REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cała prawda o kolektorze dolotowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy.  Fot. Fotolia
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolektor dolotowy jest ważnym elementem silnika i jego uszkodzenie może mieć opłakane skutki dla auta. W naszym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat kolektora dolotowego.

Czym jest kolektor?

REKLAMA

Ogólnie kolektor dolotowy doprowadza dowolny czynnik gazowy lub ciekły do silnika. Kolektor dolotowy ma zwykle za zadanie połączenie urządzeń pomocniczych (filtr, chłodnica, nagrzewnica) z silnikiem, a w niektórych przypadkach także odpowiednie przyspieszenie czynnika (konfuzor), spowolnienie (dyfuzor), zawirowanie, zwiększenie lub zmniejszenie turbulencji, nadanie odpowiedniego kierunku napływu, i inne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

W silnikach kolektor ssący jest przewodem wykonanym z metalu bądź tworzywa sztucznego, podłączanym do głowicy. Służy do doprowadzenia powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Należy pamiętać, że  konstrukcja kolektorów bywa różna. Można ją podzielić ze względu na liczbę rur zależnej od liczby cylindrów, sposób zasilania silnika, miejsce usytuowania gaźnika i układu wtrysku paliwa.

Jest on bardzo ważnym elementem w silniku, ponieważ zapewnia dostarczenie odpowiedniej mieszanki do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi A3 8L 1.9 TDI: czyszczenie kolektora ssącego

Problemy z kolektorami:

REKLAMA

Zaniedbany kolektor dolotowy przysparza ogromnego problemu użytkownikom aut. Z biegiem czasu, za sprawą przedmuchów ze skrzyni korbowej, luzów w łożyskowaniu turbosprężarki i pracy systemu recyrkulacji spalin EGR, w kolektorze dolotowym systematycznie narasta coraz grubsza warstwa nagaru. W skrajnych sytuacjach zanieczyszczenia te mogą doprowadzić do całkowitego zatkania kolektora i kanałów ssących w głowicy oraz zaworu EGR. Właśnie dlatego niezmiernie istotne jest systematyczne czyszczenie tych elementów.

Kolejnym problemem jest rozszczelnienie się uszczelek pod kolektorem. Może to powodować  wpadanie „lewego” powietrza do silnika, a to skutkuje nierówną pracą silnik na biegu jałowym, słabszymi osiągami, czy „syczeniem” z okolic kolektora. Aby sprawdzić, czy na pewno powietrze dostaje się poza kolektorem, można uszczelkę polewać wodą, najlepiej gorącą, a wtedy ujrzymy miejsce nieszczelne.

Ciekawy jest fakt, że niektóre modele są fabrycznie wyposażone w wadliwy kolektor ssący. Toyota Corolla e12, jest jednym z nich. Objawia się to bardzo głośnym klekotaniem kolektora, przez co slnik vvt-i (benzynowy) może brzmieć jak diesel. Inne objawy w przypadku uszkodzenia są te, opisane powyżej. Niestety ceny oryginalnych części w ASO są nadal bardzo wysokie, sięgają nawet 1500 zł.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

Inny problem dotyczy samochodów wyposażonych w instalacje LPG. W przypadku złego montażu, czy niewłaściwego dobrania technologii, może dojść do uszkodzenia kolektora lub nawet silnika. W przypadku plastikowych kolektorów (obecnie coraz więcej samochodów je posiada) i montażu taniej jednopunktowej instalacji, może dochodzić do wybuchów, co może spowodować rozerwanie kolektora. Odpowiedni dobór elementów i fachowe wykonanie, praktycznie eliminują możliwe uszkodzenie kolektora przez instalację LPG.

Jak dbać o kolektory?

REKLAMA

Aby kolektor prawidłowo funkcjonował, należy szybko reagować na objawy możliwego uszkodzenia tego elementu. Obecnie produkuje się preparaty, które ułatwiają czyszczenie kolektora, bez konieczności demontażu całego elementu. Jednak dotyczy to tylko silników diesla.

Podczas demontażu należy uważać na śruby, które się odkręca: nie można uszkodzić ich główek oraz nakrętek. Dlatego nie należy do tej czynności używać zwykłych otwartych kluczy płaskich, lecz jedynie klucze oczkowe lub nasadowe.

Zobacz też: Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Zakładając kolektory należy zawsze pamiętać o konieczności użycia odpowiednich uszczelek. Uszczelki kolektora dolotowego są miękkie i łatwo przylegające do drobnych nierówności samego kolektora jak i miejsc na głowicy silnika, z którymi on się styka. Przed montażem nie należy smarować ich silikonową masą uszczelniającą, ponieważ jest ona mało odporna na działanie paliwa i po pewnym czasie mogą powstać pewne nieszczelności w miejscach, z których zostanie ona wypłukana.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA