pokrywę wraz z bagnetem i wyjmujemy. Wtedy poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na pręcie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy brak oleju. Możemy dolewać tylko olej ATF ( Automatic Transmission Fluid ) zawierającym oznaczenie ”Dexron II”. Firma PEUGEOT poleca ESSO ATF Dexron II D 21065 albo SHELL ATF Dexron II D 20137/D 21774/D 21666. Za każdym razem dolewamy wyłącznie świeży olej, dlatego że nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zakłócenia w pracy wspomagania.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Cała pojemność układu wynosi około 0,7 litra. W razie potrzeby uzupełniamy braki oleju do momentu, aż upewnimy się, że jego poziom znajdzie się między znakami. W tym momencie podczas pracującego silnika kilka razy obracamy koło kierownicy w dwie strony do oporu. Celem takiego zabiegu jest odpowietrzenie układu. Wyłączamy silnik i zakręcamy korek wyrównawczy.

Zbyt duży ubytek płynu może świadczyć o nieszczelności w układzie. W takim wypadku nie zalecamy bagatelizować tego problemu. Wspomaganie będzie pracować nadal, jednak niski stan płynu doprowadzi do bardzo szybkiego zużycia. Jeżeli przejdziemy przez wszystkie punkty tego poradnika i nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości to możemy być pewni, że układ kierowniczy nas nie zawiedzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA