REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Samochód elektryczny zimą
Samochód elektryczny zimą
Materiały prasowe Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Baterie elektryków nie przepadają za mrozami. Są jednak sposoby na optymalizację zasięgu e-aut zimą. Oto one.

Samochód elektryczny zimą: on nie lubi zimna!

Jak mówił klasyk w filmie Barei – czyli pracownik kotłowni do kierowniczki z ADMu – zimą musi być zimno. Tak, to bez wątpienia prawda. A niskich temperatur nie znoszą baterie, w tym akumulatory litowo-jonowe zamontowane w samochodzie elektrycznym. Niskie temperatury zdecydowanie spowalniają w nich reakcje chemiczne. Tym samym ogniwa osiągają niższą sprawność i choć ich pojemność nie zmienia się, mają mniejszą zdolność do oddawania energii. Ujemne temperatury zmniejszają zatem zasięg akumulatorów pojazdów elektrycznych. Czy da się coś z tym zrobić? Kierowca może optymalizować stratę umiejętnym działaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Umiejętnie go ładuj

Pierwszym krokiem jest umiejętne ładowanie. Samochód elektryczny zimą ma mniejszy zasięg, ale i wolniej się ładuje. Dlatego nie rozładowuj baterii prawie do zera. Ładuj ją możliwie najczęściej – pod pracą, w markecie czy w czasie nocnego postoju. Jeżeli jest to możliwe staraj się go także chronić przed działaniem niskich temperatur. Przykład? Parkuj go w nocy w garażu podziemnym – jeżeli miejsce w takowym posiadasz.

Zarządzaj energią i minimalizuj straty. To zawsze oznacza większy zasięg!

Kolejnym krokiem jest umiejętne zarządzanie energią. Po prostu jej nie marnuj i działaj sprytnie. Dmuchawa np. nie musi pracować z pełną siłą, aby podczas jazdy było ci ciepło. To raz. Dwa zawsze możesz uruchomić nagrzewanie kabiny pasażerskiej jeszcze w momencie, w którym auto jest podłączone do ładowarki. Wtedy ubytek zostanie uzupełniony wprost z sieci. Opcję taką można ustawić często w komputerze pokładowym auta.

Samochód elektryczny zimą

Samochód elektryczny zimą

Materiały prasowe Goodyear

Samochód elektryczny zimą, czyli jedź płynnie

Samochód elektryczny zimą czy latem przyspiesza bajecznie. Do 40 – 50 km/h nawet w miejskim elektryku będziesz pierwszy spod świateł. Niestety identycznie jak w aucie spalinowym dynamiczne przyspieszanie wiąże się z wysokim "spalaniem". W elektryku zimą szczególne znaczenie ma zatem ecodriving. Przyspieszaj stanowczo, ale nie używając pełnej siły, jedź płynnie i staraj się wydłużać fazę spowalniania auta. Wtedy rekuperuje ono dużą ilość energii. Wtedy też zdecydowanie wydłużany jest zasięg auta.

REKLAMA

W elektryku zimą kluczowe są... opony!

Pisząc o tym, że samochód elektryczny zimą nie powinien marnować energii, nie mamy jednak na myśli wyłącznie technikę jazdy. Bo równie ważne są też... opony. Trzeba jednak pamiętać, że w zimowych warunkach, gdy nawierzchnia drogi jest śliska, łatwiej o utratę przyczepności. To poza oczywistym zagrożeniem dla bezpieczeństwa oznacza też bezsensowną utratę energii. Dlatego warto zadbać o dobrej jakości zimowe opony. Dobrej jakości, czyli takie które mogą się pochwalić niskim wskaźnikiem oporów toczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony w samochodzie elektrycznym zimą to też ciśnienie

Trzeba jednak pamiętać, że nawet najnowocześniejsze technologie mogą okazać się niewystarczające, jest nie będziemy utrzymywać właściwego poziomu ciśnienia w oponach w miarę spadku temperatur. Niższe temperatury sprawiają, że obniża się poziom ciśnienia w oponach. Gdy jego wartość jest poniżej zalecanej normy wydłuża się droga hamowania oraz pogarsza przyczepność i kierowalność auta na zakrętach. Dodatkowo zwiększają się opory toczenia, co ma bezpośrednie przełożenie na mniejszy zasięg pojazdu elektrycznego. – powiedział Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA.

Źródło: Materiały prasowe Goodyear

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA