REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.

REKLAMA

REKLAMA

Ciecz chłodząca powinna być wymieniana w równych odstępach czasu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn chłodniczy w BMW E39.

W BMW serii 5 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Duży śrubokręt
• Zestaw kluczy nasadowych
• Płyn chłodniczy
• Puste naczynie
• Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego

Zobacz też: BMW E39: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie paska wieloklinowego

Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany dla BMW zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5-litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40 zł wzwyż.

REKLAMA

Pojemności układu chłodzenia
• 520i, 523i, 525i, 528i, 530i – 10.5l
• 535i, 540i – 12l
• 520d – 8.4l
• 525tds – 10l
• 525d, 530d – 9.2l

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym przykrywamy alternator za pomocą torby plastikowej, żeby uniknąć przypadkowego zamoczenia. Obracamy bardzo delikatnie pokrywę zbiornika w lewo, żeby zmniejszyć ciśnienie w układzie chłodzenia. W przypadku, kiedy silnik jest gorący zalecamy wykonywać tę czynność przez szmatkę. Istnieje bowiem duże ryzyko poparzenia.

Zobacz też: Jaki wybrać płyn do chłodnicy? 

W silniku BMW E39 M54 i BMW E39 M62 należy poluzować śrubę odpowietrzającą obok pokrywy wlewu. Unosimy samochód za pomocą podnośnika warsztatowego, wjeżdżamy na kanał lub ustawiamy auto na podstawkach. Demontujemy dolną osłonę silnika i podstawiamy czyste naczynie pod chłodnicę. U jej dołu znajduje się korek spustowy, który wykręcamy za pomocą dużego śrubokręta.

Podkładamy kolejne naczynie pod silnik i odkręcamy korek spustowy na kadłubie silnika – znajduje się on pod kolektorem wylotowym. W BMW E39 M62 znajduje się on po lewej i prawej stronie kadłuba silnika. Jak spłynie cała ciecz zakręcamy korek spustowy na kadłubie silnika (pamiętajmy o montażu nowej uszczelki) i u dołu chłodnicy. Przystępujemy do napełnienia układu chłodzącego.

Silnik benzynowy

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność i włączamy zapłon. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy cieczy w silniku BMW E39 M62. Odkręcamy śrubę odpowietrzającą na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W silniku BMW E39 M52 odkręcamy śrubę odpowietrzającą na przewodzie cieczy chłodzącej obok filtru oleju.

Zobacz też: BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego

Wlewamy płyn chłodzący do zbiorniczka wyrównawczego i obserwujemy czy wypływają pęcherzyki powietrza przy śrubie odpowietrzającej. Jeżeli ich nie ma, zakręcamy ją i napełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu. Teraz otwieramy (nie do końca) pokrywę zbiornika wyrównawczego. Uruchamiamy silnik BMW i wciskamy krótko pedał gazu ok. 3 – 4 razy. Silnik musi osiągnąć ok. 4500 – 5000 tys. obrotów.

W przypadku obniżenia się poziomu cieczy należy dolać brakującą różnicę. Zamykamy zbiornik i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. Można to rozpoznać po giętkim przewodzie cieczy chłodzącej prowadzącym do chłodnicy. Staje się on ciepły. Gasimy silnik i czekamy aż płyn ostygnie i ponownie sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku.

Jeżeli mamy typ przezroczysty poziom płynu powinien się znajdować przy znaku „KALT/COLD”. Jeśli jest taka potrzeba uzupełniamy. W czarnym zbiorniczku wyrównawczym otwieramy delikatnie pokrywę i przystępujemy do sprawdzania. Na górnym końcu czerwonego pływaka znajduje się kula, która powinna być w jednej płaszczyźnie z górną krawędzią zbiornika wyrównawczego. Jeżeli jest taka konieczność to dolewamy cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?   

Silnik wysokoprężny

Posiadacze modelu 525tds (silnik M51) mają nieco ułatwione zadanie. Odpowietrzanie odbywa się samoczynnie poprzez górny przewód prowadzący do oddzielnego zbiornika wyrównawczego. Pozbawiony jest on również śrub odpowietrzających. W pozostałych modelach BMW występują i to właśnie od nich zaczynamy naszą pracę. Pierwszy krok to poluzowanie śruby odpowietrzającej znajduje się ona na sztywnym przewodzie cieczy chłodzącej.

Demontujemy filtr powietrza i luzujemy kolejny odpowietrznik tym razem na dogrzewaczu. Napełniamy zbiornik wyrównawczy świeżym płynem do momentu aż ciecz będzie pozbawiona pęcherzyków powietrza. Będzie to widoczne przy śrubie odpowietrzającej. Po uzyskaniu takiego stanu zakręcamy je i napełniamy układ do odpowiedniego poziomu. Zdejmujemy torbę z alternatora, otwieramy zbiornik i uruchamiamy silnik BMW.

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy płynu chłodzącego. Uzupełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu i pozostawiamy auto na biegu jałowym do momentu aż nie będzie wymagane dalsze dolewanie płynu. Zakręcamy zbiornik i wciskamy dwukrotnie pedał gazu do osiągnięcia obrotów rzędu 2500.

Odkręcamy ponownie śrubę odpowietrzającą przy dogrzewaczu na tak długo aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Gasimy silnik i ustawiamy temperaturę ogrzewania na możliwie najniższą. Czekamy ok. 3 minut aż przestanie pracować dodatkowa pompa cieczy w dogrzewaczu. Uruchomiamy silnik bez włączonego ogrzewania. Otwieramy zbiornik wyrównawczy i dolewamy płynu chłodzącego do odpowiedniego stanu. Robimy to na uruchomionym silniku.

Wyłączamy silnik i czekamy aż płyn ostygnie. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom cieczy chłodzącej w naszym BMW E39.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA