REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Subskrybuj nas na Youtube
Samodzielnie możemy  ustawić reflektory fot. Newspress
Samodzielnie możemy ustawić reflektory fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po drogach jeździ bardzo wiele samochodów ze źle ustawionymi światłami, oślepiając innych uczestników ruchu, równocześnie nie zawsze dobrze oświetlając drogę.

Kierowca może nawet nie wiedzieć, że jego światła świecą nie tak, jak powinny. Do sprawdzenia ustawienia świateł potrzebna jest pionowa jasna płaszczyzna o szerokości około 2 metrów, przed którą znajduje się gładki teren, np. wybetonowany dojazd do garażu lub parking osiedlowy. Światłą można sprawdzać dopiero po zapadnięciu zmroku.

REKLAMA

Pierwszą czynnością jest zaznaczenie na tej płaszczyźnie miejsc, odpowiadających dokładnie środkom reflektorów. Tak więc należy podjechać do niej jak najbliżej i po przyłożeniu go niej ekierki jednym z boków jej kąta prostego ustawić jej wolny wierzchołek dokładnie na środku każdego z reflektorów i zaznaczyć to miejsce krzyżykami w sposób wyraźmy, np. grubym flamastrem. Następnie wycofać samochód tak, aby jego reflektory znalazły się w odległości dokładnie 5 metrów od płaszczyzny z zaznaczonym ich położeniem.

Zobacz również: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?

Kolejną czynnością jest wyznaczenie punktów leżących dokładnie 80 mm poniżej wcześniej zaznaczonych i przeciągnięcie przez nie poziomej linii. Następnie przez punkty te i poprzednie przeciągnąć linie pionowe o długości około 30 cm. Pozioma linia oznacza górny pułap, powyżej którego światła mijania nie mają prawa świecić. Miejsca, w których dolna linia krzyżuje się z pionowymi liniami, poprowadzonymi przez górne punkty są środkami pół, oświetlonych przez światłą mijania. Po włączeniu świateł mijania po lewej stronie tych punktów plama świetlna może mieć górną granicę jedynie poziomą i leżącą poniżej długiej poziomej linii. Po prawej stronie tych punktów górna granica plamy świetlnej powinna wznosić się pod kątem 15 stopni.

Zobacz również: Jak bez pomocy innych osób sprawdzić wszystkie zewnętrzne światła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli występuje jakakolwiek rozbieżność między powyższym opisem a stanem faktycznym, a zwłaszcza gdy górna granica poziomej części świateł mijania wypada powyżej narysowanej długiej poziomej linii, należy udać się do najbliższej stacji obsługi, celem dokładnego sprawdzenia i skorygowania ustawienia świateł reflektorów. W domowych warunkach nie jest to możliwe.

Opisany sposób sprawdzenia ustawienia świateł jest ze swojej natury bardzo mało dokładny, pozwala jednak stwierdzić, czy oba reflektory są ustawione dokładnie tak samo w płaszczyźnie pionowej oraz czy ich światło jest skierowane mniej więcej w kierunku jazdy samochodem a nie np. zbyt mocno w prawo (na prawe pobocze) lub w lewo, na pas ruchu nadjeżdżających z przeciwka samochodów, czym może powodować oślepianie ich kierowców.

Zobacz też: Jak naprawić parujące reflektory?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA