BMW E39: plan czynności obsługowych co 20 000 km
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli ktoś pokonuje 20 000 km rocznie, przegląd ten można nazwać corocznym. W poradniku tym przedstawimy standardowy plan działania. Wszystkie przedstawione przez nas czynności względem BMW E39 są możliwe do wykonania we własnym zakresie.
REKLAMA
Zobacz też: BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego
Silnik
Przegląd zaczynamy od silnika i układu wylotowego. Jeżeli mamy taką możliwość to podłączamy się pod komputer diagnostyczny w celu odczytania błędów.
Wymieniamy olej silnikowy wraz z filtrem. W silniku BMW sprawdzamy świece zapłonowe lub żarowe w zależności od typu silnika. Wymieniamy filtr powietrza. Kontrolujemy dokładnie pasek klinowy, szukamy ewentualnych uszkodzeń. Przechodzimy do układu chłodzenia. Tutaj sprawdzamy czy nie ma wycieków oraz czy stan płynu jest prawidłowy. Na koniec oglądamy dokładnie cały silnik szukając ewentualnych śladów oleju.
Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?
Skrzynia biegów, sprzęgło
W tym punkcie przeglądu opieramy się głównie na kontroli wzrokowej. Zaczynamy od sprzęgła, sprawdzamy szczelność wszystkich przewodów (giętkich i sztywnych). Oglądamy dokładnie skrzynię biegów pod kątem ewentualnych wycieków. Na koniec poddajemy kontroli półosie naszego BMW serii 5. Sprawdzamy osłony pod względem uszkodzeń i szczelności. Wszystkie te czynności najlepiej wykonywać przy uniesionym samochodzie.
Zawieszenie wraz z układem kierowniczym
Zaczynamy od sprawdzenia przegubów drążków kierowniczych i wahaczy przyglądając się dokładnie osłonom ochronnym. Oglądamy amortyzatory, dociskamy narożnik auta kilka razy i obserwujemy czy wróci na swoje położenie. Sprawdzamy poziom oleju w zbiorniku od wspomagania układu kierowniczego. Kontrolujemy pod względem wycieków: przekładnię, pompę oraz przewody BMW.
Nadwozie
Zaczynamy od przesmarowania i skontrolowania wszystkich zawiasów drzwi, maski, klapy bagażnika. Następnie prowadzimy oględziny całej karoserii pod względem korozji. Małe ogniska jesteśmy w stanie usunąć we własnym zakresie. Z większymi uszkodzeniami jesteśmy zmuszeni udać się do lakiernika. Na sam koniec wymieniamy wkład filtra przeciwpyłkowego.
Zobacz też: Jak skutecznie woskować auto?
Hamulce i koła
Zaczynamy od układu hamulcowego. Sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku, grubość klocków oraz tarcz. Zaciągamy hamulec ręczny i kontrolujemy skok dźwigni. Jeżeli jest taka potrzeba regulujemy ją. Następnie sprawdzamy wszystkie przewody hamulcowe. Na koniec oglądamy każde koło z osobna. Sprawdzamy, czy nie widać uszkodzeń na felgach i oponach. Kontrolujemy stan bieżnika i sprawdzamy ciśnienie.
Ostatni punkt to sprawdzenie całego oświetlenia. Wykonując taki przegląd jesteśmy w stanie przewidzieć konieczność wymiany danego podzespołu.
REKLAMA
REKLAMA