REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak serwisować układ oświetlenia pojazdu?

Honda Civic Tourer - koncept
Honda Civic Tourer - koncept
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z elementów niezbędnych do bezpiecznego podróżowania autem jest dobry stan oświetlenia pojazdu. Przeciętny kierowca ogranicza się jedynie do wymiany zużytej żarówki. Warto jednak zadbać także o inne elementy układu oświetlenia pojazdu.

W niemal każdym serwisie samochodowym można sprawdzić stan oświetlenia całego pojazdu, sprawność instalacji elektrycznej i układu ładowania. Kiedy chce się to mimo wszystko zrobić samemu, trzeba pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Warto chociażby zapoznać się z podstawowymi zasadami po to, żeby czegoś nie uszkodzić.

REKLAMA

REKLAMA

Wymienić żarówkę da się niekiedy tylko przy dobrym świetle. Poza tym konieczna jest podstawowa wiedza na temat tego, jak to się robi w konkretnym modelu samochodu. Bywa, że w starszych autach łatwiej o samodzielny demontaż zużytej żarówki. To nie tylko kwestia „urządzenia” przestrzeni pod maską auta, ale też stopnia skomplikowania obudowy reflektora.

Zobacz też: Najlepsze sposoby na zamarznięte szyby samochodowe

Jedna żarówka nie świeci

REKLAMA

Nagminne jest bagatelizowanie tego problemu przez kierowców. Nie trudno jest napotkać zimą samochód z jednym tylko działającym reflektorem, bądź co gorsza, w ogóle nie oświetlony. Taka jazda jest jednak niezgodna z przepisami, a co najważniejsze, bardzo niebezpieczna. Stan oświetlenia co jakiś czas trzeba sprawdzać. Brak działającego światła z przodu można zauważyć, jak tylko zajdzie słońce, bądź ktoś uprzejmy mrugnie w naszym kierunku. Dostrzeżenie niesprawności tylnych żarówek to już nie lada problem. Jeździć można w ten sposób w nieświadomości nierzadko do momentu, kiedy ktoś nas o tym nie poinformuje, bądź nie zatrzyma nas policja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak postępować w przypadku niesprawności co najmniej jednego ze świateł w aucie? Najmniej problemu wymiana żarówki sprawia w samochodach, w których mamy do dyspozycji dużo miejsca w komorze silnika. W innym przypadku będzie trzeba się nieźle napracować. Przydadzą się wtedy latarka i podstawowe narzędzia. Na początku możemy napotkać na osłonę, szczególnie w przypadku lamp tylnych, ale niekiedy i z przodu pojazdu. W celu dostania się do środka reflektora tylnego zazwyczaj wystarczy zdjęcie fragmentu wykładziny bagażnika. Z przodu, zależności od modelu, konieczne może być odchylenie nadkola, bądź nawet wyjęcie całej lampy.

Zobacz też: Podłoga w garażu - jaką wybrać podłogę do garażu?

Pierwszą sprawą jest sprawdzenie, czy aby żarówka się nie odczepiła, bądź nie obluzowała. Jeśli jest spalona, bądź doszło do zerwania ciała świecącego wewnątrz, wystarczy montaż nowej. – Czasami jednak wymiana żarówki na nową może nie przynieść pożądanego skutku. Należy wtedy sprawdzić złącze (często ulega ono wypaleniu lub przegrzaniu). Następnym krokiem jest kontrola bezpiecznika – mówi Leszek Raczkiewicz, kierownik serwisu Peugeot Ciesielczyk z Poznania.

Jeśli chcemy, aby żarówka służyła jak najdłużej i zapewniała dobrą widoczność, warto zainwestować w produkt uznanej firmy i typ zalecany przez producenta samochodu. Można też pomyśleć o zakupie pary żarówek i wymianie obu od razu. - Konieczne jest też właściwe ustawienie świateł. Trzeba sprawdzić, czy żarówka jest odpowiednio włożona. Nie tylko dlatego, żeby dobrze widzieć drogę, ale też nie oślepiać innych kierowców – mówi Leszek Raczkiewicz. Ksenony zaleca się wymieniać tylko w serwisie, u mechanika.

Zobacz też: Kierowcy kontra rowerzyści - jak uniknąć agresji?

Wszystkie te czynności jednak zdecydowanie lepiej jest wykonywać w warunkach ku temu odpowiednich, a więc na przykład w garażu. Wymiana żarówki w razie konieczności, na przykład na poboczu drogi w nocy, może być po prostu niemożliwa. Najlepszym rozwiązaniem jest regularne dbanie o te kwestie przez zakup nowych żarówek raz na kilka miesięcy, maksymalnie raz na rok. Dobrą ku temu okazją są coroczne przeglądy techniczne.

Źródło: Mission Public Relations

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA