REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.

REKLAMA

REKLAMA

Ciecz chłodząca powinna być wymieniana w równych odstępach czasu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn chłodniczy w BMW E39.

W BMW serii 5 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Duży śrubokręt
• Zestaw kluczy nasadowych
• Płyn chłodniczy
• Puste naczynie
• Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego

Zobacz też: BMW E39: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie paska wieloklinowego

Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany dla BMW zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5-litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40 zł wzwyż.

Pojemności układu chłodzenia
• 520i, 523i, 525i, 528i, 530i – 10.5l
• 535i, 540i – 12l
• 520d – 8.4l
• 525tds – 10l
• 525d, 530d – 9.2l

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym przykrywamy alternator za pomocą torby plastikowej, żeby uniknąć przypadkowego zamoczenia. Obracamy bardzo delikatnie pokrywę zbiornika w lewo, żeby zmniejszyć ciśnienie w układzie chłodzenia. W przypadku, kiedy silnik jest gorący zalecamy wykonywać tę czynność przez szmatkę. Istnieje bowiem duże ryzyko poparzenia.

Zobacz też: Jaki wybrać płyn do chłodnicy? 

REKLAMA

W silniku BMW E39 M54 i BMW E39 M62 należy poluzować śrubę odpowietrzającą obok pokrywy wlewu. Unosimy samochód za pomocą podnośnika warsztatowego, wjeżdżamy na kanał lub ustawiamy auto na podstawkach. Demontujemy dolną osłonę silnika i podstawiamy czyste naczynie pod chłodnicę. U jej dołu znajduje się korek spustowy, który wykręcamy za pomocą dużego śrubokręta.

Podkładamy kolejne naczynie pod silnik i odkręcamy korek spustowy na kadłubie silnika – znajduje się on pod kolektorem wylotowym. W BMW E39 M62 znajduje się on po lewej i prawej stronie kadłuba silnika. Jak spłynie cała ciecz zakręcamy korek spustowy na kadłubie silnika (pamiętajmy o montażu nowej uszczelki) i u dołu chłodnicy. Przystępujemy do napełnienia układu chłodzącego.

Silnik benzynowy

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność i włączamy zapłon. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy cieczy w silniku BMW E39 M62. Odkręcamy śrubę odpowietrzającą na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W silniku BMW E39 M52 odkręcamy śrubę odpowietrzającą na przewodzie cieczy chłodzącej obok filtru oleju.

Zobacz też: BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego

REKLAMA

Wlewamy płyn chłodzący do zbiorniczka wyrównawczego i obserwujemy czy wypływają pęcherzyki powietrza przy śrubie odpowietrzającej. Jeżeli ich nie ma, zakręcamy ją i napełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu. Teraz otwieramy (nie do końca) pokrywę zbiornika wyrównawczego. Uruchamiamy silnik BMW i wciskamy krótko pedał gazu ok. 3 – 4 razy. Silnik musi osiągnąć ok. 4500 – 5000 tys. obrotów.

W przypadku obniżenia się poziomu cieczy należy dolać brakującą różnicę. Zamykamy zbiornik i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. Można to rozpoznać po giętkim przewodzie cieczy chłodzącej prowadzącym do chłodnicy. Staje się on ciepły. Gasimy silnik i czekamy aż płyn ostygnie i ponownie sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku.

Jeżeli mamy typ przezroczysty poziom płynu powinien się znajdować przy znaku „KALT/COLD”. Jeśli jest taka potrzeba uzupełniamy. W czarnym zbiorniczku wyrównawczym otwieramy delikatnie pokrywę i przystępujemy do sprawdzania. Na górnym końcu czerwonego pływaka znajduje się kula, która powinna być w jednej płaszczyźnie z górną krawędzią zbiornika wyrównawczego. Jeżeli jest taka konieczność to dolewamy cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?   

Silnik wysokoprężny

Posiadacze modelu 525tds (silnik M51) mają nieco ułatwione zadanie. Odpowietrzanie odbywa się samoczynnie poprzez górny przewód prowadzący do oddzielnego zbiornika wyrównawczego. Pozbawiony jest on również śrub odpowietrzających. W pozostałych modelach BMW występują i to właśnie od nich zaczynamy naszą pracę. Pierwszy krok to poluzowanie śruby odpowietrzającej znajduje się ona na sztywnym przewodzie cieczy chłodzącej.

Demontujemy filtr powietrza i luzujemy kolejny odpowietrznik tym razem na dogrzewaczu. Napełniamy zbiornik wyrównawczy świeżym płynem do momentu aż ciecz będzie pozbawiona pęcherzyków powietrza. Będzie to widoczne przy śrubie odpowietrzającej. Po uzyskaniu takiego stanu zakręcamy je i napełniamy układ do odpowiedniego poziomu. Zdejmujemy torbę z alternatora, otwieramy zbiornik i uruchamiamy silnik BMW.

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy płynu chłodzącego. Uzupełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu i pozostawiamy auto na biegu jałowym do momentu aż nie będzie wymagane dalsze dolewanie płynu. Zakręcamy zbiornik i wciskamy dwukrotnie pedał gazu do osiągnięcia obrotów rzędu 2500.

Odkręcamy ponownie śrubę odpowietrzającą przy dogrzewaczu na tak długo aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Gasimy silnik i ustawiamy temperaturę ogrzewania na możliwie najniższą. Czekamy ok. 3 minut aż przestanie pracować dodatkowa pompa cieczy w dogrzewaczu. Uruchomiamy silnik bez włączonego ogrzewania. Otwieramy zbiornik wyrównawczy i dolewamy płynu chłodzącego do odpowiedniego stanu. Robimy to na uruchomionym silniku.

Wyłączamy silnik i czekamy aż płyn ostygnie. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom cieczy chłodzącej w naszym BMW E39.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA