BMW E39: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie paska wieloklinowego
REKLAMA
REKLAMA
Producent zaleca wymianę świec zapłonowych oraz przegląd paska wieloklinowego co 20 000km. Oczywiście można zachować pewną tolerancję i trochę wydłużyć ten okres np. o 5 tys. km.
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz do świec zapłonowych 16 (powinien być w wyposażeniu samochodu)
• Klucz nasadowy 10
• Komplet świec
Jeśli chodzi o zakup świec do BMW E39- mamy duży wybór. Ceny zaczynają się już od 12 zł w górę. Jak widać częste wymiany nie obciążą znacząco naszego budżetu. Całą operację należy przeprowadzać na zimnym silniku BMW. Najłatwiejszy sposób na sprawdzenie czy warunki są już odpowiednie to dotknięcie go ręką. Jeżeli nie ma ryzyka poparzenia, przystępujemy do pracy.
Zobacz też: Jak wymienić pasek wielorowkowy w Alfie Romeo?
REKLAMA
Zaczynamy od wymontowania cewek zapłonowych. Wyłączamy zapłon i otwieramy maskę. Podważamy i wyjmujemy pokrywki śrub mocujących pokrywę. Odkręcamy dwie śruby i zdejmujemy pokrywę wlewu oleju i osłonę głowicy cylindrów. Ściągamy złącze ze wszystkich cewek i odkręcamy dwie śruby mocujące przy każdej cewce. Teraz możemy swobodnie je wyjąć.
Należy pamiętać, że przy cewkach zapłonowych cylindra 1 i 6 znajdują się przewody masy pokrywy głowicy cylindrów. W silniku z metalową pokrywą głowicy cylindrów przewód masy jest między 2 i 3 cylindrem. Czyścimy dokładnie miejsce wokół świec zapłonowych i przystępujemy do wykręcenia. Robimy to tylko i wyłącznie przeznaczonym do tego kluczem.
Po demontażu dokładnie oglądamy ich stan. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać kondycję naszego silnika. Jeżeli stożek izolatora świecy jest biały, czysty i bez osadów oznacza to zbyt ubogą mieszankę. W przypadku czarnego, twardego osadu można twierdzić, że mieszanka jest zbyt bogata. Jeżeli dostrzegamy olej na świecy, świadczy to o dużym zużyciu silnika BMW. Stożek z brązowym lub szarobrązowym osadem wskazuje na prawidłowy stan silnika.
Zobacz też: Co zrobić z ukręconą świecą żarową?
REKLAMA
Nowe świece zaczynamy wkręcać ręcznie, następnie dokręcamy momentem 25 Nm.
Przy okazji warto sprawdzić stan paska wieloklinowego. Warto wiedzieć, że naciąg jego realizowany jest przez samoczynny napinacz, przez co nie ma konieczności sprawdzania naciągu. Pozostaje nam wzrokowe sprawdzenie. Szukamy ewentualnych przetarć, pęknięć, ukruszeń bocznych na pasku wieloklinowym.
W przypadku stwierdzenia takich defektów musimy jak najszybciej wymienić pasek wieloklinowy. Kontrolując jego stan co 20 000 km, jesteśmy w stanie ograniczyć do minimum prawdopodobieństwo jego awarii.
Zobacz też: BMW E39: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA