BMW E39: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
W BMW E39 producent zaleca wymianę oleju co 20 000 km, jednak nie rzadziej niż raz na rok. Całą operację najlepiej wykonać przy pomocy kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również skorzystać z „żaby” jednak dostęp jest wtedy znacząco utrudniony. Związane jest to również z mniejszym bezpieczeństwem pracy podczas wymiany oleju.
REKLAMA
Zobacz też: BMW E39: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz nasadowy 13 lub 36 do wykręcenia środkowej śruby obudowy filtru
• Klucz nasadowy 17 lub 19 do odkręcenia korka spustowego
• Puste naczynie o pojemności ok. 8 litrów
• Filtr oleju – w zależności od producenta wydatek ok. 20 – 50zł
• Olej w zależności od silnik od 6l do 7.5l – cena uzależniona od marki
Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?
Należy pamiętać, żeby zastosować ten sam typ oleju silnikowego. Niedopuszczalne jest wymieszanie oleju np. mineralnego z syntetycznym.
Potrzebna ilość oleju do wymiany razem z filtrem
• 520i, 523i, 525i, 528i, 530i – 6.5l
• 535i, 540i – 7.5l
• 520d – 6.0l
• 525tds – 6.75
• 525d, 530d – 6.5l
REKLAMA
Przed rozpoczęciem wymiany należy bardzo dobrze rozgrzać silnik BMW serii 5. Musi on osiągnąć temperaturę roboczą. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał. Otwieramy klapę znajdującą się w pod miska olejową. Robimy to za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Podkładamy puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on z boku miski olejowej.
W międzyczasie przyglądamy się czy w oleju nie ma metalowych opiłków. Może to oznaczać zatarcie łożysk wału korbowego lub korbowodowych. Przechodzimy do wymiany filtra. Zaczynamy od typu ze śrubą środkową. Wykręcamy ją i wyjmujemy pokrywę filtru. Czekamy aż olej wypłynie z obudowy. Wyjmujemy zużyty wkład zastępując go nowym. Czyścimy pokrywę i montujemy nowe pierścienie na swoje miejsce.
Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?
W przypadku pokrywy wykręcanej sposób postępowania jest podobny z tą różnicą, że do jej wykręcenia jest potrzebny klucz 36. Nieco inaczej wygląda wymiana w modelu BMW E39 530d. Musimy zdjąć osłonę w górnej części silnika i wyjąć przewód powietrza. Do odkręcenia również będziemy potrzebować klucza 36. Wyjmujemy filtr i odłączamy złącze wtykowe czujnika ciśnienia oleju.
Upewniamy się, że korek spustowy jest zakręcony i rozpoczynamy napełnianie silnika olejem. Wlewamy odpowiednią ilość dla naszego silnika, zakręcamy korek wlewu. Odpalamy nasze BMW i czekamy ok. 3 minuty, po czym wyłączamy go. Sprawdzamy stan oleju, jeżeli jest go za mało, to uzupełniamy brakującą ilość. Na koniec oglądamy dokładnie silnik, patrzymy, czy nie widać żadnych wycieków.
REKLAMA
REKLAMA