REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zimowe felgi - jakie wybrać?

felga aluminiowa koło koła Fot. Fotolia
felga aluminiowa koło koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie uważa się, że felga aluminiowa nie powinna być używana zimą z uwagi na niekorzystne czynniki na jakie jest narażona - mróz, wysokie zasolenie, wilgoć. Czy zatem trzeba wyposażyć auto w felgi stalowe?

Felgi aluminiowe czy stalowe - które wybrać na zimę?

Jakie felgi wybrać na zimę: stalowe czy aluminiowe? To pytanie nurtuje wielu kierowców przy wymianie opon letnich na zimowe. Większość zakłada ostatecznie „stalówki” kierując się opinią, że felgi aluminiowe nie przetrwają działania mrozu, soli i żwiru. Czy rzeczywiście tak jest?

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej kierowców wyposaża swoje samochody w felgi aluminiowe. Na rynku można znaleźć setki wzorów, wśród których bez problemu można znaleźć taki, który najlepiej podkreśli walory naszego samochodu. Czy zimą jesteśmy zatem skazani by jeździć na zwykłych „stalówkach”?

Zobacz też: Jak dbać o felgi aluminiowe – czy trzeba stosować specjalne środki?

REKLAMA

- Felgi aluminiowe dobrej jakości to spory wydatek. Z jednej strony chcielibyśmy cieszyć się nimi jak najdłużej, nie tylko przez okres letni i wiosenny. Z drugiej strony obawiamy się, że zima bezpowrotnie je zniszczy. Wystarczy jednak zastosować się do kilku porad, aby przez cały rok bezproblemowo je użytkować – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że wbrew obiegowej opinii to felgi stalowe narażone są bardziej na działanie korozji, niż felgi skonstruowane ze stopów lekkich. Te pierwsze nie posiadają bowiem zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto brak możliwości umycia „stalówki” bez odkręcania kół zwiększa ryzyko zniszczenia, a nieuważny montaż kołpaków może uszkodzić warstwę lakieru. Problemem są także kamienie i rozsypywana na drogach mieszanka piaskowo-solna, które dostając się pomiędzy kołpak, a felgę niszczy go.

Czy felga aluminiowa nie rdzewieje?

Felga aluminiowa na pozór delikatna, potrafi oprzeć się działaniu mrozu i żwiru rozsypywanego na polskich ulicach przede wszystkim dlatego, że proces jej malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu powierzchnia idealnie jest zabezpieczona przez korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy dbać. Dzięki temu utrzymamy je w formie przez długie lata. Nie ignorujmy nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać – radzi Piotr Ciesielski – Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Przy wyborze felg aluminiowych ważna jest jakość i gwarancja producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu, tanich, z „najniższej półki”. Pamiętajmy, że tak zwane „obręcze markowe” gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.  W tym przypadku lepiej zainwestować w dobrej jakości produkt i nie narażać siebie i innych uczestników dróg na niebezpieczeństwo związane z niską wytrzymałością takiej felgi.

- Jeżeli planujemy jeździć na felgach aluminiowych także zimą unikajmy felg aluminiowych chromowanych – dodaje Ciesielski – Są one pokryte cieńszą warstwą ochronną w porównaniu do tradycyjnych felg aluminiowych, które są lakierowane. Sprawia to, że są bardziej narażone na zniszczenie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że im prostszy wzór, tym łatwiej dbać o czystość.

Alufelgi mogą pęknąć?

Przeciwnicy używania felg aluminiowych w zimie argumentują, że są one bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne od swoich stalowych odpowiedników. Trzeba pamiętać, że silnie uderzenie w np. krawężnik uszkodzi tak samo „stalówkę”, jak i felgę ze stopów lekkich.

- Felga aluminiowa jest bardziej wytrzymała od felgi stalowej, ale w przypadku poważniejszych kolizji może w przeciwieństwie do tej drugiej pęknąć, co wyeliminuje możliwość regeneracji - wyjaśnia Piotr Ciesielski – Koszy naprawy alufelgi są również nieporównywalnie wyższe od kosztów naprawy stalowego odpowiednika i nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko pęknięcie uniemożliwia naprawę. Z racji, że struktura aluminium po odkształceniu nieodwracalnie się zmienia proces renowacji może być w niektórych przypadkach nieopłacalny lub po prostu niewykonalny.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA