REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.
Wymiana płynu chłodniczego w BMW E39.

REKLAMA

REKLAMA

Ciecz chłodząca powinna być wymieniana w równych odstępach czasu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn chłodniczy w BMW E39.

W BMW serii 5 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?
• Duży śrubokręt
• Zestaw kluczy nasadowych
• Płyn chłodniczy
• Puste naczynie
• Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego

Zobacz też: BMW E39: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie paska wieloklinowego

Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany dla BMW zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5-litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40 zł wzwyż.

REKLAMA

Pojemności układu chłodzenia
• 520i, 523i, 525i, 528i, 530i – 10.5l
• 535i, 540i – 12l
• 520d – 8.4l
• 525tds – 10l
• 525d, 530d – 9.2l

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym przykrywamy alternator za pomocą torby plastikowej, żeby uniknąć przypadkowego zamoczenia. Obracamy bardzo delikatnie pokrywę zbiornika w lewo, żeby zmniejszyć ciśnienie w układzie chłodzenia. W przypadku, kiedy silnik jest gorący zalecamy wykonywać tę czynność przez szmatkę. Istnieje bowiem duże ryzyko poparzenia.

Zobacz też: Jaki wybrać płyn do chłodnicy? 

W silniku BMW E39 M54 i BMW E39 M62 należy poluzować śrubę odpowietrzającą obok pokrywy wlewu. Unosimy samochód za pomocą podnośnika warsztatowego, wjeżdżamy na kanał lub ustawiamy auto na podstawkach. Demontujemy dolną osłonę silnika i podstawiamy czyste naczynie pod chłodnicę. U jej dołu znajduje się korek spustowy, który wykręcamy za pomocą dużego śrubokręta.

Podkładamy kolejne naczynie pod silnik i odkręcamy korek spustowy na kadłubie silnika – znajduje się on pod kolektorem wylotowym. W BMW E39 M62 znajduje się on po lewej i prawej stronie kadłuba silnika. Jak spłynie cała ciecz zakręcamy korek spustowy na kadłubie silnika (pamiętajmy o montażu nowej uszczelki) i u dołu chłodnicy. Przystępujemy do napełnienia układu chłodzącego.

Silnik benzynowy

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność i włączamy zapłon. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy cieczy w silniku BMW E39 M62. Odkręcamy śrubę odpowietrzającą na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W silniku BMW E39 M52 odkręcamy śrubę odpowietrzającą na przewodzie cieczy chłodzącej obok filtru oleju.

Zobacz też: BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego

Wlewamy płyn chłodzący do zbiorniczka wyrównawczego i obserwujemy czy wypływają pęcherzyki powietrza przy śrubie odpowietrzającej. Jeżeli ich nie ma, zakręcamy ją i napełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu. Teraz otwieramy (nie do końca) pokrywę zbiornika wyrównawczego. Uruchamiamy silnik BMW i wciskamy krótko pedał gazu ok. 3 – 4 razy. Silnik musi osiągnąć ok. 4500 – 5000 tys. obrotów.

W przypadku obniżenia się poziomu cieczy należy dolać brakującą różnicę. Zamykamy zbiornik i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. Można to rozpoznać po giętkim przewodzie cieczy chłodzącej prowadzącym do chłodnicy. Staje się on ciepły. Gasimy silnik i czekamy aż płyn ostygnie i ponownie sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku.

Jeżeli mamy typ przezroczysty poziom płynu powinien się znajdować przy znaku „KALT/COLD”. Jeśli jest taka potrzeba uzupełniamy. W czarnym zbiorniczku wyrównawczym otwieramy delikatnie pokrywę i przystępujemy do sprawdzania. Na górnym końcu czerwonego pływaka znajduje się kula, która powinna być w jednej płaszczyźnie z górną krawędzią zbiornika wyrównawczego. Jeżeli jest taka konieczność to dolewamy cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?   

Silnik wysokoprężny

Posiadacze modelu 525tds (silnik M51) mają nieco ułatwione zadanie. Odpowietrzanie odbywa się samoczynnie poprzez górny przewód prowadzący do oddzielnego zbiornika wyrównawczego. Pozbawiony jest on również śrub odpowietrzających. W pozostałych modelach BMW występują i to właśnie od nich zaczynamy naszą pracę. Pierwszy krok to poluzowanie śruby odpowietrzającej znajduje się ona na sztywnym przewodzie cieczy chłodzącej.

Demontujemy filtr powietrza i luzujemy kolejny odpowietrznik tym razem na dogrzewaczu. Napełniamy zbiornik wyrównawczy świeżym płynem do momentu aż ciecz będzie pozbawiona pęcherzyków powietrza. Będzie to widoczne przy śrubie odpowietrzającej. Po uzyskaniu takiego stanu zakręcamy je i napełniamy układ do odpowiedniego poziomu. Zdejmujemy torbę z alternatora, otwieramy zbiornik i uruchamiamy silnik BMW.

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy płynu chłodzącego. Uzupełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu i pozostawiamy auto na biegu jałowym do momentu aż nie będzie wymagane dalsze dolewanie płynu. Zakręcamy zbiornik i wciskamy dwukrotnie pedał gazu do osiągnięcia obrotów rzędu 2500.

Odkręcamy ponownie śrubę odpowietrzającą przy dogrzewaczu na tak długo aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Gasimy silnik i ustawiamy temperaturę ogrzewania na możliwie najniższą. Czekamy ok. 3 minut aż przestanie pracować dodatkowa pompa cieczy w dogrzewaczu. Uruchomiamy silnik bez włączonego ogrzewania. Otwieramy zbiornik wyrównawczy i dolewamy płynu chłodzącego do odpowiedniego stanu. Robimy to na uruchomionym silniku.

Wyłączamy silnik i czekamy aż płyn ostygnie. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom cieczy chłodzącej w naszym BMW E39.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA