REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć zasięg?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód elektryczny zimą
Samochód elektryczny zimą
Materiały prasowe Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Baterie elektryków nie przepadają za mrozami. Są jednak sposoby na optymalizację zasięgu e-aut zimą. Oto one.

Samochód elektryczny zimą: on nie lubi zimna!

Jak mówił klasyk w filmie Barei – czyli pracownik kotłowni do kierowniczki z ADMu – zimą musi być zimno. Tak, to bez wątpienia prawda. A niskich temperatur nie znoszą baterie, w tym akumulatory litowo-jonowe zamontowane w samochodzie elektrycznym. Niskie temperatury zdecydowanie spowalniają w nich reakcje chemiczne. Tym samym ogniwa osiągają niższą sprawność i choć ich pojemność nie zmienia się, mają mniejszą zdolność do oddawania energii. Ujemne temperatury zmniejszają zatem zasięg akumulatorów pojazdów elektrycznych. Czy da się coś z tym zrobić? Kierowca może optymalizować stratę umiejętnym działaniem.

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Umiejętnie go ładuj

Pierwszym krokiem jest umiejętne ładowanie. Samochód elektryczny zimą ma mniejszy zasięg, ale i wolniej się ładuje. Dlatego nie rozładowuj baterii prawie do zera. Ładuj ją możliwie najczęściej – pod pracą, w markecie czy w czasie nocnego postoju. Jeżeli jest to możliwe staraj się go także chronić przed działaniem niskich temperatur. Przykład? Parkuj go w nocy w garażu podziemnym – jeżeli miejsce w takowym posiadasz.

Zarządzaj energią i minimalizuj straty. To zawsze oznacza większy zasięg!

Kolejnym krokiem jest umiejętne zarządzanie energią. Po prostu jej nie marnuj i działaj sprytnie. Dmuchawa np. nie musi pracować z pełną siłą, aby podczas jazdy było ci ciepło. To raz. Dwa zawsze możesz uruchomić nagrzewanie kabiny pasażerskiej jeszcze w momencie, w którym auto jest podłączone do ładowarki. Wtedy ubytek zostanie uzupełniony wprost z sieci. Opcję taką można ustawić często w komputerze pokładowym auta.

Samochód elektryczny zimą

Samochód elektryczny zimą

Samochód elektryczny zimą

Materiały prasowe Goodyear

Samochód elektryczny zimą, czyli jedź płynnie

Samochód elektryczny zimą czy latem przyspiesza bajecznie. Do 40 – 50 km/h nawet w miejskim elektryku będziesz pierwszy spod świateł. Niestety identycznie jak w aucie spalinowym dynamiczne przyspieszanie wiąże się z wysokim "spalaniem". W elektryku zimą szczególne znaczenie ma zatem ecodriving. Przyspieszaj stanowczo, ale nie używając pełnej siły, jedź płynnie i staraj się wydłużać fazę spowalniania auta. Wtedy rekuperuje ono dużą ilość energii. Wtedy też zdecydowanie wydłużany jest zasięg auta.

W elektryku zimą kluczowe są... opony!

Pisząc o tym, że samochód elektryczny zimą nie powinien marnować energii, nie mamy jednak na myśli wyłącznie technikę jazdy. Bo równie ważne są też... opony. Trzeba jednak pamiętać, że w zimowych warunkach, gdy nawierzchnia drogi jest śliska, łatwiej o utratę przyczepności. To poza oczywistym zagrożeniem dla bezpieczeństwa oznacza też bezsensowną utratę energii. Dlatego warto zadbać o dobrej jakości zimowe opony. Dobrej jakości, czyli takie które mogą się pochwalić niskim wskaźnikiem oporów toczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony w samochodzie elektrycznym zimą to też ciśnienie

Trzeba jednak pamiętać, że nawet najnowocześniejsze technologie mogą okazać się niewystarczające, jest nie będziemy utrzymywać właściwego poziomu ciśnienia w oponach w miarę spadku temperatur. Niższe temperatury sprawiają, że obniża się poziom ciśnienia w oponach. Gdy jego wartość jest poniżej zalecanej normy wydłuża się droga hamowania oraz pogarsza przyczepność i kierowalność auta na zakrętach. Dodatkowo zwiększają się opory toczenia, co ma bezpośrednie przełożenie na mniejszy zasięg pojazdu elektrycznego. – powiedział Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA