REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.

REKLAMA

REKLAMA

Opony z kolcami zostały dopuszczone do użytku w wielu europejskich krajach. Dlaczego w Polsce są zakazane? Co grozi za jazdę na tego typu ogumieniu?

Zima to najlepsza pora roku na szlifowanie i doskonalenie swoich umiejętności za kierownicą. Wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi, ćwiczenie hamowania pulsacyjnego czy slalom na ośnieżonej nawierzchni, uczą szybszych reakcji na zaistniałe niebezpieczeństwo i radzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czasem jednak pogoda płata figla i mimo barku śniegu na drodze, nie jesteśmy w stanie zapanować nad autem. Dlaczego?

REKLAMA

Opona zimowa jest bezradna na lodzie

To niecodzienne zjawisko, o którym jest mowa określane jest mianem gołoledzi. Płytka warstwa wody powstała z topniejącego lodu, ulega zamarznięciu, tworząc cienką taflę lodu na całej powierzchni jezdni. W takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią jakiejkolwiek przyczepności do drogi. W chwili gdy auto wpada w poślizg, mozolnie wyuczone przez kierowcę odruchy „obronne”, nie przynoszą wymiernego efektu. Jeśli prędkość pojazdu jest duża lub niebezpieczeństwo pojawia się nagle, nie ma szans uniknąć wypadku.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Czy nie ma zatem sposobu na gołoledź? Owszem, jest jeden – opony z kolcami. Ogumienie tego typu, dozwolone w krajach, w których w okresie zimowych obowiązuje tzw. standard białej drogi (np. w Szwecji, Norwegii, Austrii, Włoszech, Francji, Belgi), wyraźnie podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Radzą sobie wszędzie tam, gdzie jest lód, w którego strukturę mogą się zatopić swoimi kolcami.

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce używanie opon z kolcami jest zabronione. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 11, ustęp 7, punkt 6 mówi, że „pojazd nie może być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi”. Za nieprzestrzeganie tego przepisu, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł, a w szczególnych przypadkach Policjant ma prawo zatrzymać mu także dowód rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Taryfikator mandatów 2012, punkt 166: używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi – 100zł

Tylko w takim przypadku można stosować opony z kolcami

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym zezwala jednak na pewne odstępstwa od tego rozporządzenia. Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi czyli zarządu województwa, zarządu powiatu lub wójta, burmistrza, prezydenta miasta (P.R.D. art. 65a ust. 3 pkt 7a ).

Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed doszczętnym zniszczeniem istniejących dróg. Faktycznie, ryzyko jest dość spore, tym bardziej, że jakość polskiego asfaltu jest fatalna, a każdy kto miał okazję poruszać się autem np. w Norwegii, zapewne to potwierdzi. Skoro mieszanka asfaltowa używana przy budowie polskich dróg jest tak słabej jakości, że ulega zniszczeniu już po kilku latach eksploatacji, to lepiej nie myśleć co by się stało, gdyby na te trasy wyruszyły "okolcowane" maszyny...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA