REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich płynów eksploatacyjnych potrzebuje auto?

Jakub Tujaka
olej Fot. Fotolia
olej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O konieczności wymiany oleju silnikowego pamięta większość kierowców, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ważnych płynów eksploatacyjnych jest znacznie więcej. Aby auto było sprawne i bezpieczne należy czasem wymieniać także oleje przekładniowe, płyny hamulcowe i sprzęgłowe, chłodziwa i płyny do układów wspomagania.

Aby samochód był sprawny technicznie wymaga regularnych przeglądów i wymian części eksploatacyjnych. Producenci aut planują przeglądy w serwisach nawet co 35 tysięcy kilometrów, przez co wymagania w stosunku do różnych podzespołów rosną. Aby dłużej zachowywały one sprawność, muszą pracować w jak najlepszym środowisku, które zapewniają oleje i filtry.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku serwisowania kilkuletnich samochodów, których podzespoły są o wiele bardziej zużyte, wymiany płynów eksploatacyjnych są równie istotne.

Przy wyborze serwisu, który dokona przeglądu, nie kieruj się ceną

Przed podjęciem decyzji, o wyborze serwisu należy sprawdzić, jakie czynności wchodzą w zakres przeglądu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy przepłacimy za najprostszą usługę, lub zapłacimy jedynie za diagnozę drobnych usterek.

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie za uszkodzenie auta po wjechaniu w wyrwę w drodze?

REKLAMA

Najczęściej podstawowy przegląd okresowy obejmuje jedynie wymianę oleju silnikowego, filtra oleju i powietrza. Pozostałe płyny eksploatacyjne są pomijane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysoka jakość musi kosztować 

Warto też sprawdzić jakość produktów oferowanych przez dany warsztat. Najczęściej promocyjne ceny usług w warsztatach oznaczają używanie tańszych produktów o niskiej jakości. Nieuczciwy właściciele warsztatów wiedzą, że klienci na pierwszy rzut oka nie rozróżnią tanich produktów. Jednak tanie produkty nie dorównują skutecznością ich drogim odpowiednikom i znacznie gorzej chronią podzespoły przed zużyciem.

Warto także pamiętać, że oleje, płyny i filtry zastosowane w aucie muszą być zgodne z zaleceniami producenta auta.

Zobacz też: Jak działa Haldex 5?

Jakich płynów eksploatacyjnych potrzebuje auto?

Różne modele aut, a nawet różne wersje silnikowe wymagają innego osprzętu, a co za tym idzie innych płynów eksploatacyjnych wymienianych w innych momentach.

Jeśli chodzi o olej silnikowy, producenci zalecają wymiany co 15-35 tysięcy kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz na rok lub dwa lata.

Oleje przekładniowe w skrzyniach biegów i mostach napędowych powinno się wymieniać co około 100 tysięcy kilometrów. Są jednak przypadki, kiedy producenci nie zalecają wymian wcale.

Płyny chłodnicze mają trwałość od 2 do 5 lat lub od 100 do 250 tysięcy kilometrów.

Płyny hamulcowe powinniśmy wymieniać co  dwa lata.

Płyny do układów wspomagania powinniśmy sprawdzić przynajmniej raz na dwa lata.

Zobacz też: Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA