Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
REKLAMA
REKLAMA
Samochody elektryczne to przyszłość. Droga przyszłość?
Bardzo dużo mówi się o tym, że samochody elektryczne są naszą przyszłością. I choć do samego zasilania prądem zaczynamy się powoli przyzwyczajać, nadal e-pojazdy powodują szereg znaków zapytania. Przykład? Kierowcy bardzo często pytają o to, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? Dziś postaramy się udzielić odpowiedzi.
REKLAMA
Na początek ceny prądu!
Aby udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące kosztu ładowania samochodu elektrycznego, najpierw trzeba się zastanowić nad tym, z jakiej taryfy korzysta w domu kierowca. W przypadku najpopularniejszej firmy możliwości są przede wszystkim dwie:
- taryfa podstawowa G11 – 1 kWh przez całą dobę kosztuje 0,3697 zł,
- taryfa ekonomiczna G12r – 1 kWh w nocy (między 22:00 a 7:00) i w dzień między 13:00 a 16:00 kosztuje 0,2246 zł, w pozostałym czasie 0,4963 zł
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
Na potrzeby naszego wyliczenia musimy wykonać dwa założenia. Pierwsze jest takie, że ładujemy pełną baterię elektryka – tj. od 0 do 100 proc. pojemności. Drugie jest takie, że wyliczenia robimy dla dwóch wariantów: w taryfie podstawowej oraz taryfie ekonomicznej w wariancie nocnym.
- Nissan Leaf 62 kWh – 22,92 zł (G11), 13,93 zł (G12r)
- Tesla Model 3 82 kWh – 30,32 zł (G11), 18,42 zł (G12r)
- Audi e-tron SUV 95 kWh – 35,12 zł (G11), 21,34 zł (G12r)
Ile kosztuje pokonanie 100 km samochodem elektrycznym po ładowaniu w domu?
Wiemy ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego od 0 do 100 proc. pojemności baterii. Ale to dopiero pierwszy ze wskaźników. Drugi jest nieco ważniejszy. Bo teraz policzymy ile tak właściwie kosztuje pokonanie 100 km samochodem elektrycznym.
- Nissan Leaf – śr. 20 kWh/100 km – 7,39 zł (G11), 4,49 zł (G12r)
- Tesla Model 3 – śr. 22 kWh/100 km – 8,13 zł (G11), 4,94 zł (G12r)
- Audi e-tron SUV – śr. 27 kWh/100 km – 9,98 zł (G11), 6,06 zł (G12r)
Dla porównania średni koszt pokonania 100 km benzyniakiem spalającym jakieś 7,5 litra na 100 km to 45 zł. W przypadku diesla i spalania wynoszącego 6 litrów kwota spada do 36 zł – mimo wszystko nadal jest kilkukrotnie wyższa, niż w przypadku ładowania elektryka w domu.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu może być... darmowe!
Na koniec krótka dygresja. Jest opcja, że ładowanie samochodu elektrycznego w domu będzie... darmowe. Jak to możliwe? A no tak, że dziś coraz częściej domki jednorodzinne są wyposażane w instalacje fotowoltaiczne. Jeżeli zdąży ona wyprodukować wystarczającą ilość prądu np. latem, elektrykiem można jeździć na energii pochodzącej ze światła, a nie elektrowni. A w takim przypadku rachunek za pokonanie 100 kilometrów wyniesie okrągłe 0 złotych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.