REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.

REKLAMA

REKLAMA

Opony z kolcami zostały dopuszczone do użytku w wielu europejskich krajach. Dlaczego w Polsce są zakazane? Co grozi za jazdę na tego typu ogumieniu?

Zima to najlepsza pora roku na szlifowanie i doskonalenie swoich umiejętności za kierownicą. Wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi, ćwiczenie hamowania pulsacyjnego czy slalom na ośnieżonej nawierzchni, uczą szybszych reakcji na zaistniałe niebezpieczeństwo i radzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czasem jednak pogoda płata figla i mimo barku śniegu na drodze, nie jesteśmy w stanie zapanować nad autem. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Opona zimowa jest bezradna na lodzie

To niecodzienne zjawisko, o którym jest mowa określane jest mianem gołoledzi. Płytka warstwa wody powstała z topniejącego lodu, ulega zamarznięciu, tworząc cienką taflę lodu na całej powierzchni jezdni. W takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią jakiejkolwiek przyczepności do drogi. W chwili gdy auto wpada w poślizg, mozolnie wyuczone przez kierowcę odruchy „obronne”, nie przynoszą wymiernego efektu. Jeśli prędkość pojazdu jest duża lub niebezpieczeństwo pojawia się nagle, nie ma szans uniknąć wypadku.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Czy nie ma zatem sposobu na gołoledź? Owszem, jest jeden – opony z kolcami. Ogumienie tego typu, dozwolone w krajach, w których w okresie zimowych obowiązuje tzw. standard białej drogi (np. w Szwecji, Norwegii, Austrii, Włoszech, Francji, Belgi), wyraźnie podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Radzą sobie wszędzie tam, gdzie jest lód, w którego strukturę mogą się zatopić swoimi kolcami.

REKLAMA

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce używanie opon z kolcami jest zabronione. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 11, ustęp 7, punkt 6 mówi, że „pojazd nie może być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi”. Za nieprzestrzeganie tego przepisu, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł, a w szczególnych przypadkach Policjant ma prawo zatrzymać mu także dowód rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Taryfikator mandatów 2012, punkt 166: używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi – 100zł

Tylko w takim przypadku można stosować opony z kolcami

Prawo o ruchu drogowym zezwala jednak na pewne odstępstwa od tego rozporządzenia. Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi czyli zarządu województwa, zarządu powiatu lub wójta, burmistrza, prezydenta miasta (P.R.D. art. 65a ust. 3 pkt 7a ).

Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed doszczętnym zniszczeniem istniejących dróg. Faktycznie, ryzyko jest dość spore, tym bardziej, że jakość polskiego asfaltu jest fatalna, a każdy kto miał okazję poruszać się autem np. w Norwegii, zapewne to potwierdzi. Skoro mieszanka asfaltowa używana przy budowie polskich dróg jest tak słabej jakości, że ulega zniszczeniu już po kilku latach eksploatacji, to lepiej nie myśleć co by się stało, gdyby na te trasy wyruszyły "okolcowane" maszyny...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA