REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich płynów eksploatacyjnych potrzebuje auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
olej Fot. Fotolia
olej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O konieczności wymiany oleju silnikowego pamięta większość kierowców, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ważnych płynów eksploatacyjnych jest znacznie więcej. Aby auto było sprawne i bezpieczne należy czasem wymieniać także oleje przekładniowe, płyny hamulcowe i sprzęgłowe, chłodziwa i płyny do układów wspomagania.

Aby samochód był sprawny technicznie wymaga regularnych przeglądów i wymian części eksploatacyjnych. Producenci aut planują przeglądy w serwisach nawet co 35 tysięcy kilometrów, przez co wymagania w stosunku do różnych podzespołów rosną. Aby dłużej zachowywały one sprawność, muszą pracować w jak najlepszym środowisku, które zapewniają oleje i filtry.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku serwisowania kilkuletnich samochodów, których podzespoły są o wiele bardziej zużyte, wymiany płynów eksploatacyjnych są równie istotne.

Przy wyborze serwisu, który dokona przeglądu, nie kieruj się ceną

Przed podjęciem decyzji, o wyborze serwisu należy sprawdzić, jakie czynności wchodzą w zakres przeglądu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy przepłacimy za najprostszą usługę, lub zapłacimy jedynie za diagnozę drobnych usterek.

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie za uszkodzenie auta po wjechaniu w wyrwę w drodze?

REKLAMA

Najczęściej podstawowy przegląd okresowy obejmuje jedynie wymianę oleju silnikowego, filtra oleju i powietrza. Pozostałe płyny eksploatacyjne są pomijane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysoka jakość musi kosztować 

Warto też sprawdzić jakość produktów oferowanych przez dany warsztat. Najczęściej promocyjne ceny usług w warsztatach oznaczają używanie tańszych produktów o niskiej jakości. Nieuczciwy właściciele warsztatów wiedzą, że klienci na pierwszy rzut oka nie rozróżnią tanich produktów. Jednak tanie produkty nie dorównują skutecznością ich drogim odpowiednikom i znacznie gorzej chronią podzespoły przed zużyciem.

Warto także pamiętać, że oleje, płyny i filtry zastosowane w aucie muszą być zgodne z zaleceniami producenta auta.

Zobacz też: Jak działa Haldex 5?

Jakich płynów eksploatacyjnych potrzebuje auto?

Różne modele aut, a nawet różne wersje silnikowe wymagają innego osprzętu, a co za tym idzie innych płynów eksploatacyjnych wymienianych w innych momentach.

Jeśli chodzi o olej silnikowy, producenci zalecają wymiany co 15-35 tysięcy kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz na rok lub dwa lata.

Oleje przekładniowe w skrzyniach biegów i mostach napędowych powinno się wymieniać co około 100 tysięcy kilometrów. Są jednak przypadki, kiedy producenci nie zalecają wymian wcale.

Płyny chłodnicze mają trwałość od 2 do 5 lat lub od 100 do 250 tysięcy kilometrów.

Płyny hamulcowe powinniśmy wymieniać co  dwa lata.

Płyny do układów wspomagania powinniśmy sprawdzić przynajmniej raz na dwa lata.

Zobacz też: Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA