REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?

Etykieta energetyczna opony zawiera jej 3 cechy.
Etykieta energetyczna opony zawiera jej 3 cechy.
Komisja UE
Komisja UE

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z dniem 1 listopada 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie konieczności oznaczania klasy efektywności energetycznej opon samochodowych

Wraz z dniem 1 listopada 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie konieczności oznaczania klasy efektywności energetycznej opon samochodowych.

REKLAMA

Producenci projektujący nowoczesne opony samochodowe, będą zobligowani do nanoszenia specjalnych naklejek na nowe opony, które będą informowały o kilku ich istotnych parametrach. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku sprzętu AGD czy RTV, klient w szybki sposób będzie mógł porównać właściwości konkretnych modeli.

Naklejki informować będą o trzech cechach opony:

-efektywności paliwowej;

-poziomie emitowanego przez nią hałasu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyczepności na mokrej nawierzchni.

Efektywność paliwowa, określana przez współczynnik oporów toczenia opony,  będzie wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najmniejszy opór (mniejszy lub równy 6,5 kg/t), natomiast G największy (równy lub większy niż 12kg/t).

Efektywność paliwowa opony

Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t)

Klasa efektywności energetycznej

RRC ≤ 6.5

A

6.6  ≤ RRC ≤ 7.7

B

7.8 ≤ RRC ≤9.0

C

pusta

D

9.1 ≤ RRC ≤ 10.5

E

10.6 ≤ RRC ≤ 12.0

F

RRC ≥ 12.1

G

Zobacz też: Jak zadbać o opony w samochodzie?

REKLAMA

Poziom emitowanego hałasu będzie określał piktogram, przedstawiający głośnik wraz określoną liczbą decybeli, emitowanych przez oponę. Najniższa dopuszczalna wartość 72dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności opon oferowanych obecnie na rynku.

Przyczepność na mokrej nawierzchni będzie badana poprzez długość drogi hamowania auta w takich warunkach.  Klasa przyczepności opony będzie wyrażona również przez literę z zakresu od A do G i odpowiadać będzie zakresom współczynnika G, będącego stosunkiem przyczepności danej opony do przyczepności standardowej opony porównawczej. Klasa A oznaczać będzie, że dany model opon wytraca prędkość o 55% lepiej niż opona porównawcza a klasa G, że dane opony hamują o 10 % lepiej od opony porównawczej.

Przyczepności opony na mokrej nawierzchni

G - współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni

Klasy przyczepności na mokrej nawierzchni

55 ≤ G

A

140 ≤ G ≤154

B

125 ≤ G ≤139

C

pusta

D

110 ≤ G ≤124

E

G ≤ 109

F

pusta

G

Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych

REKLAMA

Wyłączone z etykietowania będą m.in. opony: bieżnikowane, z kolcami, do użytku tymczasowego, mające średnicę mniejszą niż 10” lub większą niż 25”, o indeksie prędkości F oraz opony przeznaczone do pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 październikiem 1990 roku.

Opony przeznaczone do aut dostawczych ciężarowych nie będą musiał posiadać etykiet, przedstawiających ich przyczepność na mokrej drodze. Natomiast profesjonalne opony6 przeznaczone do off-roadu, nie będą etykietowane pod względem poziomu efektywności energetycznej i hałasu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA