REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Subskrybuj nas na Youtube
Samodzielnie możemy  ustawić reflektory fot. Newspress
Samodzielnie możemy ustawić reflektory fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po drogach jeździ bardzo wiele samochodów ze źle ustawionymi światłami, oślepiając innych uczestników ruchu, równocześnie nie zawsze dobrze oświetlając drogę.

Kierowca może nawet nie wiedzieć, że jego światła świecą nie tak, jak powinny. Do sprawdzenia ustawienia świateł potrzebna jest pionowa jasna płaszczyzna o szerokości około 2 metrów, przed którą znajduje się gładki teren, np. wybetonowany dojazd do garażu lub parking osiedlowy. Światłą można sprawdzać dopiero po zapadnięciu zmroku.

REKLAMA

Pierwszą czynnością jest zaznaczenie na tej płaszczyźnie miejsc, odpowiadających dokładnie środkom reflektorów. Tak więc należy podjechać do niej jak najbliżej i po przyłożeniu go niej ekierki jednym z boków jej kąta prostego ustawić jej wolny wierzchołek dokładnie na środku każdego z reflektorów i zaznaczyć to miejsce krzyżykami w sposób wyraźmy, np. grubym flamastrem. Następnie wycofać samochód tak, aby jego reflektory znalazły się w odległości dokładnie 5 metrów od płaszczyzny z zaznaczonym ich położeniem.

Zobacz również: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?

Kolejną czynnością jest wyznaczenie punktów leżących dokładnie 80 mm poniżej wcześniej zaznaczonych i przeciągnięcie przez nie poziomej linii. Następnie przez punkty te i poprzednie przeciągnąć linie pionowe o długości około 30 cm. Pozioma linia oznacza górny pułap, powyżej którego światła mijania nie mają prawa świecić. Miejsca, w których dolna linia krzyżuje się z pionowymi liniami, poprowadzonymi przez górne punkty są środkami pół, oświetlonych przez światłą mijania. Po włączeniu świateł mijania po lewej stronie tych punktów plama świetlna może mieć górną granicę jedynie poziomą i leżącą poniżej długiej poziomej linii. Po prawej stronie tych punktów górna granica plamy świetlnej powinna wznosić się pod kątem 15 stopni.

Zobacz również: Jak bez pomocy innych osób sprawdzić wszystkie zewnętrzne światła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli występuje jakakolwiek rozbieżność między powyższym opisem a stanem faktycznym, a zwłaszcza gdy górna granica poziomej części świateł mijania wypada powyżej narysowanej długiej poziomej linii, należy udać się do najbliższej stacji obsługi, celem dokładnego sprawdzenia i skorygowania ustawienia świateł reflektorów. W domowych warunkach nie jest to możliwe.

Opisany sposób sprawdzenia ustawienia świateł jest ze swojej natury bardzo mało dokładny, pozwala jednak stwierdzić, czy oba reflektory są ustawione dokładnie tak samo w płaszczyźnie pionowej oraz czy ich światło jest skierowane mniej więcej w kierunku jazdy samochodem a nie np. zbyt mocno w prawo (na prawe pobocze) lub w lewo, na pas ruchu nadjeżdżających z przeciwka samochodów, czym może powodować oślepianie ich kierowców.

Zobacz też: Jak naprawić parujące reflektory?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA