REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć zasięg?

Samochód elektryczny zimą
Samochód elektryczny zimą
Materiały prasowe Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Baterie elektryków nie przepadają za mrozami. Są jednak sposoby na optymalizację zasięgu e-aut zimą. Oto one.

Samochód elektryczny zimą: on nie lubi zimna!

Jak mówił klasyk w filmie Barei – czyli pracownik kotłowni do kierowniczki z ADMu – zimą musi być zimno. Tak, to bez wątpienia prawda. A niskich temperatur nie znoszą baterie, w tym akumulatory litowo-jonowe zamontowane w samochodzie elektrycznym. Niskie temperatury zdecydowanie spowalniają w nich reakcje chemiczne. Tym samym ogniwa osiągają niższą sprawność i choć ich pojemność nie zmienia się, mają mniejszą zdolność do oddawania energii. Ujemne temperatury zmniejszają zatem zasięg akumulatorów pojazdów elektrycznych. Czy da się coś z tym zrobić? Kierowca może optymalizować stratę umiejętnym działaniem.

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Umiejętnie go ładuj

Pierwszym krokiem jest umiejętne ładowanie. Samochód elektryczny zimą ma mniejszy zasięg, ale i wolniej się ładuje. Dlatego nie rozładowuj baterii prawie do zera. Ładuj ją możliwie najczęściej – pod pracą, w markecie czy w czasie nocnego postoju. Jeżeli jest to możliwe staraj się go także chronić przed działaniem niskich temperatur. Przykład? Parkuj go w nocy w garażu podziemnym – jeżeli miejsce w takowym posiadasz.

Zarządzaj energią i minimalizuj straty. To zawsze oznacza większy zasięg!

Kolejnym krokiem jest umiejętne zarządzanie energią. Po prostu jej nie marnuj i działaj sprytnie. Dmuchawa np. nie musi pracować z pełną siłą, aby podczas jazdy było ci ciepło. To raz. Dwa zawsze możesz uruchomić nagrzewanie kabiny pasażerskiej jeszcze w momencie, w którym auto jest podłączone do ładowarki. Wtedy ubytek zostanie uzupełniony wprost z sieci. Opcję taką można ustawić często w komputerze pokładowym auta.

Samochód elektryczny zimą

Samochód elektryczny zimą

Samochód elektryczny zimą

Materiały prasowe Goodyear

Samochód elektryczny zimą, czyli jedź płynnie

Samochód elektryczny zimą czy latem przyspiesza bajecznie. Do 40 – 50 km/h nawet w miejskim elektryku będziesz pierwszy spod świateł. Niestety identycznie jak w aucie spalinowym dynamiczne przyspieszanie wiąże się z wysokim "spalaniem". W elektryku zimą szczególne znaczenie ma zatem ecodriving. Przyspieszaj stanowczo, ale nie używając pełnej siły, jedź płynnie i staraj się wydłużać fazę spowalniania auta. Wtedy rekuperuje ono dużą ilość energii. Wtedy też zdecydowanie wydłużany jest zasięg auta.

W elektryku zimą kluczowe są... opony!

Pisząc o tym, że samochód elektryczny zimą nie powinien marnować energii, nie mamy jednak na myśli wyłącznie technikę jazdy. Bo równie ważne są też... opony. Trzeba jednak pamiętać, że w zimowych warunkach, gdy nawierzchnia drogi jest śliska, łatwiej o utratę przyczepności. To poza oczywistym zagrożeniem dla bezpieczeństwa oznacza też bezsensowną utratę energii. Dlatego warto zadbać o dobrej jakości zimowe opony. Dobrej jakości, czyli takie które mogą się pochwalić niskim wskaźnikiem oporów toczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony w samochodzie elektrycznym zimą to też ciśnienie

Trzeba jednak pamiętać, że nawet najnowocześniejsze technologie mogą okazać się niewystarczające, jest nie będziemy utrzymywać właściwego poziomu ciśnienia w oponach w miarę spadku temperatur. Niższe temperatury sprawiają, że obniża się poziom ciśnienia w oponach. Gdy jego wartość jest poniżej zalecanej normy wydłuża się droga hamowania oraz pogarsza przyczepność i kierowalność auta na zakrętach. Dodatkowo zwiększają się opory toczenia, co ma bezpośrednie przełożenie na mniejszy zasięg pojazdu elektrycznego. – powiedział Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA