REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.

REKLAMA

REKLAMA

Ciecz chłodząca powinna być wymieniana w równych odstępach czasu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn chłodniczy w BMW E39.

W BMW serii 5 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Duży śrubokręt
• Zestaw kluczy nasadowych
• Płyn chłodniczy
• Puste naczynie
• Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego

Zobacz też: BMW E39: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie paska wieloklinowego

Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany dla BMW zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5-litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40 zł wzwyż.

Pojemności układu chłodzenia
• 520i, 523i, 525i, 528i, 530i – 10.5l
• 535i, 540i – 12l
• 520d – 8.4l
• 525tds – 10l
• 525d, 530d – 9.2l

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym przykrywamy alternator za pomocą torby plastikowej, żeby uniknąć przypadkowego zamoczenia. Obracamy bardzo delikatnie pokrywę zbiornika w lewo, żeby zmniejszyć ciśnienie w układzie chłodzenia. W przypadku, kiedy silnik jest gorący zalecamy wykonywać tę czynność przez szmatkę. Istnieje bowiem duże ryzyko poparzenia.

Zobacz też: Jaki wybrać płyn do chłodnicy? 

REKLAMA

W silniku BMW E39 M54 i BMW E39 M62 należy poluzować śrubę odpowietrzającą obok pokrywy wlewu. Unosimy samochód za pomocą podnośnika warsztatowego, wjeżdżamy na kanał lub ustawiamy auto na podstawkach. Demontujemy dolną osłonę silnika i podstawiamy czyste naczynie pod chłodnicę. U jej dołu znajduje się korek spustowy, który wykręcamy za pomocą dużego śrubokręta.

Podkładamy kolejne naczynie pod silnik i odkręcamy korek spustowy na kadłubie silnika – znajduje się on pod kolektorem wylotowym. W BMW E39 M62 znajduje się on po lewej i prawej stronie kadłuba silnika. Jak spłynie cała ciecz zakręcamy korek spustowy na kadłubie silnika (pamiętajmy o montażu nowej uszczelki) i u dołu chłodnicy. Przystępujemy do napełnienia układu chłodzącego.

Silnik benzynowy

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność i włączamy zapłon. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy cieczy w silniku BMW E39 M62. Odkręcamy śrubę odpowietrzającą na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W silniku BMW E39 M52 odkręcamy śrubę odpowietrzającą na przewodzie cieczy chłodzącej obok filtru oleju.

Zobacz też: BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego

REKLAMA

Wlewamy płyn chłodzący do zbiorniczka wyrównawczego i obserwujemy czy wypływają pęcherzyki powietrza przy śrubie odpowietrzającej. Jeżeli ich nie ma, zakręcamy ją i napełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu. Teraz otwieramy (nie do końca) pokrywę zbiornika wyrównawczego. Uruchamiamy silnik BMW i wciskamy krótko pedał gazu ok. 3 – 4 razy. Silnik musi osiągnąć ok. 4500 – 5000 tys. obrotów.

W przypadku obniżenia się poziomu cieczy należy dolać brakującą różnicę. Zamykamy zbiornik i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. Można to rozpoznać po giętkim przewodzie cieczy chłodzącej prowadzącym do chłodnicy. Staje się on ciepły. Gasimy silnik i czekamy aż płyn ostygnie i ponownie sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku.

Jeżeli mamy typ przezroczysty poziom płynu powinien się znajdować przy znaku „KALT/COLD”. Jeśli jest taka potrzeba uzupełniamy. W czarnym zbiorniczku wyrównawczym otwieramy delikatnie pokrywę i przystępujemy do sprawdzania. Na górnym końcu czerwonego pływaka znajduje się kula, która powinna być w jednej płaszczyźnie z górną krawędzią zbiornika wyrównawczego. Jeżeli jest taka konieczność to dolewamy cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?   

Silnik wysokoprężny

Posiadacze modelu 525tds (silnik M51) mają nieco ułatwione zadanie. Odpowietrzanie odbywa się samoczynnie poprzez górny przewód prowadzący do oddzielnego zbiornika wyrównawczego. Pozbawiony jest on również śrub odpowietrzających. W pozostałych modelach BMW występują i to właśnie od nich zaczynamy naszą pracę. Pierwszy krok to poluzowanie śruby odpowietrzającej znajduje się ona na sztywnym przewodzie cieczy chłodzącej.

Demontujemy filtr powietrza i luzujemy kolejny odpowietrznik tym razem na dogrzewaczu. Napełniamy zbiornik wyrównawczy świeżym płynem do momentu aż ciecz będzie pozbawiona pęcherzyków powietrza. Będzie to widoczne przy śrubie odpowietrzającej. Po uzyskaniu takiego stanu zakręcamy je i napełniamy układ do odpowiedniego poziomu. Zdejmujemy torbę z alternatora, otwieramy zbiornik i uruchamiamy silnik BMW.

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy płynu chłodzącego. Uzupełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu i pozostawiamy auto na biegu jałowym do momentu aż nie będzie wymagane dalsze dolewanie płynu. Zakręcamy zbiornik i wciskamy dwukrotnie pedał gazu do osiągnięcia obrotów rzędu 2500.

Odkręcamy ponownie śrubę odpowietrzającą przy dogrzewaczu na tak długo aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Gasimy silnik i ustawiamy temperaturę ogrzewania na możliwie najniższą. Czekamy ok. 3 minut aż przestanie pracować dodatkowa pompa cieczy w dogrzewaczu. Uruchomiamy silnik bez włączonego ogrzewania. Otwieramy zbiornik wyrównawczy i dolewamy płynu chłodzącego do odpowiedniego stanu. Robimy to na uruchomionym silniku.

Wyłączamy silnik i czekamy aż płyn ostygnie. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom cieczy chłodzącej w naszym BMW E39.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA