Konstrukcja nowoczesnej opony
REKLAMA
REKLAMA
Jak zbudowana jest opona pneumatyczna?
Nowoczesna opona pneumatyczna zbudowana z wielu warstw różnych mieszanek gumy i produkowana z użyciem zaawansowanych technologii jest czymś zupełnie innym, niż opony jeszcze sprzed parunastu lat. Współczesne opony są bezdętkowe – za utrzymanie w niej właściwego ciśnienia zamiast dętki odpowiedzialna jest sama opona. Możliwe jest to dzięki szczelnemu przyleganiu odpowiednio wzmocnionej stopki opony do obręczy koła. Opony mają teraz budowę radialną – ich osnowa, czyli część nośna złożona z kilku warstw gumowanych nici ułożona jest radialnie, czyli promieniowo, pod kątem 90 stopni. Takie ułożenie zapewnia usztywnienie bieżnika i większą elastyczność boków opony, gwarantując mniejsze zużycie paliwa, lepszą przyczepność i optymalne zachowanie podczas jazdy po łuku.
REKLAMA
Zobacz też: Dlaczego opony się zużywają?
REKLAMA
Niektóre z samochodów ŠKODA nie są wyposażone w pełnowymiarowe koło zapasowe, tylko w koło o mniejszym rozmiarze – tak zwane koło dojazdowe - lub w zestaw naprawczy. Te dwa ostatnie rozwiązania są podyktowane troską o środowisko czeskiej marki: mniejsza masa samochodu prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa, a więc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
W przypadku jazdy z kołem o rozmiarze mniejszym od pozostałych należy pamiętać, że jest to rozwiązanie awaryjne służące jedynie do dojazdu do miejsca, gdzie możliwa będzie ponowna instalacja właściwych kół, z ograniczoną prędkością (zależnie od danych podanych na kole, najczęściej nie przekraczającą 80 km/h).
Źródło: materiały prasowe Skoda
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.