Klasa efektywności energetycznej opony- co ona oznacza?
REKLAMA
REKLAMA
Wraz z dniem 1 listopada 2012 roku, wchodzi w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie konieczności oznaczania klasy efektywności energetycznej opon samochodowych.
REKLAMA
Producenci projektujący nowoczesne opony samochodowe, będą zobligowani do nanoszenia specjalnych naklejek na nowe opony, które będą informowały o kilku ich istotnych parametrach. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku sprzętu AGD czy RTV, klient w szybki sposób będzie mógł porównać właściwości konkretnych modeli.
Naklejki informować będą o trzech cechach opony:
-efektywności paliwowej;
-poziomie emitowanego przez nią hałasu;
- przyczepności na mokrej nawierzchni.
Efektywność paliwowa, określana przez współczynnik oporów toczenia opony, będzie wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najmniejszy opór (mniejszy lub równy 6,5 kg/t), natomiast G największy (równy lub większy niż 12kg/t).
Efektywność paliwowa opony | |
Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t) | Klasa efektywności energetycznej |
RRC ≤ 6.5 | A |
6.6 ≤ RRC ≤ 7.7 | B |
7.8 ≤ RRC ≤9.0 | C |
pusta | D |
9.1 ≤ RRC ≤ 10.5 | E |
10.6 ≤ RRC ≤ 12.0 | F |
RRC ≥ 12.1 | G |
Zobacz też: Jak zadbać o opony w samochodzie?
REKLAMA
Poziom emitowanego hałasu będzie określał piktogram, przedstawiający głośnik wraz określoną liczbą decybeli, emitowanych przez oponę. Najniższa dopuszczalna wartość 72dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności opon oferowanych obecnie na rynku.
Przyczepność na mokrej nawierzchni będzie badana poprzez długość drogi hamowania auta w takich warunkach. Klasa przyczepności opony będzie wyrażona również przez literę z zakresu od A do G i odpowiadać będzie zakresom współczynnika G, będącego stosunkiem przyczepności danej opony do przyczepności standardowej opony porównawczej. Klasa A oznaczać będzie, że dany model opon wytraca prędkość o 55% lepiej niż opona porównawcza a klasa G, że dane opony hamują o 10 % lepiej od opony porównawczej.
Przyczepności opony na mokrej nawierzchni | |
G - współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni | Klasy przyczepności na mokrej nawierzchni |
55 ≤ G | A |
140 ≤ G ≤154 | B |
125 ≤ G ≤139 | C |
pusta | D |
110 ≤ G ≤124 | E |
G ≤ 109 | F |
pusta | G |
Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych
REKLAMA
Wyłączone z etykietowania będą m.in. opony: bieżnikowane, z kolcami, do użytku tymczasowego, mające średnicę mniejszą niż 10” lub większą niż 25”, o indeksie prędkości F oraz opony przeznaczone do pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 październikiem 1990 roku.
Opony przeznaczone do aut dostawczych ciężarowych nie będą musiał posiadać etykiet, przedstawiających ich przyczepność na mokrej drodze. Natomiast profesjonalne opony6 przeznaczone do off-roadu, nie będą etykietowane pod względem poziomu efektywności energetycznej i hałasu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.