REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Piotr Czerniakowski

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie auta do wiosny jest tak samo ważne, jak przygotowanie pojazdu do okresu trzaskających mrozów. Podpowiadamy, co w związku z nastaniem słonecznych dni, należy zrobić w naszym aucie.

Od czego zacząć?

Zima to ciężki i dość „brudny” okres w kwestii eksploatacji auta. Po pierwsze, ujemne temperatury bardzo często uniemożliwiają nam bezpieczne mycie karoserii. Po drugie, w czasie wysokich mrozów i ciągłego nanoszenia błota pośniegowego do naszego auta, mało kto decyduje się na dokładne i staranne czyszczenie wnętrza. Biorąc to pod uwagę, pierwszym, podstawowym krokiem w ramach przygotowań do wiosny, jest dokładnie umycie karoserii i podwozia auta, a także wyczyszczenie jego wnętrza.

REKLAMA

Mycie pojazdu

Głównym powodem, dla którego musimy dokładnie umyć całe auto, jest bezwzględna konieczność usunięcia wszelkiego brudu, nagromadzonego przez zimę. Nie chodzi tu jednak jedynie o błoto pośniegowe, a także o sól drogową oraz wszelkie środki chemiczne, używane przez drogowców w okresie zimowym. Dlaczego to takie ważne? Osadzająca się na nadwoziu i podwoziu sól, sprzyja procesowi korozji. Błoto pośniegowe wymieszane z solą gromadzi się w najróżniejszych miejscach – szparach między drzwiami, w nadkolach, podwoziu, na listwach, kratkach wlotu powietrza a także na felgach i oponach. Należy więc dokładnie oczyścić wszystkie te miejsca. Więcej o myciu samochodu znajdziesz w tym poradniku.

Zobacz też: Wady i zalety samoobsługowej myjni bezdotykowej

Zabezpieczenie karoserii

Po dokładnym umyciu i wypolerowaniu pojazdu, dobrze jest go nawoskować. Pomoże to zabezpieczyć lakier karoserii. Warto również zabezpieczyć uszczelki w drzwiach, za pomocą któregoś z dostępnych na rynku preparatów, np. wazeliny technicznej.

Zobacz też: Wady i zalety myjni ręcznej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czyszczenie wnętrza

Zadbanie o czyste wnętrze ma duże znacznie, gdyż wpływa ono zarówno na kondycję auta, jak i na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przede wszystkim, przed zmianą dywaników na letnie, postarajmy się dokładnie odkurzyć podłogę naszego auta. Powinniśmy dotrzeć do wszelkich zakamarków, w których może gromadzić się brud. Pamiętajmy, że sól drogowa, zawarta w błocie pośniegowym, w połączeniu z wilgocią negatywnie wpływa na kondycję metalu. Po dokładnym oczyszczeniu, wnętrze należy osuszyć, najlepiej poprzez wystawienie w słoneczny dzień auta na świeże powietrze i odsłonięcie wilgotnych elementów. Jeśli ilość wilgoci jest większa, a wymienione metody się nie sprawdzają, należy użyć specjalnych dmuchaw, lub udać się do specjalistycznego zakładu.  Więcej o czyszczeniu wnętrza znajdziesz tutaj, zaś o usuwaniu wilgoci – tutaj.

Zobacz też: Jak radzić sobie z zabrudzeniem tapicerki?

Opony

Co do najlepszego momentu na zmianę opon, fachowcy są dość zgodni – wymianę należy przeprowadzić wtedy, kiedy temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie co najmniej 7 stopni Celsjusza. Jest to ważna wskazówka i nie należy jej bagatelizować. Jazda na oponach zimowych przy temperaturach przekraczających wspomniane 7 st. powyżej zera, przyspiesza ich zużycie, źle wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia auta, a także zwiększa zużycie paliwa. Wszystko, czego chcielibyście się dowiedzieć o oponach, przeczytacie w naszym serwisie Opony.

Zobacz też: Kiedy należy zmienić opony z zimowych na letnie? Dlaczego nie należy jeździć na zimówkach latem?

Układ wentylacji i klimatyzacji

Ważnym elementem, którym należy się zająć jest również przegląd układu wentylacji i klimatyzacji. Sprawdzić powinniśmy przede wszystkim dwie rzeczy. Jedną jest działanie filtra kabinowego, którego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń przed przedostaniem się do wnętrza auta. Drugą jest stan naszej klimatyzacji – w razie potrzeby, należy ją odgrzybić. O tym jak wymienić filtr kabinowy można przeczytać tutaj, zaś więcej o czyszczeniu klimatyzacji, znajdziesz tutaj.

Zobacz też: Układ chłodzenia i klimatyzacji

Akumulator

Zima to ciężki okres dla źródła prądu w naszym aucie. Wprawdzie wraz z podwyższeniem się temperatury, zwiększa się także wydajność akumulatora, lecz po zimie lepiej sprawdzić, czy nie nadszedł czas na jego wymianę. Warto również sprawdzić klemy akumulatora. Jeśli zaśniedziały, należy je oczyścić i zabezpieczyć. Wszystkiego o akumulatorach dowiecie się tutaj.

Zobacz też: Jak wymienić akumulator?

Wycieraczki oraz spryskiwacze

Wraz z nadejściem wiosny może się okazać, że stan naszych wycieraczek pozostawia wiele do życzenia. Nie ma w tym nic dziwnego – wycieraczki w zimie często przymarzają, zaś kierowcy odrywają je od szyby, zanim rozmarzną. Z kolei podczas pracy, piórka zbierają śnieg z oblodzonej, chropotowatej szyby. Pamiętajmy więc, żeby jeszcze przed nadejściem wiosennych deszczy, sprawdzić efektywność działania wycieraczek i w razie potrzeby – wymienić je. Koniecznej wymianie podlega także płyn do spryskiwaczy. Letni płyn nie tylko jest tańszy od zimowego, ale i lepiej sprawdza się w wysokich temperaturach.

Zobacz też: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

Płyny eksploatacyjne

Przy przygotowaniach do sezonu wiosennego nie ominie nas wgląd pod maskę. To, na co trzeba tutaj zwrócić uwagę, to płyny eksploatacyjne. Dokładnie zaś: płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, olej silnikowy oraz olej w układzie wspomagania. Oczywiście umiarkowane zużycie jest jak najbardziej normalne, jednak znaczny ubytek powinien być dla nas alarmujący. Świadczyć to może o nieszczelności któregoś z układów.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Szczególną uwagę należy zwrócić na olej silnikowy. Silnik w zimie pracuje w ciężkich warunkach, przez co olej traci właściwości smarne. Głównym tego powodem są zanieczyszczenia, które mimo działania filtra oleju, dostają się do układu olejenia. Są to m.in. substancje chemiczne (węgiel, sadza, kwasy), brud, kurz a także paliwo. W przypadku kiedy nadejście zimy zbiega się z zalecanym terminem wymiany oleju, pamiętajmy o jego wymianie, wraz z filtrem oleju. Wszystko co chcielibyście wiedzieć o olejach, znajdziecie w serwisie Oleje.

Zobacz też: Jak wymienić olej w silniku?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA