REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.
Opona zimowa sprawdza się na śniegu, błocie pośniegowym i wodzie. Jest jednak bezradna na lodzie. Dlatego np. Szwecji zaleca się jazdę na oponach z kolcami.

REKLAMA

REKLAMA

Opony z kolcami zostały dopuszczone do użytku w wielu europejskich krajach. Dlaczego w Polsce są zakazane? Co grozi za jazdę na tego typu ogumieniu?

Zima to najlepsza pora roku na szlifowanie i doskonalenie swoich umiejętności za kierownicą. Wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi, ćwiczenie hamowania pulsacyjnego czy slalom na ośnieżonej nawierzchni, uczą szybszych reakcji na zaistniałe niebezpieczeństwo i radzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Czasem jednak pogoda płata figla i mimo barku śniegu na drodze, nie jesteśmy w stanie zapanować nad autem. Dlaczego?

REKLAMA

Opona zimowa jest bezradna na lodzie

To niecodzienne zjawisko, o którym jest mowa określane jest mianem gołoledzi. Płytka warstwa wody powstała z topniejącego lodu, ulega zamarznięciu, tworząc cienką taflę lodu na całej powierzchni jezdni. W takich warunkach nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią jakiejkolwiek przyczepności do drogi. W chwili gdy auto wpada w poślizg, mozolnie wyuczone przez kierowcę odruchy „obronne”, nie przynoszą wymiernego efektu. Jeśli prędkość pojazdu jest duża lub niebezpieczeństwo pojawia się nagle, nie ma szans uniknąć wypadku.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Czy nie ma zatem sposobu na gołoledź? Owszem, jest jeden – opony z kolcami. Ogumienie tego typu, dozwolone w krajach, w których w okresie zimowych obowiązuje tzw. standard białej drogi (np. w Szwecji, Norwegii, Austrii, Włoszech, Francji, Belgi), wyraźnie podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. Radzą sobie wszędzie tam, gdzie jest lód, w którego strukturę mogą się zatopić swoimi kolcami.

Opony z kolcami w Polsce

W Polsce używanie opon z kolcami jest zabronione. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Paragraf 11, ustęp 7, punkt 6 mówi, że „pojazd nie może być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwpoślizgowymi”. Za nieprzestrzeganie tego przepisu, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł, a w szczególnych przypadkach Policjant ma prawo zatrzymać mu także dowód rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy policja może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Taryfikator mandatów 2012, punkt 166: używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi – 100zł

Tylko w takim przypadku można stosować opony z kolcami

REKLAMA

Prawo o ruchu drogowym zezwala jednak na pewne odstępstwa od tego rozporządzenia. Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi czyli zarządu województwa, zarządu powiatu lub wójta, burmistrza, prezydenta miasta (P.R.D. art. 65a ust. 3 pkt 7a ).

Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed doszczętnym zniszczeniem istniejących dróg. Faktycznie, ryzyko jest dość spore, tym bardziej, że jakość polskiego asfaltu jest fatalna, a każdy kto miał okazję poruszać się autem np. w Norwegii, zapewne to potwierdzi. Skoro mieszanka asfaltowa używana przy budowie polskich dróg jest tak słabej jakości, że ulega zniszczeniu już po kilku latach eksploatacji, to lepiej nie myśleć co by się stało, gdyby na te trasy wyruszyły "okolcowane" maszyny...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA