REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska motoryzacja: rynek samochodów maleje, a rynek części rośnie

części samochodowe Fot. Fotolia
części samochodowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. w Polsce produkcja aut osiągnęła pułap blisko 1 mln, aby w ubiegłym roku skurczyć się o jedną trzecią. Zupełnie odwrotnie jest na rynku części i akcesoriów samochodowych, gdzie w ciągu pięciu lat dynamika wzrostu wyniosła ponad 50%. Tak dobry wynik został wypracowany, mimo że, jak wynika z prognoz Exact Systems, w całym 2012 r. wartość tego sektora spadła o ok. 5% r/r i wynosi ok. 49 mld zł.

W ciągu ostatnich kilku lat jesteśmy świadkami transformacji, jaka dokonuje się w polskiej motoryzacji. To części, a nie samochody stanowią obecnie o sile polskiego sektora samochodowego i tu jest się czym pochwalić. Polska mapa motoryzacji liczy obecnie jedynie trzech producentów aut, podczas gdy części i akcesoria wytwarza już blisko 1000 dostawców – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. Następstwem tego jest liczba miejsc pracy w obu sektorach. Na jednego Polaka pracującego przy montażu samochodów przypada 4 zatrudnionych w częściach i akcesoriach – dodaje Gos.

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki produkcji z ostatnich lat potwierdzają, że kondycja polskiego sektora motoryzacyjnego w coraz większym stopniu zależy od rynku części. Z danych IBRM Samar wynika, że w ubiegłym roku wyprodukowaliśmy ponad 635 tys. aut, podczas gdy pięć lat temu zabrakło tylko kilku tysięcy do osiągnięcia poziomu 1 miliona. W tym samym czasie odnotowano ponad 50% wzrost wartości rynku podzespołów do aut, który pozwolił na zamortyzowanie pozostałych negatywnych trendów w sektorze automotive. Spodziewamy się, że w całym 2012 r. wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych po raz pierwszy od 5 lat zanotowała spadek o ok. 5% r/r, i wyniosła ok. 49 mld zł. Taki wynik, biorąc pod uwagę ponad 20% spadek w produkcji samochodów, mniejszy popyt konsumpcyjny oraz bardzo trudne warunki makroekonomiczne, należy odbierać bardzo pozytywnie – komentuje Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Zobacz też: Gwarancja na lakier i perforację nadwozia – jak je wyegzekwować?

Także ostatnie dane Automotivesuppliers.pl o eksporcie polskiej branży motoryzacyjnej potwierdzają prym części nad samochodami. Co prawda wartość eksportu w 2008 i 2012 r. była właściwie taka sama (17,6 mld Euro), to jednak nastąpiła istotna zmiana w jego strukturze. W ubiegłym roku cenniejszym transportem za granice Polski niż samochody (5,5 mld Euro) okazały się części i podzespoły (6,6 mld Euro). Pięć lat temu mieliśmy do czynienia z sytuacją odwrotną: wartość eksportu samochodów była wyższa niż elementów samochodowych.

REKLAMA

W 2013 r., w polskiej branży motoryzacyjnej będziemy mieć do czynienia jeszcze ze spadkami. Wpływ na nie będzie miała trudna sytuacja gospodarcza w Unii Europejskiej, przede wszystkim u naszych głównych partnerów biznesowych, czyli Niemiec i Włoch. Jednocześnie na ten trend będzie wpływać zmiana podejścia do produkcji, w którym na znaczeniu zaczyna tracić wolumen, a priorytetem staje się jakość wytwarzanych towarów. Potwierdzeniem tego jest rosnące zainteresowanie kontrolą jakości wśród dostawców podzespołów, które z roku na rok rośnie średnio o 17% – podsumowuje Paweł Gos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można naprawić pękniętą szybę telefonem?

Źródło: Exact Systems Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA