REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Samodzielnie możemy  ustawić reflektory fot. Newspress
Samodzielnie możemy ustawić reflektory fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Po drogach jeździ bardzo wiele samochodów ze źle ustawionymi światłami, oślepiając innych uczestników ruchu, równocześnie nie zawsze dobrze oświetlając drogę.

Kierowca może nawet nie wiedzieć, że jego światła świecą nie tak, jak powinny. Do sprawdzenia ustawienia świateł potrzebna jest pionowa jasna płaszczyzna o szerokości około 2 metrów, przed którą znajduje się gładki teren, np. wybetonowany dojazd do garażu lub parking osiedlowy. Światłą można sprawdzać dopiero po zapadnięciu zmroku.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszą czynnością jest zaznaczenie na tej płaszczyźnie miejsc, odpowiadających dokładnie środkom reflektorów. Tak więc należy podjechać do niej jak najbliżej i po przyłożeniu go niej ekierki jednym z boków jej kąta prostego ustawić jej wolny wierzchołek dokładnie na środku każdego z reflektorów i zaznaczyć to miejsce krzyżykami w sposób wyraźmy, np. grubym flamastrem. Następnie wycofać samochód tak, aby jego reflektory znalazły się w odległości dokładnie 5 metrów od płaszczyzny z zaznaczonym ich położeniem.

Zobacz również: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?

Kolejną czynnością jest wyznaczenie punktów leżących dokładnie 80 mm poniżej wcześniej zaznaczonych i przeciągnięcie przez nie poziomej linii. Następnie przez punkty te i poprzednie przeciągnąć linie pionowe o długości około 30 cm. Pozioma linia oznacza górny pułap, powyżej którego światła mijania nie mają prawa świecić. Miejsca, w których dolna linia krzyżuje się z pionowymi liniami, poprowadzonymi przez górne punkty są środkami pół, oświetlonych przez światłą mijania. Po włączeniu świateł mijania po lewej stronie tych punktów plama świetlna może mieć górną granicę jedynie poziomą i leżącą poniżej długiej poziomej linii. Po prawej stronie tych punktów górna granica plamy świetlnej powinna wznosić się pod kątem 15 stopni.

REKLAMA

Zobacz również: Jak bez pomocy innych osób sprawdzić wszystkie zewnętrzne światła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli występuje jakakolwiek rozbieżność między powyższym opisem a stanem faktycznym, a zwłaszcza gdy górna granica poziomej części świateł mijania wypada powyżej narysowanej długiej poziomej linii, należy udać się do najbliższej stacji obsługi, celem dokładnego sprawdzenia i skorygowania ustawienia świateł reflektorów. W domowych warunkach nie jest to możliwe.

Opisany sposób sprawdzenia ustawienia świateł jest ze swojej natury bardzo mało dokładny, pozwala jednak stwierdzić, czy oba reflektory są ustawione dokładnie tak samo w płaszczyźnie pionowej oraz czy ich światło jest skierowane mniej więcej w kierunku jazdy samochodem a nie np. zbyt mocno w prawo (na prawe pobocze) lub w lewo, na pas ruchu nadjeżdżających z przeciwka samochodów, czym może powodować oślepianie ich kierowców.

Zobacz też: Jak naprawić parujące reflektory?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA