REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.

REKLAMA

REKLAMA

Opony z kolcami zostały dopuszczone do użytku w wielu europejskich krajach. Dlaczego w Polsce są zakazane? Co grozi za jazdę na tego typu ogumieniu?

Zima to najlepsza pora roku na szlifowanie i doskonalenie swoich umiejętności za kierownicą. Wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi, ćwiczenie hamowania pulsacyjnego czy slalom na ośnieżonej nawierzchni, uczą szybszych reakcji na zaistniałe niebezpieczeństwo i radzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czasem jednak pogoda płata figla i mimo barku śniegu na drodze, nie jesteśmy w stanie zapanować nad autem. Dlaczego?

REKLAMA

Opona zimowa jest bezradna na lodzie

To niecodzienne zjawisko, o którym jest mowa określane jest mianem gołoledzi. Płytka warstwa wody powstała z topniejącego lodu, ulega zamarznięciu, tworząc cienką taflę lodu na całej powierzchni jezdni. W takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią jakiejkolwiek przyczepności do drogi. W chwili gdy auto wpada w poślizg, mozolnie wyuczone przez kierowcę odruchy „obronne”, nie przynoszą wymiernego efektu. Jeśli prędkość pojazdu jest duża lub niebezpieczeństwo pojawia się nagle, nie ma szans uniknąć wypadku.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Czy nie ma zatem sposobu na gołoledź? Owszem, jest jeden – opony z kolcami. Ogumienie tego typu, dozwolone w krajach, w których w okresie zimowych obowiązuje tzw. standard białej drogi (np. w Szwecji, Norwegii, Austrii, Włoszech, Francji, Belgi), wyraźnie podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Radzą sobie wszędzie tam, gdzie jest lód, w którego strukturę mogą się zatopić swoimi kolcami.

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce używanie opon z kolcami jest zabronione. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 11, ustęp 7, punkt 6 mówi, że „pojazd nie może być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi”. Za nieprzestrzeganie tego przepisu, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł, a w szczególnych przypadkach Policjant ma prawo zatrzymać mu także dowód rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Taryfikator mandatów 2012, punkt 166: używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi – 100zł

Tylko w takim przypadku można stosować opony z kolcami

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym zezwala jednak na pewne odstępstwa od tego rozporządzenia. Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi czyli zarządu województwa, zarządu powiatu lub wójta, burmistrza, prezydenta miasta (P.R.D. art. 65a ust. 3 pkt 7a ).

Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed doszczętnym zniszczeniem istniejących dróg. Faktycznie, ryzyko jest dość spore, tym bardziej, że jakość polskiego asfaltu jest fatalna, a każdy kto miał okazję poruszać się autem np. w Norwegii, zapewne to potwierdzi. Skoro mieszanka asfaltowa używana przy budowie polskich dróg jest tak słabej jakości, że ulega zniszczeniu już po kilku latach eksploatacji, to lepiej nie myśleć co by się stało, gdyby na te trasy wyruszyły "okolcowane" maszyny...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA